Big data heeft niet alleen geleid tot uitdagende technische vraagstukken, ook gaat het gepaard met allerlei nieuwe ethische en morele kwesties. Om verantwoord met big data om te gaan, moet ook over deze kwesties worden nagedacht. Want slecht datagebruik kan nadelige gevolgen hebben voor grote groepen mensen en voor organisaties. In de slotaflevering van deze serie verkennen Klaas Jan Mollema en Niek van Antwerpen op een pragmatische manier de ethische kant van big data, zonder te blijven steken in de negatieve effecten ervan.
DOCUMENT
Datagebruik en omgang met persoonsgegevens gaan in bijna elke toekomstige baan op hbo-niveau een rol spelen. Dat betekent dat alle instituten van de Hogeschool Utrecht moeten nadenken over hoe zij hun toekomstige professionals hierop gaan voorbereiden. De vraag is of dat op dit moment adequaat en efficiënt gebeurt.
DOCUMENT
De coronacrisis was niet voorzien, ondanks alle grote beloftes die worden gedaan over de mogelijkheden van big data. Nog een tekortkoming van grootschalige dataverzameling en analyse is dat we oplossingen van maatschappelijke problemen te eenzijdig technocratisch willen oplossen. Het blijkt in deze tijd juist dat leiderschap van belang is. Dat vraagt leiders die verantwoordelijkheid durven nemen, volgers die het grotere belang daarvan zien én kritisch blijven.
LINK
Humans use metaphors in thinking. Most metaphors are visual. In processing information stimuli the mind depends partly on visual codes. Information is processed and stored through two channels: one for non-verbal information and another for verbal information. The two different areas of information in the brain are interconnected. The information is stored in patterns that form an inner representation of how individuals perceive their reality and their self. The active processing of new information, remembering and the self-image are related phenomena, that influence each other, sometimes leading to biased interpretation or even reconstruction of contents in each of these areas. Imagination, expectations and anticipations of the future and memories are the more active manifestations of this process. In this process mimesis plays an important role. Mimesis is the imitation of reality in play, story-telling or creating images of how things should look like in the future. Through mimesis people can anticipate on roles in social life, or appropriate experiences from someone else and relate them to one’s own life story. When this happens the information is related to the self through processes of association and becomes ‘Erfahrung’.
DOCUMENT
To identify ethical issues that interns encounter in their clinical education and thus build a more empirical basis for the required contents of the clinical ethics curriculum. The authors analyzed a total of 522 required case reports on ethical dilemmas experienced by interns from September 1995 to May 1999 at the medical school of Vrije Universiteit in Amsterdam. They identified four regularly described and numerous less frequently described topics. The interns addressed a wide range of ethical themes. In 45% of the cases, they mentioned disclosure or non-disclosure of information and informed consent; in 37%, medical decisions at the end of life; in 16%, medical failures; and in 9%, problems transferring patients from one caregiver to another. The interns also identified 27 themes linked to their unique position as interns and 19 themes related to specific types of patients. Based on self-reported experiences, the authors conclude that clinical ethics teachers should reflect on a multitude of dilemmas. Special expertise is required with respect to end-of-life decisions, truth telling, medical failures, and transferring patients from one caregiver to another. The clinical ethics curriculum should encourage students to voice their opinions and deal with values, responsibilities, and the uncertainty and failings of medical interventions.
DOCUMENT
Studenten in de zorg staan vaak dicht bij de praktijk. Binnen de zorgsector is het steeds gebruikelijker om relevante praktijkproblemen via een onderzoekende houding te benaderen, het beleid en de praktijk (van zorgvragen) kritisch te bevragen en via praktijkgericht onderzoek te komen tot een aanpak die leidt tot een verbetering van de (eigen) beroepspraktijk. Praktijkgericht onderzoek in de paramedische zorg biedt een leidraad voor het ontwikkelen van een onderzoekende houding en het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek. Het kan gebruikt worden in de vier jaren van een paramedische beroepsopleiding. In het eerste hoofdstuk leren studenten een praktijkvraag te vertalen in een goede onderzoeksvraag. In hoofdstuk twee wordt uitgelegd op welke manier studenten kritisch kunnen kijken naar onderzoeksartikelen en hoe deze gebruikt kunnen worden in de eigen praktijk. In hoofdstuk drie leren studenten om zelf data te verzamelen en voeren zij aan de hand van een onderzoeksvraag een klein onderzoek uit. In hoofdstuk vier wordt alle kennis uit de eerste drie hoofdstukken gecombineerd en leren studenten kritisch na te denken over hun eigen onderzoek, een onderzoeksplan te maken, data te verwerken en een artikel te schrijven. Het boek sluit af met een hoofdstuk over de ethiek van onderzoek. Dit boek bevat veel voorbeelden uit de praktijk van de paramedische zorg. Samen met de uitgebreide webondersteuning biedt het studenten van paramedische opleidingen een praktische voorbereiding op het afstudeeronderzoek en een basis voor het werken in de beroepspraktijk. Eveline Wouters en Yvonne van Zaalen zijn beiden hoofd van een expertisecentrum verbonden aan het lectoraat en de paramedische opleidingen van Fontys Hogescholen.
DOCUMENT
This thesis is about dilemmas, discretionary space and ethics in public welfare. In my position as a lecturer of ethics in socio-legal practices I am concerned with the way in which these practices open up to an ethical development of their professionals. Thus, this thesis is a search for the most fundamental themes and issues in understanding and judging public welfare as a, perhaps, ethical socio-legal practice. In the field of public services professionals function as the intermediary between government and citizen. In their daily work public welfare professionals take care of the important societal task and goal of poverty alleviation. During the last decades, public welfare has developed into a civil right that involves many obligations on the part of the client in return. The requirement to see to it that the client fulfils these obligations has complicated the public welfare professional’s task of helping citizens in need.
DOCUMENT
Sinds 15 jaar vindt er binnen het HBO in Nederland onderzoek plaats. Er is tot op heden weinig aandacht voor de ethische risico's en de specifieke context van dit soort praktijkgericht sociaalwetenschappelijk onderzoek.
DOCUMENT
Vanuit Fontys Hogescholen wordt veel onderzoek gedaan, met name door onderzoekers van de verschillende lectoraten. Vanzelfsprekend worden er binnen deze onderzoeken veel data verzameld en verwerkt. Fontys onderschrijft het belang van zorgvuldige omgang met onderzoeksdata en vraagt daarom van onderzoekers dat zij hun Research Data Management (RDM) op orde hebben. Denk hierbij aan veilige opslag en duurzame toegankelijkheid van data. Maar ook (open access) publiceren en archiveren van onderzoeksdata maken onderdeel uit van RDM. Hoe je hier als onderzoeker invulling aan geeft kan soms best een zoektocht zijn, mede doordat nog niet iedereen even bekend is met het onderwerp RDM. Met dit boek hopen we onderzoekers binnen Fontys de belangrijkste informatie te bieden die nodig is om goed invulling te geven aan Research Data Management en daarbij ook te wijzen op de ondersteuning die op dit gebied voorhanden is.
DOCUMENT
In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek met behulp van de Most Significant Change benadering, naar de impact van een Professionaliseringstraject Ethisch Actorschap (PEA). Ethische reflectie is de laatste jaren ‘booming business’. Steeds meer organisaties besteden aandacht aan ethiek op de werkvloer en stimuleren ethische reflectie van medewerkers. Als ethici en onderzoekers verwelkomen wij deze ontwikkeling uiteraard, maar wij stelden onszelf ook de vraag: wat levert al die reflectie de medewerkers en cliënten eigenlijk op? Deze vraag was aanleiding om een onderzoek hiernaar in te richten, met als hoofdvraag: Tot welke ethische impact leidt een ethisch professionaliseringstraject en op welke manier kunnen we deze in beeld brengen?
DOCUMENT