BackgroundIn a global effort to design better hospital buildings for people and organizations, some design principles are still surrounded by great mystery. The aim of this online study was to compare anxiety in an existing single-bed inpatient hospital room with three redesigns of this room in accordance with the principles of Golden Ratio, Feng Shui, and Evidence-Based Design.MethodsIn this online multi-arm parallel-group randomized trial participants were randomly assigned (1:1:1:1) to one of four conditions, namely Golden Ratio condition, Feng Shui condition, Evidence-Based Design condition, or the control condition. The primary outcomes were anxiety, sense of control, social support, positive distraction, and pleasantness of the room.FindingsBetween June 24, 2022, and August 22, 2022, 558 individuals were randomly assigned to one of the four conditions, 137 participants to the control condition, 138 participants to the Golden Ratio condition, 140 participants to the Feng Shui condition, and 143 participants to the Evidence-Based Design condition. Compared with baseline, participants assigned to the Evidence-Based Design condition experienced less anxiety (mean difference -1.35, 95% CI -2.15 to -0.55, Cohen’s d = 0.40, p < 0.001). Results also showed a significant indirect effect of the Feng Shui condition on anxiety through the pleasantness of the room (B = -0.85, CI = -1.29 to -0.45) and social support (B = -0.33, CI = -0.56 to -0.13). Pleasantness of the room and social support were mediators of change in anxiety in the Evidence-Based Design and Feng Shui conditions. In contrast, application of the design principle Golden Ratio showed no effect on anxiety and remains a myth.InterpretationTo our knowledge, this is the first randomized controlled trial linking design principles directly to anxiety in hospital rooms. The findings of our study suggest that Feng Shui and Evidence-Based Design hospital rooms can mitigate anxiety by creating a pleasant looking hospital room that fosters access to social support.
DOCUMENT
Door de rap toenemende en veranderende rol van internet is het gebruik van het online kanaal inmiddels vanzelfsprekend geworden en de keuze aan online kanalen zeer divers. Hiermee zijn de keuzemogelijkheden voor consumenten vergroot, het kanaalgebruik meer divers en intensiever geworden, is de kanaalvoorkeur voortdurend aan het veranderen en hebben consumenten meer controle gekregen over het proces van oriëntatie en aanschaf van goederen en diensten. Wat betekent dit voor marketeers en hun uitdaging om klanten te raken en te binden? - See more at: http://www.marketingonline.nl/achtergrond/bericht/1001-variaties-in-klantcontact-de-uitdaging-van-de-nieuw-marketeer#sthash.XsRTtWef.dpuf
LINK
Het aanzien, de rol en de invloed van marketing binnen bedrijven wordt vooral bepaald door marketingaccountability en innovativiteit, zo blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Fact-based en/of resultaatgedreven werken met een nadruk op klantgedreven innovaties zijn de mogelijkheden die worden gezien om marketing een grotere rol te laten spelen.Ton Borchert en Gerrita van der Veen geven in dit artikel aan dat om dit mogelijk te maken, onder andere een ‘evidence-based’ beroepspraktijk noodzakelijk is.
LINK
full text via link. Wat zijn de ontwikkelingen in social media research, naar wie luisteren we nu eigenlijk in social media, wie is de werkelijke innovator en wie is de werkelijke deler, en wat kunnen merken met klantervaringen? Anita Cox (Insights Director) trapt af met de vraag: Waarom zagen we social media 5 jaar geleden niet aankomen? -
LINK
full text via link. Social media stellen mensen, merken en bedrijven in staat om zichzelf te versterken. Soms wordt optimaal gebruik gemaakt van Social Media Empowerment, bijvoorbeeld bij het versterken van de brand equity zoals bij KLM en Jillz. Soms wordt er minder goed gebruik van social media gemaakt, vooral als het gaat om het genereren van additioneel, kosteloos bereik. Regel 4: Gelijkwaardigheid & Inspraak zorgen voor meer Online Sharing
LINK
full text via link. Synovate heeft de afgelopen twee jaar onderzoek verricht op dit terrein. Anita Cox, Emile Rikken en Stephan van Velthoven zetten op basis daarvan zaken op een rij in een serie van 5 artikelen, hier op Molblog te lezen. In dit artikel staat brand-building via social media centraal. Effectief inzetten van social media. Regel 3: Creëer emotionele verbondenheid
LINK
full text via link. Social media stellen mensen, merken en bedrijven in staat om zichzelf te versterken. Soms wordt optimaal gebruik gemaakt van Social Media Empowerment, maar soms ook wat minder. Effectief inzetten van social media. Regel 1: Start met context en motivatie
LINK
Problemen bestaan niet. Problemen zijn geen 'dingen' in de werkelijkheid die je kan ontdekken. Problemen zijn opvattingen van mensen over situaties die ze als onwenselijk ervaren en dat is zeer subjectief. Zoals prof. dr. Joseph Kessels het ooit zei: "Een probleem is een interpretatie van een gevoel van onbehagen". Daarmee wordt het definiëren van het probleem de belangrijkste stap in het oplossen ervan. Probleemdefinities bepalen wat er wordt opgelost. Dus diagnose stellen is belangrijk: wat is het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie en wat zijn daarvan de oorzaken. Maar pas op, iedere diagnose is subjectief. Helaas tellen probleemdefinities in de politiek niet. Daarin moet worden gescoord met oplossingen; met daadkracht; met acties; met leuke dingen voor de mensen. Dat leidt Pavlov-reacties als het gaat om de grote probleemgebieden in dit land. Ik wil u dit op drie terreinen illustreren en u adviseren deze impulsen dit keer eens niet te volgen. De drie gebieden hebben allen te maken met het stimuleren van de kenniseconomie: onderwijs, onderzoek in het HBO, en innovatie
DOCUMENT
De prioriteit t.a.v. werkelijkheid verandert van extern naar intern
DOCUMENT
Tijdens psychologiecolleges krijgen studenten een foto voor hun neus. De vraag is, wat zie je. Wat blijkt: de ene student ziet meteen een jonge vrouw, de andere een heks. Wie heeft gelijk? Pas na lang kijken zien beide studenten zowel een een jonge vrouw als een heks. Een goede manier om studenten er van bewust te maken dat een bepaalde manier van kijken bepaald wat je ziet.
DOCUMENT