Na een flinke schare mediawetenschappers, zijn de laatste tijd ook overheden en techreuzen doordrongen van het risico van hoaxes en deep fakes voor democratie en verdienmodellen. In de afgelopen maanden, waarin het nieuws beheerst werd door Covid-19 en de Amerikaanse verkiezingen, werd duidelijk hoe belangrijk betrouwbare informatie is. Maar zit de angel van the fake wel enkel in misleiding?
DOCUMENT
README.first is a bilingual collection of mini-essays, published in the run up to the Plokta filmfestival. We’ve asked writers, researchers, theorists, artists, programmers, and others to pick an online video that functions as a stepping stone for their thought and practice and to comment shortly on why they find the video so significant, funny, or outright disturbing. The resulting reflections speak about Silicon Valley obsessions, our mediated social lives, the impact of technology on centuries old games, and more.Plokta showcases film as a frame of socio-technological themes and discussions. With these essays we want to broaden the scope to one of the most significant developments in visual culture of the past decades: the rise of online video. At the Institute of Network Cultures (INC), online video has been a research topic already since 2007, in a continuous project named Video Vortex. Together, Plokta and INC, hope to stimulate reflections before, during and after the festival on what the moving image has to say to us.
MULTIFILE
Audience studies is not the vibrant field it was in its 1980s and early 1990s heyday. Cultural studies today has a more balanced interest in production, audiences and texts. A renewed focus in audience studies on everyday meaning production, identity and relations of power could benefit from recent developments. Theorization of power especially has benefited from recent work on governmentality. In accord with recent work on ‘affect’, there is an opportunity for renewed vitality and urgency. Was audience studies damaged beyond repair by the charge that it is a populist field that celebrates rather than interrogates everyday media culture? Could a concept such as cultural literacy provide a bridge to help re-establish the critical credibility of audience studies or would it burden this field with its implied notions of standards, distinction and cultural exclusion? The article discusses recent work with youth audiences to inquire into the possibilities of ‘critical literacy’. It proposes taking up questions and insights raised by affect theory, to merge appreciation, criticism and understanding of the forces that drive (the possibility of) change, and to embed critical literacy in cultural studies’ ongoing interest in the construction of (cultural) citizenship.
MULTIFILE
Hoe meer data er beschikbaar komt, des te meer de beslissing verbeterd kan worden. Hoe beter (slimmer) de beslissing wordt gemaakt, des te meer waarde de beslissing heeft voor uw organisatie. Dit wordt het data-netwerk-effect genoemd. Vaak wordt het data-netwerk-effect gerealiseerd door het gebruik van data van onbewuste data-donoren. In dit artikel wordt een ander soort data-donor belicht: de bewuste data-donor.
LINK
In dit (eerste) artikel gaan we in op de verschillende rollen waar onderscheid tussen gemaakt kan worden bij het tot stand komen van een beslissing en de onderliggende beslislogica
LINK
“Hoe kunnen bedrijfsregel management systemen geclassificeerd worden?” Voor bedrijven kan deze classificatie een belangrijke rol spelen in het selectieproces van een BRMS. Er bestaan meerdere classificatieschema’s van BRMS’en. Drie veelgebruikte schema’s zijn: 1) een classificatie naar de variabiliteit van een bedrijfsregel, 2) een classificatie naar de levenscyclus van een bedrijfsregel en 3) een classificatie naar de waardepropositie van een bedrijfsregel. In dit artikel gaan we dieper in op het tweede classificatieschema: de classificatie naar de levenscyclus van een bedrijfsregel.
LINK
Wanneer een beslisarchitectuur is geformuleerd, dan is daarna vaak de vraag hoe iedere individueel gespecificeerde beslissing uitgewerkt dient te worden. Gaan we voor een beslissing elk van de onderliggende bedrijfsregels volledig specificeren? Dient er een predictive analytics engine te komen of is het beter om een mens de beslissing te laten nemen?
LINK
In dit artikel wordt een classificatieschema gepresenteerd waarmee veranderingen aan informatiesystemen, die beslissingen uitvoeren, kunnen worden getypeerd. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de moeite van de wijziging voor de interne organisatie en de klant.
LINK