Een van de instrumenten voor de bepaling van de kwaliteit en van de aanwezigheid van opgetreden schade vormt het niet-destructief onderzoek (NDO), waarvan vele uitvoeringsvormen zijn ontwikkeld en waaraan binnen de kaders van de wetgeving en de in gebruik zijnde Codes zowel aan de apparatuur als aan de bediening eisen worden gesteld. Zo moeten ook de uitvoerders van NDO in de praktijk gecertificeerd zijn.
Metadateren van bewegende beelden, een gat in de markt voor de slimme catalogiseerder? Waarom ook niet? In de toekomst zijn we nog veel meer dan nu visueel georiënteerd, en de computer kan geen beelden 'zien'. Of toch?
Na twee jaar met veel studenten te hebben gewerkt aan het project Wireless Sensortechnologie bij Calamiteiten geeft dit boek een overzicht van de activiteiten die zijn uitgevoerd. In 14 deelprojecten verspreid over vier werkpakketten hebben vooral studenten onder leiding van docenten en medewerkers van het Saxion-lectoraat Ambient Intelligence in het Kenniscentrum Design en Technologie van Saxion zich verdiept in een breed scala van onderwerpen. Na een eerste verkenning door middel van literatuurstudie en verkenning van de markt is er gewerkt aan praktische oplossingen van problemen. In de meeste gevallen zijn de oplossingen vormgegeven in echte systemen met de nodige hard-en software. Bij de testen en de experimenten werd duidelijk in hoeverre de oplossing ook echt voldeed als antwoord op de onderzoeksvraag die aan het begin gesteld werd. Alle deelprojecten zijn beschreven en aan het eind van het boek worden de belangrijkste conclusies op een rij gezet.
MULTIFILE
In Nederland heeft slechts 1% van de blinden een blindengeleidehond, terwijl een geleidehond het ideale hulpmiddel voor de doelgroep is. Een hond neemt de zichtfunctie over en neemt autonome navigatiebeslissingen wat een aanzienlijke fysieke energiebesparing oplevert voor de gebruiker. Helaas is een blindengeleidehond niet geschikt voor iedereen met een visuele beperking. Blindsight Mobility ontwikkelt een elektronisch sensor-gestuurd alternatief van een blindengeleidehond dat voor een bredere doelgroep toegankelijk is. Met moderne technieken brengt het zijn omgeving in kaart en begeleidt zijn gebruiker aan de hand, net als een geleidehond. Daarbovenop worden functionaliteiten toegevoegd die alleen mogelijk zijn met een elektronisch hulpmiddel.
Urban Sports is een verzamelnaam voor sporten die in de stedelijke omgeving - niet in clubverband - worden uitgeoefend. Het is een van de snelst groeiende takken van sport, ter illustratie: bmx- en skateparken zijn t.o.v. 2014 qua bezoekersaantallen met 326% gestegen. Tevens zijn dit sporten die een meer individuele en vrije benadering vragen én die bovenal een enorme groeimarkt zijn. In een eerder project uit 2015 is er bottom-up onderzoek gedaan naar wat urban sporters willen op het gebied van gamificatie met de vraag: Wat gebeurt er wanneer we elementen van digitaal gamen toevoegen aan de fysieke gameplay van urban sports? Dit heeft een veelbelovend concept opgeleverd, waar op dat moment de technologie en markt nog niet rijp voor waren. Ondertussen is de Urban Sports markt flink geprofessionaliseerd, is de technologie toegankelijker en goedkoper geworden. Urban Sports Performance Centre, Fontys ICT en GameSolutionsLab zien daarom kansen om het genoemde concept door te ontwikkelen voor de urban Sports markt. Maar ook voor zowat alle sporten in een hal én markten in revalidatie, zorg, fitness en scholen. Playful Layer for Urban Sports, ofwel het PLUS-concept voegt een interactieve speelse laag toe aan bestaande sportfaciliteiten. Door een combinatie van dynamische projecties en detectie van mensen en objecten. Wordt de urban sporter in een mixed-reality game omgeving gebracht met echte en geprojecteerde elementen. Kenmerken van de beoogde oplossing zijn: 1. Het projecteren en detecteren van personen op een bestaande omgeving voor (urban) sports inclusief objecten; 2. Het wordt een mobiel systeem dat overal (tijdelijk) te installeren is en geen hoge installatiekosten heeft; 3. End-user-programming, de gebruiker kan zelf game-elementen aan een bestaande ‘low-tech’ omgeving toevoegen.
In dit project willen we onderzoeken of we een low-cost robot, die bedoeld is om op afstand bestuurd te worden, kunnen aanpassen om autonome omgevings-inspectie uit te voeren. Een kleine en goedkope robot is uitermate geschikt voor deze toepassing, zou overal gebruikt kunnen worden en makkelijk meegenomen kunnen worden. Ook zou het met betaalbare robots mogelijk zijn met meerdere robots om sneller een grote locatie te scannen. Een uitdaging voor dit project is dat de bestaande low-cost robot geen processing mogelijkheid heeft om de benodigde sensordata te verwerken en bijbehorende algoritmes op het platform zelf uit te voeren. Hiervoor willen we alle sensordata uit de robot uitlezen en deze draadloos via 5G naar een server sturen. Dit zou het mogelijk maken om b.v. objectherkenningstoepassingen, die normaal gesproken op een robot plaatsvinden, op afstand te doen en een robot van op afstand aan te sturen. We zullen dan ook naar verschillende Artificial Intelligence technieken moeten kijken om de (beperkte) ontvangen sensor-data te analyseren en te interpreteren, om de robot van feedback te voorzien, waarbij dit moet allemaal in Real-Time moet gebeuren. Een additionele uitdaging zal zijn hoe de robot zich met een beperkte set van sensoren kan lokaliseren in een (on)bekende omgeving. Het samenwerkingsverband bevat alle partijen: een MKB onderneming die zijn product in de markt wil zetten (SITA Robotics), een technologie partner (TMC) en een onderzoekspartner (Fontys) die nodig zijn om tot vernieuwende oplossingen te komen. Elk van de partners heeft zijn eigen expertise en behoeften in dit project, die als een puzzelstuk in elkaar vallen. De vraag die we gezamenlijk in dit project proberen te beantwoorden is dan ook: Kunnen we de bestaande low-cost robot, die bestemd is voor afstand-bestuurbare verkenning, gebruiken voor de autonome inspectie zonder het systeem zelf substantieel te modificeren?