Speerpunt in haar onderzoek: de onderwijscompetitie. Ze stelde schaduwonderwijs aan de kaak in haar boek De bijlesgeneratie. Vanaf het eerste nummer van 2020 schrijft Louise Elffers een column voor Didactief – ze begint met de eindtoets. Wat haar opvalt: problemen worden toegeschreven aan de eindtoets zelf, en niet aan de wijze waarop wij de toets gebruiken.
LINK
In our highly digitalized society, cybercrime has become a common crime. However, because research into cybercriminals is in its infancy, our knowledge about cybercriminals is still limited. One of the main considerations is whether cybercriminals have higher intellectual capabilities than traditional criminals or even the general population. Although criminological studies clearly show that traditional criminals have lower intellectual capabilities, little is known about the relationship between cybercrime and intelligence. The current study adds to the literature by exploring the relationship between CITO-test scores and cybercrime in the Netherlands. The CITO final test is a standardized test for primary school students - usually taken at the age of 11 or 12 - and highly correlated with IQ-scores. Data from Statistics Netherlands were used to compare CITO-test scores of 143 apprehended cybercriminals with those of 143 apprehended traditional criminals and 143 non-criminals, matched on age, sex, and country of birth. Ordinary Least Squares regression analyses were used to compare CITO test scores between cybercriminals, traditional criminals, and non-criminals. Additionally, a discordant sibling design was used to control for unmeasured confounding by family factors. Findings reveal that cybercriminals have significantly higher CITO test scores compared to traditional criminals and significantly lower CITO test scores compared to non-criminals.
DOCUMENT
In deze rapportage worden de opzet en resultaten besproken van de Opfriscursus Wiskunde van de techniekopleidingen van Fontys. De resultaten hebben betrekking op cohort 2012 en cohort 2013.
DOCUMENT
In deze lectorale rede wordt uiteengezet hoe bewuste en bekwame lerarenopleiders en leraren bijdragen aan de kwaliteit van toetsen en beoordelen in de eigen lerarenopleiding en in het werkveld van de studenten, het voortgezet onderwijs en het middelbaar onderwijs. Eerst wordt ingegaan op het specifieke belang van de kwaliteit van toetsen en beoordelen voor lerarenopleidingen. Daarna wordt een kwaliteitskader voor eigentijds toetsen ben beoordelen gepresenteerd. Op basis van dit kader wordt tot slot aangegeven welke plannen het lectoraat heeft om bij te dragen aan de ontwikkeling tot bewuste en bekwame lerarenopleiders en leraren ten aanzien van de kwaliteit van eigentijds toetsen en beoordelen.
DOCUMENT
De stad Rotterdam heeft de laatste jaren positieve ontwikkelingen doorgemaakt. Gelijke kansen en mogelijkheden voor iedere Rotterdammer blijft een grote opgave. De kwaliteit van onderwijs is essentieel om Rotterdams talent optimaal te ontwikkelen. De Kenniswerkplaats Rotterdams Talent draagt al sinds 2011 bij aan kennisontwikkeling en kennisuitwisseling op het gebied van onderwijsbeleid en de praktijk van het onderwijs in Rotterdam. Gevraagd en ongevraagd werken we met kennis- en onderwijsinstellingen aan een beter onderwijs in Rotterdam. Met dit manifest biedt de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent het nieuwe college en onderwijsbesturen specifieke aanbevelingen voor robuust en passend Rotterdams onderwijs.
LINK
De stad Rotterdam heeft de laatste jaren positieve ontwikkelingen doorgemaakt. Gelijke kansen en mogelijkheden voor iedere Rotterdammer blijft een grote opgave. De kwaliteit van onderwijs is essentieel om Rotterdams talent optimaal te ontwikkelen. De Kenniswerkplaats Rotterdams Talent draagt al sinds 2011 bij aan kennisontwikkeling en kennisuitwisseling op het gebied van onderwijsbeleid en de praktijk van het onderwijs in Rotterdam. Gevraagd en ongevraagd werken we met kennis- en onderwijsinstellingen aan een beter onderwijs in Rotterdam. Met dit manifest biedt de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent het nieuwe college en onderwijsbesturen specifieke aanbevelingen voor robuust en passend Rotterdams onderwijs.
LINK
De stad Rotterdam heeft de laatste jaren positieve ontwikkelingen doorgemaakt. Gelijke kansen en mogelijkheden voor iedere Rotterdammer blijft een grote opgave. De kwaliteit van onderwijs is essentieel om Rotterdams talent optimaal te ontwikkelen. De Kenniswerkplaats Rotterdams Talent draagt al sinds 2011 bij aan kennisontwikkeling en kennisuitwisseling op het gebied van onderwijsbeleid en de praktijk van het onderwijs in Rotterdam. Gevraagd en ongevraagd werken we met kennis- en onderwijsinstellingen aan een beter onderwijs in Rotterdam. Met dit manifest biedt de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent het nieuwe college en onderwijsbesturen specifieke aanbevelingen voor robuust en passend Rotterdams onderwijs.
LINK
Het is belangrijk dat je als leraar een passend schooladvies geeft en voorkomt dat leerlingen een lager schooladvies krijgen dan andere leerlingen met vergelijkbare schoolprestaties. Onderadvisering kan lang doorlopende gevolgen hebben, omdat het advies bepalend is voor de verdere schoolloopbaan. Een passend schooladvies draagt bij aan het bevorderen van de kansengelijkheid in het onderwijs.
DOCUMENT
Aim: Improvement and harmonization of European clinical pharmacology and therapeutics (CPT) education is urgently required. Because digital educational resources can be easily shared, adapted to local situations and re-used widely across a variety of educational systems, they may be ideally suited for this purpose. Methods: With a cross-sectional survey among principal CPT teachers in 279 out of 304 European medical schools, an overview and classification of digital resources was compiled. Results: Teachers from 95 (34%) medical schools in 26 of 28 EU countries responded, 66 (70%) of whom used digital educational resources in their CPT curriculum. A total of 89 of such resources were described in detail, including e-learning (24%), simulators to teach pharmacokinetics and/or pharmacodynamics (10%), virtual patients (8%), and serious games (5%). Together, these resources covered 235 knowledge-based learning objectives, 88 skills, and 13 attitudes. Only one third (27) of the resources were in-part or totally free and only two were licensed open educational resources (free to use, distribute and adapt). A narrative overview of the largest, free and most novel resources is given. Conclusion: Digital educational resources, ranging from e-learning to virtual patients and games, are widely used for CPT education in EU medical schools. Learning objectives are based largely on knowledge rather than skills or attitudes. This may be improved by including more real-life clinical case scenarios. Moreover, the majority of resources are neither free nor open. Therefore, with a view to harmonizing international CPT education, more needs to be learned about why CPT teachers are not currently sharing their educational materials.
MULTIFILE
Hoofdstuk (65-67) in DIVERS: slotpublicatie van het ZonMw-programma Diversiteit en Jeugdbeleid
DOCUMENT