We doen nogal laconiek over de robotisering die op de transportwereldafkomt. Natuurlijk gaat het ons helpen om de verwachte schaarste op de logistieke arbeidsmarkt op te vangen. Maar, ik voorspel dat 9 van de 10 distributiecentra over 10 jaar onbruikbaar leeg staan. Het is tijd omnu de bakens te verzetten en onze distributienetwerken voor te bereidenop een nieuwe industriële revolutie.
LINK
Consumenten stellen steeds hogere eisen aan de levering van producten. Alleen op tijd leveren is niet meer voldoende. Er wordt steeds meer flexibiliteit verwacht, onder meer in bezorglocatie en aflevermoment. Vandaag besteld is vandaag of morgen in huis. Veel bedrijven worstelen met de vraag hoe zij het distributienetwerk aan moeten passen om aan de klantwens te voldoen. In dit artikel bespreken we de factoren die van belang zijn bij de inrichting van een distributienetwerk. Hiermee bieden we bedrijven een checklist voor besluitvorming.
MULTIFILE
Het boek behandelt overzichtelijk de drie deelsystemen van fysieke distributie: voorraadbeheer/ DRP, magazijnen/handling en extern transport. Daarnaast komen ook routeplanning en kostenbeheersing aan bod. In het kader van distributiebeheersing worden productkarakteristieken, economic trade offs en pijplijnbeheersing besproken.
DOCUMENT