Het doel van het onderzoek is het ontwikkelen van een beleidsmatige en financieel haalbare interventie gericht op het vergroten de integrale samenwerking tussen gemeentelijke professionals zodat de maatschappelijke participatie van Zwolse jongeren tussen 16 en 27 jaar vergroot. De fasen van het Precede-Proceed-model werden gevolgd voor de drie deelonderzoeken interventieontwerp, disseminatiestrategie en businesscase. Data werden verzameld door literatuuronderzoek, deskresearch en veldonderzoek. De interventie van een integraal jongerenteam leidt tot betere vindbaarheid van ondersteuning en tijdigere ondersteuning. Jongeren hebben één casemanager en één toekomstplan gebaseerd op de wens en de mogelijkheden van de jongere. Professionals werken nauwer samen, door casuïstiekbespreking, kennisdeling en gezamenlijke besluitvorming, waardoor de integrale samenwerking versterkt. Professionals zijn gebaat bij formulering van een gemeenschappelijke norm voor integrale samenwerking. Het delen van inzichten met onderwijsinstellingen kan bijdragen aan ontwikkeling van beter passende onderwijsvormen om schooluitval te voorkomen. De interventie biedt een proactieve aanpak voor jongeren die door de coronacrisis geraakt worden. De interventie versterkt integrale samenwerking tussen gemeentelijke professionals door onderlinge kennisdeling en gezamenlijke besluitvorming, waardoor ondersteuning aan jongeren efficiënter en effectiever wordt. De interventie sluit aan bij het beleid, is financieel haalbaar en leidt naar verwachting tot toename van de maatschappelijke participatie onder jongeren
DOCUMENT
Van het enkelvoudig coachen van groepen moeten we eigenlijk af. Want wie bijvoorbeeld alleen maar kijkt naar de communicatieprocessen in een groep, zonder oog voor de context waarin groepsactiviteiten plaatsvinden, mist wezenlijke informatie. In plaats van de enkelvoudige aanpak kiezen we voor de Integrale Procesbegeleiding van Groepen, het IPG-model. Met dit groepsdynamisch model kunt u complexe groepsdynamieken, -fenomenen en –processen in hun onderlinge samenhang doorgronden en begeleiden.
DOCUMENT
De afgelopen jaren is zowel in Nederland als in Vlaanderen ervaring opgedaan met een nieuwe aanpak van arbeidsbemiddeling, ook wel aangeduid als 'integrale trajectbemiddeling'. Het gaat om een methode van arbeidsmarkttoeleiding en -bemiddeling die is ontwikkeld ten behoeve van werkzoekenden die als moeilijk bemiddelbaar worden beschouwd. Nu is de fase van experimenteren met integrale trajectbemiddeling voorbij en wordt er allerwegen op aangedrongen dat deze manier van handelen daadwerkelijk wordt toegepast. Dit boek beoogt daaraan een bijdrage te leveren door middel van een systematische uiteenzetting van de methode van integrale trajectbemiddeling. Het is bestemd voor al diegenen die zich beleidsmatig of in de dagelijkse praktijk bezighouden met het 'plaatsen van moeilijk plaatsbaren'.
DOCUMENT
In dit rapport worden de bevindingen weergegeven van fase 1 van het onderzoek Zorg & Veiligheid: domeinoverstijgend samenwerken. Dit onderzoek is onderdeel van de uitvoering van de Regionale Agenda Zorg & Veiligheid IJsselland. Deze regionale agenda is opgesteld door de burgemeesters en wethouders van alle elf gemeenten binnen de veiligheidsregio IJsselland in samenwerking met dertig bestuurders van organisaties uit het domein zorg en veiligheid, het sociaal domein, zorgverzekeraars en een zelfregie- en herstelcentrum, om samen te werken aan een inclusieve samenleving voor al hun inwoners. Centraal staan inwoners die door een opeenstapeling van problemen hulp of ondersteuning ontvangen of nodig hebben vanuit verschillende domeinen. Het doel van de regionale agenda is de totale keten van zorg en veiligheid lokaal en regionaal versterken. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn het bieden van goede ondersteuning aan inwoners met complexe problematiek en het versterken van de (lokale) samenleving.
DOCUMENT
Praatplaat met toelichting. Met deze praatplaat kan worden nagegaan hoe de betrokkenen in uw gemeente met elkaar samenwerken. Het is daarbij van belang om alle stakeholders te betrekken: inwoners, om hun ervaringen in te brengen, professionals, beleidsmakers en bestuurders. Zo kan in gezamenlijkheid worden gewerkt aan een integrale werkwijze die toekomstbestendig is. Door aan de hand van deze praatplaat het gesprek te voeren, maak je inzichtelijk wat er allemaal bij een integrale aanpak komt kijken. Een integrale aanpak gaat dus niet alleen over de uitbouw of een dakkapel bovenop een huis. Het maakt deel uit van het ontwerp van het huis zelf. Integraal werk is bovendien niet iets wat je vanaf de tekentafel op papier zet, waarna de uitvoering hiermee ‘als vanzelf’ aan de slag gaat. Samenwerking en afstemming tussen betrokkenen is cruciaal en werkprocessen moeten goed op elkaar aansluiten.
DOCUMENT
Innovatieplan voor verduurzaming van de energievoorziening in bestaande woonwijken
DOCUMENT
De bestrijding van armoede en schulden krijgt ook in Europees verband aandacht. Het is een van de speerpunten van de EU 2020 strategie. UWV verkende in hoeverre andere landen de aanpak van schulden verweven in de re-integratie. Als er al sprake is van een integrale aanpak, dan is vaak amper bekend wat het effect is.
LINK
In het eerste van de 2 onderzoeken in het kader van RUIT-4 (studiejaar 2015-2016) werd onderzocht in hoeverre er sprake is van zelfredzaamheid bij brand van ouderen die zelfstandig wonen in een seniorencomplex in het werkgebied van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Met dit project is inzicht gekregen in het kennisniveau van zelfstandig wonende ouderen (65+) over brand, de mate waarin deze doelgroep ook daadwerkelijk preventie maatregelen heeft getroffen en de manier waarop we deze doelgroep het beste kunnen bereiken om het brandveiligheidsbewustzijn te vergroten. Tweedejaars studenten Integrale Veiligheidskunde hebben in groepjes van 4 studenten bewoners geïnterviewd. In totaal hebben 12 groepen 450 respondenten gesproken verdeeld over de 12 door Woonzorg Nederland toegewezen complexen. Hiervoor is gebruik gemaakt van een gestructureerde vragenlijst (mondelinge enquête). De informatie uit de vragenlijsten werd verwerkt met SPSS. Op de voorpagina staat vermeld: Integrale Veiligheid Praktijkonderzoek jaar 2
DOCUMENT
Het doel van dit project was het vergroten en bundelen van kennis over effectieve werkwijzen om met verschillende professionals de meervoudige problematiek van cliënten te adresseren en adequate dienstverlening te bieden. Dit is bereikt door het uitvoeren van een ontwerpgericht onderzoek om effectieve werkwijzen te ontwikkelen en te testen waarmee integrale ondersteuning kan worden geboden om mensen met meervoudige ondersteunings-behoeften effectief en doelmatig toe te leiden naar de arbeidsmarkt. De centrale vraag in het onderzoek was: Hoe kunnen professionals op lokaal niveau op effectieve wijze integrale samenwerking vorm en inhoud geven, met als doel arbeidsparticipatie van mensen met meervoudige ondersteuningsbehoeften te realiseren?
DOCUMENT
In allerlei gemeenten in Nederland wordt gewerkt aan het leggen van de verbinding tussen werk & inkomen (vanuit de Participatiewet) en zorg en ondersteuning (vanuit de Wmo). Het doel? Participatie in welke vorm dan ook voor iedereen mogelijk maken. In de gemeente Houten is de integrale aanpak ‘op Koers’ ontwikkeld van pilot tot een duurzaam en (financieel) geborgde aanpak. Wat was de aanleiding om met deze aanpak te starten? Hoe geven betrokkenen hier concreet invulling aan? Wat was de rol van beleid om van de pilot tot een duurzame aanpak te komen? En waarom is het belangrijk om als gemeente een lange termijnvisie op integrale samenwerking te hanteren?
LINK