Marnix Eysink Smeets, Eric Bervoets en Jan Nap stuiten in hun werk steeds vaker op criminele, overlastgevende en vooral intimiderende (jonge)mannen, omgeven door een sfeer van angst en intimidatie. Het gaat om ogenschijnlijk onaantastbaren, die niemand meer durft te corrigeren en waar ook de overheid geen vat op lijkt te krijgen. Hoe wijdverbreid is dit probleem precies, wat werkt het in de hand, en bovenal: welke aanpak zou hiertegen wél kunnen werken?
DOCUMENT
De gemeente Rotterdam vroeg het lectoraat Publiek Vertrouwen in Veiligheid in 2021 om onderzoek te doen naar de veiligheidsbeleving in het Zuiderpark. Aanleiding waren de aangifte van een verkrachting op klaarlichte dag in het Zuiderpark in september 2020 en signalen van andere partijen over onveiligheidsgevoelens in het Zuiderpark. Uit het onderzoek komt naar voren dat bezoekers en omwonenden het Zuiderpark over het algemeen waarderen. De diversiteit van mensen die het park op drukke dagen bezoeken, draagt in positieve zin bij aan de sfeer en de veiligheidsbeleving. De veiligheidsbeleving komt vooral onder druk te staan als er weinig bezoekers zijn, en als een bepaald type bezoekers domineert (concreet gaat het om groepen jongens, verslaafden en dak- en thuislozen). Vrouwen voelen zich in het park vaker onveilig dan mannen, en voelen zich ’s avonds onveiliger dan overdag. Uit het onderzoek komt naar voren dat vooral vrouwen frequent uiteenlopende (indringende) vormen van seksuele intimidatie meemaken in het park. Het park heeft hierin een zekere reputatie opgebouwd. Aangrijpingspunten voor actie liggen vooral in het vriendelijker, aantrekkelijker en veiliger maken van het Zuiderpark voor vrouwen en het stimuleren van veel en een zo breed en divers mogelijk publiek.
DOCUMENT
Hoe veilig is het internet voor jongeren? Zijn online pesterijen, seksuele intimidatie en online oplichting eerder uitzondering of regel? Hoe gaan jongeren om met desinformatie en nepnieuws? Kortom, wat speelt er in deze coronatijd nu jongeren nòg meer afhankelijk zijn van internet? Dit rapport beschrijft de resultaten van een onderzoek naar online veiligheid en mediawijsheid onder 423 Amsterdamse scholieren in het voortgezet onderwijs.
DOCUMENT
Onderzoek laat zien dat jongeren onveilig met het internet omgaan waardoor ze slecht in staat zijn om bijvoorbeeld nepnieuws te herkennen en delen ze online te gemakkelijk gevoelige informatie met elkaar en met derden. Hierdoor zijn ze kwetsbaar voor cyberdreigingen zoals cyberpesten, grooming, intimidatie en identiteitsfraude. We kunnen spreken over een matig niveau van veilig digitaal gedrag onder jongeren. Hoewel er interventies voor het bevorderen van veilig digitaal gedrag zijn ontwikkeld, zijn deze in het algemeen niet gestoeld op kennis over welke factoren beïnvloed moeten worden. Bovendien zijn er nauwelijks effectmetingen gedaan bij uitgevoerde interventies, waardoor het leereffect onduidelijk is. Er bestaat derhalve een hiaat in de kennis over hoe effectieve interventies ontwikkeld moeten worden voor het bevorderen van veilig digitaal gedrag onder jongeren. Doordat wetenschappelijk inzicht ontbreekt over welke factoren bepalend zijn om veilig digitaal gedrag te verbeteren bij jongeren, is het voor leerkrachten van basisscholen moeilijk om adequate lessen te ontwikkelen en worden jongeren momenteel niet goed onderwezen op dit gebied. Het in dit voorstel beschreven onderzoek richt zich op het achterhalen van de factoren die de effectiviteit van interventies voor het verbeteren van veilig digitaal gedrag van jongeren beïnvloeden alsmede het ontwikkelen van zulke interventies. De ontwikkelde interventies worden getest op participerende basisscholen. De centrale onderzoeksvraag luidt: Welke factoren zijn bepalend voor de mate van veilig digitaal gedrag onder basisscholieren van groep 7 en 8 en hoe zijn deze effectief te beïnvloeden? De mate van effectiviteit van de interventies zal gemeten worden door een nulmeting uit te voeren en per interventie een effectmeting te doen. Dit type onderzoek is niet eerder uitgevoerd in Nederland op het gebied van veilig digitaal gedrag. Dit project zal resulteren in een wetenschappelijke paper alsmede onderwijsmateriaal voor de opleidingen PABO en HBO-ICT.