Verslag van een onderzoek waarin de lespraktijk van muziekdocent Johan 't Hart werd onderzocht. Centraal staat de vraag: is die praktijk te karakteriseren als een vorm van 'idiocultureel muziekonderwijs'?
DOCUMENT
In de zoektocht naar relevant muziekonderwijs vanuit het theoretisch concept idiocultureel muziekonderwijs, van Evert Bisschop Boele, is de eigenzinnige lespraktijk van muziekdocent Johan ’t Hart drie maanden intensief gevolgd om tot een gedetailleerde beschrijving van zijn manier van werken te komen. De onderzoeksvraag die centraal stond is: ‘In welke mate schept Johan ’t Hart in zijn muzieklessen een leersituatie (leerwereld) die te karakteriseren is als idiocultureel muziekonderwijs?’ Het theoretisch kader voor deze studie is idiocultureel muziekonderwijs (Bisschop Boele 2015). Op de achtergrond speelt een aantal andere concepten een rol, bijvoorbeeld biografisch leren (Alheit & Dausien, 2000) en subjectivering (Biesta 2010). De talentendriehoek (Veenker et al., 2017) wordt gebruikt om de manier waarop leerling, docent en taak invloed op elkaar hebben te duiden. Op basis van dit theoretisch kader is een zevental vuistregels voor de vormgeving van idiocultureel muziekonderwijs geformuleerd. Vervolgens zijn data verzameld over de praktijk van ’t Hart. De data gebruikt in deze casestudy zijn lesobservaties, interviews met zowel leerlingen als Johan ’t Hart, documenten en literatuurstudie. Op basis van een kwalitatieve analyse is bekeken in hoeverre de vuistregels terug te herkennen zijn in ’t Hart’s lespraktijk. De conclusie is dat veel van de vuistregels te herkennen zijn – en dat de (idiosyncratische) manier waarop ’t Hart de vuistregels in de praktijk laat zien vooral ook leidt tot nieuwe discussie en reflectie.
DOCUMENT
In Noordoost-Groningen staat een basisschool waar ieder kind muzikaal is. Op 1001 manieren. Het lectoraat Kunsteducatie van de Hanzehogeschool Groningen doet in deze school onderzoek naar de vormgeving van idiocultureel muziekonderwijs voor nieuwkomers. Veel van de kinderen op deze school zijn op de vlucht.
DOCUMENT
Article on the basis of the keynote given at the 28th EAS conference, March 2021.
DOCUMENT
Invited keynote presented at International Conference for Research in Music Education, Bath, UK, 24/4/2017
DOCUMENT
Ik ben niet muzikaal', zeggen veel startende pabostudenten. Dat klinkttamelijk negatief, hoe kan dat omgevormd worden tot een positievermuzikaal zelfbeeld? Wie is de pabostudent muzikaal gezien en hoe kan hijdaarin groeien?
DOCUMENT
Evert Bisschop Boele explicitly refers to different conceptualizations of culture by describing earlier concepts of culture in education in the Netherlands to explain the proposed logical shift to “idiocultural” music education. Idiocultural music education, according to him, encompasses the fact that each person is highly individual as well as highly social simultaneously, thus, idiocultural music education should take this into account and perceive individuals and social beings with complex and dynamic cultural backgrounds that deserve respect and should be the origin for the individual’s further musical development. Bisschop Boele’s description of earlier concepts of culture connects each concept prior to idioculture, e.g., monocultural, bicultural, multicultural, in five stages with a societal development throughout the last 70 years in the Netherlands. Two different theoretical lenses are applied to theoretically underpin these different conceptualizations of culture.
LINK
Chapter in a book. Discusses the concept of idiocultural music education.
DOCUMENT
Poster (A3) en begeleidende brief met de tekst van de kinderlezing als uitgesproken bij ondertekening van het Convenant Meer Muziek in de Klas lokaal Groningen
MULTIFILE