Uitgebreide online versie. Met dit voorbeeldenboek laten we zien hoe een straat klimaatbestendig ingericht kan worden, wat een klimaatbestendige inrichting kost, maar vooral ook wat de voordelen zijn. Voor karakteristieke - en voor veel gemeenten herkenbare - straten hebben we telkens vier inrichtingsmogelijkheden uitgewerkt met de bijbehorende kosten en baten. Naast de algemene overeenkomsten die straten van eenzelfde wijktypologie hebben, kunnen er ook lokale verschillen zijn waardoor klimaatadaptatie niet op eenzelfde manier kan worden ingevuld. Het gaat hier om het maaiveldverloop, de bodemopbouw en de grondwaterstanden. Naast de investeringskosten zijn de onderhoudskosten en kosten als gevolg van eventuele waterschade meegenomen.
MULTIFILE
Biopolymeren vormen een potentieel interessant alternatief voor conventioneel op olie gebaseerde polymeren, omdat zij geen fossiele grondstoffen gebruiken voor de productie. Daarentegen is het productie procedé afhankelijk van energie en toevoegmiddelen die weer bijdragen aan het verbruik van energie en de emissie van onder andere broeikasgassen en zijn de grondstoffen van belang, zoals het gebruik van reststromen uit de afvalverwerking of andere biomaterialen. Binnen het project Circulaire Biopolymeren Waardeketens zijn meerdere productiemethoden bestudeerd om polyhydroxyalkanoaten (PHAs) te maken uit organische reststromen: GFT en afvalwaterslib, een bijproduct uit de afvalwaterzuivering. Productie en extractie van PHAs kan middels diverse routes. In het project zijn meerdere extractieroutes bestudeerd betreffende hun mogelijkheden. Als onderdeel van het project is een levenscyclusanalyse (LCA) gedaan om de milieu-impact van de productie van de biopolymeren in kaart te brengen.
MULTIFILE
In dit rapport worden de maatschappelijke kosten en baten onderzocht van waterstof-elektrisch rijden voor vrachtverkeer. De keten van elektriciteitproductie, conversie naar waterstof, opslag en transport van waterstof, waterstoftankstation en waterstofvrachtwagen is gemodelleerd. De total cost of ownerschip en ook de levelised cost of driving van waterstof-elektrisch rijden zijn hoger dan de alternatieven diesel en batterijelektrisch rijden. Ten opzichte van batterijelektrisch rijden kent waterstof wel enkele operationele voordelen zoals de kortere tanktijd en het hogere bereik. Ook niet-monetaire effecten zijn geanalyseerd.
DOCUMENT
De bruine zeilvloot omvat ongeveer 400 schepen die historisch van grote waarde zijn. De schippers, die vaak zelfstandig ondernemer zijn, staan voor een grote opgave. Ook hun schepen moeten verduurzamen, waar grote investeringen nodig zijn. Echter de toegang tot financieringsmogelijkheden en bedrijfskundige kennis is zwak. Vanuit hun aard zijn de zeilschepen duurzaam, maar ze hebben wel een dieselmotor en er is energie (stroom) nodig voor alle andere activiteiten aan boord. De schepen worden meestal voor één- of meerdaagse tochten gebruikt en hebben dus ook een horecafunctie. Dit project beoogt een bijdrage te leveren aan inzicht in de financiële haalbaarheid van de verduurzaming van de bruine zeilvloot door vergroting van de bedrijfskundige kennis en financieringsmogelijkheden voor de bruine zeilvloot. Dit gebeurt door • een vergelijkende berekening tussen 2 investeringsopties te maken op basis van total-cost-of-ownership. Dit is een methode om alle kosten van aanschaf, gebruik en verwijdering van een goed over een bepaalde looptijd inzichtelijk te maken. • Het maken van een risico inventarisatie. Een beter inzicht in de risico’s zorgt voor meer onderbouwde keuzes en komt ook de financierbaarheid van investeringen ten goede. • Het ontwikkelen van nieuwe business- en verdienmodellen, waarin de toeristische functie versterkt kan worden door aandacht voor het historisch (wereld)erfgoed, en het van oorsprong emissievrije karakter van de zeilschepen. Voor het welslagen van het project wordt samengewerkt door verschillende disciplines en opleidingen binnen de Hogeschool Rotterdam, partijen uit de sector zoals de belangenorganisatie voor de beroepszeilvaart en de kennisorganisatie voor de binnenvaart.