DOCUMENT
In deze studie is kwantitatief onderzocht wat het effect is op het vraagprofiel naar elektriciteit in Nederland wanneer het wegtransport volledig wordt geëlektrificeerd. Tevens is nagegaan welke rol de accu’s van elektrische auto’s kunnen spelen bij de balancering van het nationale elektriciteitsnetwerk.Doel is inzicht te verwerven in de gevolgen van het elektrificeren van het wegtransport voor het elektriciteitssysteem en de elektriciteitsnetten.
LINK
De gemeente Alkmaar heeft binnenkort een energieleverend geluidscherm en wil graag naast dit geluidscherm ook nog bekijken of het interessant is om een buurtbatterij te plaatsen. Deze batterij zal opgeladen worden met stroom vanuit het geluidscherm. De vraag vanuit de gemeente is: Wat zijn de voorwaarden voor een positieve business case voor gemeente Alkmaar en buurtbewoners om lokaal opgeslagen energie te leveren aan buurtbewoners? Het onderzoek dat is uitgevoerd heeft gekeken naar de verschillende toepassingen van een buurtbatterij. Na een gesprek met de opdrachtgever zijn verschillende scenario’s naar voren gekomen; een laadplein, Frequency Containment Reserve (FCR) en energiehandel. Er kan geconcludeerd worden dat de combinatie van het laadplein en FCR het meest positieve en realistische resultaat geeft. De terugverdientijd ligt, zonder rekening te houden met de opbrengstwaarde, op iets minder dan 9 jaar en dit is dan ook het moment dat het scenario winstgevend wordt. Tot slot: stroom van zonnepanelen kan, zonder buurtbatterij, altijd het net op. Echter is het net veelvuldig overbelast en daarom is het niet altijd gewenst dat er stroom wordt geleverd. De zonnepanelen komen dus meer tot zijn recht wanneer deze aan een batterij gekoppeld zijn. Dit is omdat het stroom dat niet altijd met het net verbonden is, maar enkel als er vraag is naar stroom en dan pas aan het net wordt geleverd. Tevens zijn er meerdere mogelijkheden met een batterij, namelijk het ontladen van het net of het mogelijk maken tot laden van elektrische auto’s, en dit geeft meer voordelen aan de batterij en ook meerwaarde aan de geluidswal. Het advies is dan ook om dit onderzoek verder voort te zetten en de mogelijkheden te bekijken van het waar maken van een buurtbatterij in de nabije toekomst
DOCUMENT
Deze biografie van de nog vrij jonge ondernemer en maatschappijvernieuwer Elon Musk is een bijzonder boek over een bijzondere man. Musk beschikt over uitzonderlijke gaven en heeft deze ook sterk ontwikkeld. Daarnaast realiseert hij zijn diepste dromen, die misschien wel leiden tot een Marskolonie. Hij heeft zonne-energie in de VS een boost gegeven. Verder heeft hij samen met slimme ingenieurs en programmeurs een volledige elektrische auto ontwikkeld, die oogt als een sedan sportwagen. Alsof dit alles nog niet genoeg is heeft hij ook zijn eigen ruimtevaartbedrijf ontwikkeld dat rakketten de ruimte in stuurt en ook weer op aarde laat landen, zodat ze meerdere keren gebruikt kunnen worden.
LINK
Residential public charging points are shared by multiple electric vehicle drivers, often neighbours. Therefore, charging behaviour is embedded in a social context. Behaviours that affect, or are influenced by, other publiccharging point users have been sparsely studied and lack an overarching and comprehensive definition. Consequently, very few measures are applied in practice to influence charging behaviour. We aim to classify and define the social dimension of charging behaviour from a social-psychological perspective and, using a behaviour change framework, identify and analyse the measures to influence this behaviour. We interviewed 15 experts onresidential public charging infrastructure in the Netherlands. We identified 17 charging behaviours rooted in interpersonal interactions between individuals and interactions between individuals and technology. These behaviours can be categorised into prosocial and antisocial charging behaviours. Prosocial charging behaviour provides or enhances the opportunity for other users to charge their vehicle at the public charging point, for instance by charging only when necessary. Antisocial charging behaviour prevents or diminishes this opportunity, for instance by occupying the charging point after charging, intentionally or unintentionally. We thenidentified 23 measures to influence antisocial and prosocial charging behaviours. These measures can influence behaviour through human–technology interaction, such as providing charging etiquettes to new electric vehicle drivers or charging idle fees, and interpersonal interaction, such as social pressure from other charging point users or facilitating social interactions to exchange requests. Our approach advocates for more attention to the social dimension of charging behaviour.
DOCUMENT
T.b.v. RVO is een samenvatting geschreven van het onderzoeksproject Solar Miles. Dit project betreft deelauto’s die worden opgeladen met zonne-energie. Het doel is een innovatief serviceconcept te ontwikkelen dat gebruikers van deelauto’s motiveert zodanig gebruik te maken van deze auto’s dat inzet van beschikbare zonne-energie en buffering met elektrische auto´s wordt geoptimaliseerd. Het serviceconcept wordt in nauwe samenwerking met gebruikers ontwikkeld.
DOCUMENT
Slim laden biedt – naar verwachting – de mogelijkheid om grote aantallen elektrische auto’s te laden op zoveel mogelijk duurzame energie uit zon en wind. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om de energievraag te accommoderen binnen de kaders van het elektriciteitssysteem. In deze studie doen CE Delft en APPM in opdracht van Enpuls, en in samenwerking met Hogeschool van Amsterdam en ElaadNL, onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten van slim laden.
LINK
De Hogeschool van Amsterdam doet al meer dan 10 jaar onderzoek naar het opladen van elektrische auto’s en de benodigde laadinfrastructuur. Een dynamische wereld waarin de ontwikkelingen heel snel zijn gegaan. Het onderzoek van de HvA is meegegroeid met deze wereld. Van AC tot DC en van plug-in hybride tot volledig elektrisch. In dit boek geven we een overzicht van de ontwikkelingen en de onderzoeksprojecten gedurende deze periode.
DOCUMENT