Zorg op afstand kan ouderen helpen om langer zelfstandig thuis te wonen. Maar zolang verpleegkundigen niet weten hoe zij zorg op afstand moeten verlenen, heeft deze zorgverlening - met gebruik van eHealth-technologie - weinig waarde. Over eHealth wordt veel geschreven, maar eHealth is niet per se populair onder verpleegkundigen. Hoe komt dat? Wat weerhoudt hen van deze innovaties? En hoe krijg je verpleegkundigen wél overstag? Cruciaal voor verpleegkundigen is dat de meerwaarde van eHealth voor hun cliënt evident is. ‘Draagt het bij aan de zorg van mijn cliënt, dan wil ik het wel inzetten’. In dit artikel bespreken we wat je met dit gegeven kunt als je nadenkt over het integreren van eHealth in het curriculum van verpleegkundestudenten. Er wordt geïllustreerd hoe eHealth-onderwijs eruit kan zien en welke uitdagingen hier nog liggen.
De auteurs constateren in dit artikel dat docenten in het voortgezet onderwijs worstelen met een effectieve aanpak van ordeverstoringen in de les. Veelgebruikte ‘lichte’ sancties als ‘waarschuwen’ en andere verbale manieren werken vaak niet. Ook ‘zware’ sancties als ‘verwijdering uit de les’ en ‘schorsing’ zijn zelden effectief. Integendeel, deze zware sancties werken vaak statusverhogend voor de bestrafte leerling en belonen zodoende het ongewenste gedrag. Een nieuwe vorm van de schrijfstraf wil dit gat tussen lichte en zware sancties opvullen en voorkomen dat regelovertreders vroegtijdig uit de les worden verwijderd. Hier wordt verslag gedaan van een eerste quasi-experimenteel onderzoek naar de effectiviteit van deze schrijfstrafaanpak op een vmbo-T school in Amsterdam. Geconstateerd wordt dat toepassing daarvan resulteert in een sterke afname van het aantal schorsingen en verwijderingen uit de les. Via deze nieuwe minder zware corrigerende maatregel wordt probleemgedrag in de les hanteerbaar zonder dat verwijdering uit de les nodig is.
Dit beroepsproduct is ontwikkeld als afstudeeropdracht voor Planon. Het onderzoek richtte zich op de ontwikkeling van een softwareoplossing, waarmee Planon haar klanten kan helpen zakelijke evenementen efficiënter te organiseren, kosten besparen en duurzamer beheren, zonder dat dit ten koste gaat van de gastbeleving. Het doel was om inzicht te krijgen in de handelingen die bij evenementmanagement komen kijken en of deze processen geautomatiseerd kunnen worden, met behoud van een optimale gastbeleving.
MULTIFILE