Door de auteur verstrekt: Het ontwerpen van producten gericht op adequaat beweeggedrag van kinderen die in het ziekenhuis worden behandeld voor kanker is, door de vele stakeholders en variëteit aan verschijningsvormen van kanker, een ingewikkeld proces. In deze paper wordt de onderzoeksvraag beantwoord: “Hoe kunnen interventies ontworpen worden gericht op adequaat beweeggedrag van een kind met kanker?” Een ontwerpproject voor de afdeling Kinderoncologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen vormt hierbij de casus. Op basis van resultaten uit acht participatieve ontwerp/onderzoeksmethoden wordt een eerste conceptinterventie gepresenteerd: BLOX.
DOCUMENT
IntroductionThe Dutch Medical Doctor-Global Health (MD-GH) prepares to work in low-resource settings (LRS) by completing a hybrid postgraduate training program of 2 years and 9 months, with clinical and public health exposure in the Netherlands and a Global Health residency in LRS. The objectives of the program include acquiring clinical skills to work as a physician in a setting with different (often more severe) pathology and limited resources. In public health teaching, emphasis is given, among other, to adapting to a culturally different environment. After graduation, MD-GH work in a wide variety of countries and settings for variable time. As part of a curriculum review, this study examines MD-GHs' perception of the quality of the training program and provides recommendations for improvement.MethodsA qualitative study was performed. Thematic analysis was applied to semi-structured interviews with 23 MD-GH who graduated between 2017 and 2021.ResultsMD-GHs predominantly worked as clinicians; several were (also) involved in management or capacity building. The clinical training program adequately addressed general skills, but did not sufficiently prepare for locally encountered, often severe, pathology. During the training, adequate supervision with clear learning goals was found pivotal to a positive learning experience. Gaps included clinical training in Internal Medicine (particularly infectious diseases and non-communicable diseases) and Paediatrics. Public Health teaching as well as cultural awareness should be intensified and introduced earlier in the program. The Global Health residency was considered important, but tasks and learning outcomes varied. Teaching, supervision, and capacity building were considered increasingly important key elements of working in LRS. Consensus favoured the current duration of the training program without extension.DiscussionWhile the generalist nature of the MD-GH training was appreciated, the program would benefit from additional clinical training in infectious diseases, non-communicable diseases, and Paediatrics. Moving forward, emphasis should be placed on structured mentorship, enhanced public health teaching, and standardized residency programs with clearly delineated objectives to better equip MD-GH professionals for their multifaceted roles in LRS. Moreover, future revisions of the training program should incorporate the perspectives of host institutes in LRS and tailor the training needs.
MULTIFILE
Het leven zonder de juiste papieren is sinds het begin van de jaren negentig steeds moeilijker geworden in Nederland. Het alsmaar restrictiever wordende vreemdelingenbeleid heeft ook gevolgen voor gemeenten. Binnen de gemeentegrenzen wonen immers de ongedocumenteerde ouders en hun kinderen die zich staande proberen te houden. Lokale overheden hebben te maken met concrete mensen en niet alleen met abstract beleid. Dit onderzoek richt zich op de woon- en leefomstandigheden van ongedocumenteerde kinderen in de stad Utrecht en in de overige G4 steden (Rotterdam, Amsterdam en Den Haag). Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de omvang, achtergrond en ontwikkelingssituatie van deze kinderen. De onderzoeksvragen zijn: 1. Wat is de omvang van het aantal ongedocumenteerde kinderen in Nederland en in het bijzonder in de stad Utrecht? 2. Hoe ervaren ongedocumenteerde kinderen hun woon– en leefomstandigheden? 3. In hoeverre worden de ontwikkelingsvoorwaarden van ongedocumenteerde kinderen gewaarborgd? 4. Welke aanbevelingen zijn er te formuleren voor gemeentelijk beleid om de ontwikkelingsvoorwaarden van ongedocumenteerde kinderen te waarborgen?
DOCUMENT
Astma is één van de meest voorkomende chronische ziektes bij kinderen en heeft significante impact op de kwaliteit van leven. Behandeling van astma vereist reguliere controle van de longfuncties in het ziekenhuis. Dit zijn echter momentopnames die belangrijke tussentijdse pieken of dalen in de longfunctie niet meten. Hierdoor wordt medicatie niet altijd (tijdig) bijgesteld, met als mogelijk gevolg permanente beschadiging van de longen. Spirometrie is een meetmethode voor de longfunctie, geschikt voor zelfstandig thuisgebruik. Het vereist echter wel inzet en de juiste adem- en inhalatietechniek van de patiënt, wat met name voor kinderen lastig kan zijn. Game studio PandaWhale ontwikkelt digitale games die kinderen spelenderwijs helpen met het aanleren van de juiste techniek en stimuleren de spirometer regelmatig te gebruiken. In de toekomst wil PandaWhale naast het digitale component ook het hardware component van de spirometer beter afstemmen op de jonge kinderen met astma. Bestaande spirometer hardware is vaak klinisch en technisch vormgegeven en ook qua functionaliteit (bijvoorbeeld pasvorm en bediening) nauwelijks afgestemd op kinderen. Dit projectvoorstel beschrijft een ontwerpend onderzoek naar kindvriendelijke productconcepten die aansluiten op het bestaande spirometer game platform van PandaWhale. Er worden drie richtingen uitgewerkt, namelijk 1) het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, 2) het ontwerpen van een passend (maatwerk) mondstuk, en 3) het (helpen bij) het toedienen van medicatie m.b.v. de spirometer. Voor elk van deze richtingen wordt in samenwerking met medisch specialisten en eindgebruikers een productconcept ontwikkeld. De productconcepten worden samengevoegd in een roadmap met de korte- midden- en lange termijn mogelijkheden voor doorontwikkeling. Het onderzoek wordt getrokken door het lectoraat Industrial Design van Saxion Hogeschool, in samenwerking met game studio PandaWhale, de afdeling kindergeneeskunde van het Medisch Spectrum Twente, en Oceanz, specialist op het gebied van 3D geprinte medische producten.