Of het nu om arbeidsmigratie gaat of om flexwerk, om de inzet van zzp’ers of om vaste contracten: ‘werk’ is een centraal onderwerp in het maatschappelijk en politiek debat. De ‘hardwerkende Nederlander’ lijkt maatgevend voor politieke besluitvorming te zijn geworden. Veel minder gaat het over de inhoud en kwaliteit van het werk zelf. Wanneer is werk van voldoende kwaliteit en wie bepaalt dat? En welke bijdrage levert werk aan de samenleving? Werk moet ook bij iemand passen – hoe kan werk bijdragen aan het welzijn van de werknemer? Over al die aspecten van werk gaat het in Goed werk in uitvoering – werk dat goed is, goed doet en goed voelt. Deze publicatie is het resultaat van een meerjarig onderzoekstraject van The Work Lab, in samenwerking met het Centre for Economic Transformation van de Hogeschool van Amsterdam. De centrale onderzoeksvraag was: wat is goed werk? De onderzoekers keken wat hierover in de bestaande literatuur te vinden is, spraken met deskundigen en interviewden tientallen werknemers uit uiteenlopende sectoren. Hun bevindingen leidden tot een analyse en karakterisering van wat zij als goed werk zien: werk dat goed is, goed doet en goed voelt. Beschrijvingen vanuit de praktijk maken een belangrijk deel uit van deze publicatie. De persoonlijk verhalen geven een indringend beeld van de verwikkelingen en overwegingen die een rol spelen bij de keuzes van mensen voor werk dat zij moeten, kunnen of willen verrichten. Het zijn verhalen over goed én slecht werk, die een bijzonder reliëf geven aan de bevindingen van de onderzoekers. Naast inzicht in de kwaliteiten van werk, biedt deze publicatie – voor werknemers, werkgevers en de overheid – concrete handvatten voor het vormgeven van goed werk. Goed werk in uitvoering – werk dat goed is, goed doet en goed voelt is een onmisbare gids voor iedereen die zich beroepsmatig of vanuit interesse wil verdiepen in wat in het leven van velen een centrale plaats inneemt: werk.
MULTIFILE
Manon Ruijters schreef in 2018, mede voor haar inaugurele rede bij haar benoeming tot hoogleraar aan de VU, een prachtig boek: Queeste naar goed werk. In dit interview vragen we haar waarom 'goed werk' op dit moment belangrijk is, wat goed werk is en of ze suggesties heeft om goed werk te realiseren.
DOCUMENT
Boekbespreking, twee boeken: - Gaby Jacobs, Ruud Meij, Hans Tenwolde en Yanaika Zomer (red.), Goed werk. Verkenningen van normatieve professionalisering. Amsterdam: Uitgeverij SWP, 2008, 317 p., € 31,90. ISBN 978 90 6665 898 1 - Wim Claassen, Marjo ten Bergen, Lia Goyaarts, Hielke Bosma, Werken aan zin in werk. Denk- en werkboek voor begeleiding van professionals. Amsterdam: Uitgeverij SWP, 2008, 155 p., € 19,90. ISBN 978 90 6665 897 4
DOCUMENT
Hoe voer je nu met elkaar het gesprek over goed werk? Gerritjan van Luin en Manon Ruijters hebben twee handreikingen gemaakt. De eerste is bedoeld voor teams die met elkaar beelden van goed werk willen creëren. Wie (eerst) zelf onderzoek wil doen naar hoe hij eigenlijk denkt over goed werk in een concrete situatie kan samen met een professionele vriend aan de hand van de tweede handreiking die situatie te verkennen.
LINK
In het hoger onderwijs werken professionals die met elkaar zo goed mogelijk onderwijs en onderzoek verzorgen. Dat doen ze direct als docent of onderzoeker, of indirect door dat werk mogelijk te manen, bijvoorbeeld als beleidsmaker, hr-manager(human resources), roosteraar, ondersteuner of opleidingsmanager. Een kenmerk van professionals is dat ze 'goed werk' willen leveren en dat hun inzet, kennis en kunde cruciaal is om dit te realiseren, gegeven de complexiteit van het werk.
DOCUMENT
Teamwerk is in ontwikkeling. Kennen we teams in het verleden vooral als een afgebakende groep mensen die werkt aan een vaste taak of project met een team-/projectleider, tegenwoordig zien we tal van andere vormen: leergemeenschappen, netwerken, communities, programma’s. De opgaven waaraan ze werken zijn complexer en vaak minder scherp omlijnd. De samenstelling wisselt onderweg, professionals acteren in meerdere teams tegelijk en het leiderschap is minder hiërarchisch ingericht. Er is geen tijd voor uitgebreide teambuilding met ieder team waar je aan deelneemt. Het leren in teams verandert mee.
LINK
Hoofdstuk in ‘Sociaal werk doordacht’. In dit boek beschrijft een aantal belangrijke kernelementen van de professionaliteit van het sociaal werk. In het hoofdstuk 'Pleidooi voor socioprudentie in het sociaal werk' beschrijft een pleidooi voor socioprudentie in het sociaal werk. Onder socioprudentie verstaan we de praktische wijsheid die de sociale professional ontwikkelt om ‘goed’ te handelen, en retrospectief om te kunnen toetsen of er goed gehandeld is. Deze toetsing/reflectie draagt bij aan het continu leren van situaties, om op deze wijze de praktische wijsheid te vergroten.
DOCUMENT
In het hoger onderwijs werken professionals die met elkaar zo goed mogelijk onderwijs en onderzoek verzorgen. Dat doen ze direct als docent of onderzoeker, of indirect door dat werk mogelijk te manen, bijvoorbeeld als beleidsmaker, hr-manager(human resources), roosteraar, ondersteuner of opleidingsmanager. Een kenmerk van professionals is dat ze 'goed werk' willen leveren en dat hun inzet, kennis en kunde cruciaal is om dit te realiseren, gegeven de complexiteit van het werk (Van Middelkoop, 2022).
LINK
De focus van 'Goed Werk' ligt op het methodisch handelen van reclasseringswerkers binnen duurzame, integrale trajecten van cliënten. Samen met reclasseringswerkers wordt in kaart gebracht welke methodische handvatten zij nodig hebben om hun opdracht adequaat uit te kunnen voeren.
DOCUMENT
Begin september 2018 was er een demonstratie van werkers in de jeugdsector. Die ging vooral over dat er onvoldoende geld was om alle jongeren van adequate of goede ondersteuning en hulp te voorzien. De professionals kwamen op voor de jongeren én voor omstandigheden waarin zij die jongeren goed kunnen helpen en dus hun werk goed kunnen doen.
DOCUMENT