Background: Due to demographic transitions and budget restraints, it is now necessary to search for comprehensive new strategies, in order to constitute a sustainable healthcare system. Recently, various online care platforms for community-dwelling older adults were introduced in several European countries. These platforms have aimed at solidifying social cohesion in the community, so as to support the older adults in coordinating or managing their care and to enhance the self-reliance of these older adults. Consequently, these platforms might contribute to a more sustainable healthcare system. The main research question of this study was twofold: Which online care platforms for older adults are available in the Netherlands and what are their characteristics? Methods: The researchers have performed a scoping review of the online care platforms in the Netherlands, according to the six steps of Arksey & O’Malley (2005), which were as follows: (1) Identifying the research question; (2) Identifying any relevant studies; (3) Selecting the studies; (4) Charting the data; (5) Collating, summarising and reporting on the results; together with (6) consultations with the relevant stakeholders. The study searched for evidence in online scientific databases (Phase 1) and on the Internet (Phase 2). The relevant studies that were published between February 2012 and October 2017 were included. Results: The review resulted in an overview of 21 care platforms, for which 3 types were identified: (1) Community Care Platforms; (2) Care Network Platforms; and (3) System Integrator Platforms. Conclusion: This typology of platforms can guide users – for instance, older adults, care professionals, informal caregivers and municipalities, in choosing a suitable care platform, i.e. the typology gives users insight into the functionalities, goals and target groups which allows them to choose a platform that matches their needs. As far as the authors know, no studies have previously reported on the effects of the online care platforms for older adults in the Netherlands, so further research is required on their impacts and on their benefits.
DOCUMENT
Trends in digitale badges en microcredentialing.
DOCUMENT
In reactie op teruglopende abonnee- en advertentie-inkomsten en een veranderende nieuwsvraag, experimenteren regionale nieuwsmedia in Nederland met het verbreden van het digitale aanbod van nieuws en het centraliseren van het nieuwsproces. Deze convergentie naar het newsroommodel heeft gevolgen voor de bedrijfsmatige en journalistieke organisatie. Om te kunnen onderzoeken hoe regionale nieuwsmedia crossmediale strategieën ontwikkelen en implementeren die economisch rendabel zijn en voldoen aan journalistieke kwaliteitsmaatstaven, is in 2009 een pilotstudie uitgevoerd bij drie regionale kranten in Nederland. Het doel hiervan was (1) een indruk krijgen van de diversiteit van de multimediale ambities en (2) het formuleren van een geschikt model voor grootschalig vervolgonderzoek.
DOCUMENT
In dit proefschrift worden de resultaten beschreven van een studie die online wijkplatformen voor thuiswonende ouderen evalueert die werden ontwikkeld op basis van wensen en behoeften van eindgebruikers. Middels deze online wijkplatformen worden ouderen gestimuleerd om maatschappelijk te participeren en wordt gepoogd om in wijken vraag en aanbod van inwoners bij elkaar te brengen. Via deze online platformen kunnen wijkbewoners, zo ook thuiswonende ouderen, verschillende applicaties raadplegen.
DOCUMENT
This literature study reviews 300 academic publications on digital matching platforms, SME business transfers and the underlying drivers for success in matching and business transfers. How to build digital trust, how to select partners digitally and how to predict survival of digital matching platforms themselves? The outcomes are input to improve digitale matching of sellers and buyers of SME business transfers in Europe.
LINK
Dit document geeft een overzicht van de bevindingen over het Factory-as-a service concept. Gedurende het SMITZH project heeft het lectoraat Smart Sustainable Manufacturing gezocht naar antwoorden op een aantal vragen: Welke initiatieven bestaan er, waar ondernemers elkaar helpen via het beschikbaar stellen en delen van productiecapaciteit? Wat zijn de randvoorwaarden om zo’n initiatief te laten slagen? Wat kan bijdragen om belemmeringen voor de toekomst weg te nemen? De voordelen zijn zeker aanwezig, maar obstakels ook. Met name dat laatste kan de voortgang en innovatief denken over de inrichting van flexibele en ‘Smart Manufacturing’ in de weg zitten. Het verhogen van de flexibiliteit om de maakindustrie concurrerender en veerkrachtiger te maken is een van de doelstellingen van het Smart Industry Programma, SMITZH en het lectoraat.
MULTIFILE
Dit eindrapport behandelt het onderzoek van CDM@Airports, gericht op Collaborative Decision Making in de logistieke processen van luchtvrachtafhandeling op Nederlandse luchthavens. Dit project, met een looptijd van ruim twee jaar, is gestart op 8 november 2021 en geëindigd op 31 december 2023. HET PROJECT CDM@AIRPORTS OMVAT DRIE WERKPAKKETTEN: 1. Projectmanagement, dit betreft de algehele aansturing van het project incl. stuurgroep, werkgroep en stakeholdermanagement. 2. Onderzoeksactiviteiten, bestaande uit a) cross-chain-samenwerking, b) duurzaamheid en c) adoptie van digitale oplossingen voor datagedreven logistiek. 3. Management van een living lab, een ‘quadruple-helix-setting’ die fysieke en digitale leeromgevingen integreert voor onderwijs en multidisciplinair toegepast onderzoek.
MULTIFILE
Gemeenten hebben maatschappelijke taken en verantwoordelijkheden, speciaal de zorg voor openbare orde en veiligheid. De samenleving digitaliseert en dus doen gemeenten nu hun werk in een digitaliserende samenleving. Daarop moeten zij zich instellen. Gemeenten zijn sinds ongeveer 2013 bezig met een inhaalslag op dit vlak. De eerste fase in zo’n proces is bewustwording. Inmiddels hebben gemeenten vooral door online aangejaagde ordeverstoringen gezien welke rol de online wereld reeds speelt in openbare orde en veiligheid − én dat dit om aanpassingen vraagt. Gemeenten moeten hun typische gemeentetaken, dus hun werk aan openbare orde en veiligheid, nu doen in een digitale context. Daarover gaat dit essay. Meer in het bijzonder gaat het over een specifieke stap in deze ontwikkeling: een handelingskader dat ‘digibewuste’ gemeenten kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van concrete werkwijzen.
DOCUMENT
Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang tot een grote hoeveelheid informatie en ze zijn constant online in interactie. Het onderwijs kan leerlingen opleiden tot mediawijze burgers.
LINK