Deze publicatie is een bron van inspiratie voor mbo-docenten en i-coaches die streven naar meer gepersonaliseerd onderwijs met behulp van ict. Gebaseerd op de ervaringen van de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict, biedt het zes waardevolle inzichten voor het integreren van ict in het onderwijs. De publicatie is het resultaat van de deelname van docenten aan multidisciplinaire iXperiumdesignteams, die onderzoekend gepersonaliseerd onderwijs met ict hebben ontworpen. Het benadrukt het belang van studentgericht leren, waarbij studenten controle hebben over hun leerproces en het onderwijs afgestemd is op hun behoeften en interesses. Kortom, een praktische gids vol concrete manieren om ict effectief in te zetten voor gepersonaliseerd leren in de mbo-praktijk. De MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict is een samenwerking tussen Koning Willem I College, Rijn IJssel, Mediacollege Amsterdam, Summa College, Graafschap College, het iXperium Centre of Expertise Leren met ict (verbonden aan het lectoraat Leren met ict van de HAN), het practoraat Effectieve Didactiek, het practoraat Mediawijsheid, het practoraat Innovatiesucces in het mbo, Tilburg University en IVA Onderwijs. De onderzoekswerkplaats is mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en MBO Digitaal.
LINK
De eindkwalificaties van de leerlijn Leren en lesgeven met ict voor de lerarenopleidingen van de HAN zijn ontwikkeld vanuit het iXperium/Centre of Expertise Leren met ict. Het iXperium/Centre of Expertise Leren met ict is een samenwerkingsverband van de lerarenopleidingen en het Kenniscentrum Kwaliteit van leren van de HAN met het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs in de regio rond Arnhem en Nijmegen. De samenwerking richt zich op het realiseren van onderwijs dat beter recht doet aan verschillen tussen leerlingen met behulp van ict en op het opleiden van ictgeletterde jongeren. De focus ligt hierbij op het opleiden, professionaliseren en faciliteren van leraren in een duurzame verbinding tussen werkveld, opleiding en onderzoek.
Deze publicatie belicht de uitdagingen van duurzame verandering in het onderwijs, met de focus op het (her)ontwerpen van leerarrangementen die aansluiten bij onderwijskundige vragen. Het benadrukt het belang van een doordachte implementatie en deelt waardevolle lessen en tips uit vier jaar ervaring met de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict. In deze werkplaats hebben multidisciplinaire iXperiumdesignteams, bestaande uit mbo-docenten, ict-experts, onderzoekers en procesbegeleiders, concrete leerarrangementen en onderwijsproducten ontworpen voor gepersonaliseerd leren met ict. Een praktische gids voor het aanpakken van complexe onderwijsveranderingen. De MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict is een samenwerking tussen Koning Willem I College, Rijn IJssel, Mediacollege Amsterdam, Summa College, Graafschap College, het iXperium Centre of Expertise Leren met ict (verbonden aan het lectoraat Leren met ict van de HAN), het practoraat Effectieve Didactiek, het practoraat Mediawijsheid, het practoraat Innovatiesucces in het mbo, Tilburg University en IVA Onderwijs. De onderzoekswerkplaats is mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en MBO Digitaal.
LINK