Het literatuuronderwijs in de bovenbouw havo/vwo is achterhaald: het sluit niet aan bij wat er leeft en speelt in de wetenschap. Docenten doceren leerstof met de stand van zaken van 1965. Als je geen up to date literatuuronderwijs geeft, kun je het beter niet geven.
DOCUMENT
Met het Verdrag van Maastricht werd in 1992 de basis gelegd voor het streven naar een Europese dimensie in het onderwijs. Sindsdien hebben ontwikkelingen op het gebied van internationalisering en Europa op veel scholen een vlucht genomen, in de vorm van uitwisselingen, reisweken en andere internationale projecten. In het talenonderwijs biedt deze internationale blik niet alleen de gelegenheid om te werken aan taalvaardigheden: ook bij het onderdeel literatuur kan een dergelijk perspectief van meerwaarde zijn. In dit artikel bespreekt lerarenopleider en promovenda Anouk Zuurmond drie strategieën om een Europese dimensie te ontwikkelen in het literatuuronderwijs.
DOCUMENT
SAMENVATTINGDe literatuurles is bij uitstek geschikt om een inhoudelijke bijdrage te leveren aan burgerschapsonderwijs.
MULTIFILE
H. 7 in Klaver, M.J., & Van Dijk, Y. (Reds.). (2025). Lezen voor waarden: Taal en burgerschap in de klas. Boom.
DOCUMENT
Hoe kan literatuur gebruikt worden als instrument voor de ontwikkeling van burgerschapscompetenties? In dit eerste van twee artikelen wordt het project Van kritische lezer tot volwaardig(er) burger geïntroduceerd. Aan de orde komen de achtergronden van het project en hoe kritisch denken, literatuur en burgerschapsonderwijs aan elkaar verbonden zijn. In het volgende nummer van LTM zal het tweede artikel het beeld completeren en een praktisch voorbeeldgeven.
MULTIFILE
Recensie van het rapport van de Nederlandse Taalunie: een inventarisatie over wat er aan literatuur moet worden gedaan op de Nederlandse en Vlaamse scholen.
DOCUMENT
Hoewel de eindtermen voor het vreemdetalenonderwijs gericht zijn op communicatieve vaardigheden, blijkt in de praktijk dat veel leerlingen maar beperkt (leren) communiceren in de vreemde taal. Om een brug te slaan tussen de vakdidactische theorie en de vakdidactische ontwikkeling van leraren-in-opleiding in de (stage)praktijk hebben Charline Rouffet, Irene de Kleyn, Marleen IJzerman, Catherine van Beuningen en Rick de Graaff een observatie-instrument ontwikkeld dat gebaseerd is op principes van communicatief taalonderwijs, en dat het vakdidactisch handelen van leraren moderne vreemde talen (in opleiding) observeerbaar en evalueerbaar maakt. Het instrument kan zowel door lerarenopleiders en stagebegeleiders als door leraren-in-opleiding zelf gebruikt worden voor observeren, feedback geven of ontwerpen van onderwijs. Hun artikel laat zien hoe het observatie-instrument is geëvalueerd op validiteit, betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid en hoe het kan worden ingezet.
LINK
Frits van Oostrom betoogde op de Dag van het Literatuuronderwijs dat de canon bestaat uit vensters. Door het venster Annie M.G. Schmidt te openen, krijg je een kijk op de opkomst van protestbewegingen. Er is echter meer achter het venster Schmidt, want NederLand kent nog een belangrijke protestdichter: Hieronymus van Alphen. In dit artikel zet ik uiteen hoe de gedichten van Schmidt en Van Alphen in drie lessen behandeld kunnen worden in de onderbouw havo/vwo.
DOCUMENT
Een leeromgeving waarin leerlingen zich tot zelfverzekerde, meertalige sprekers kunnen ontwikkelen vraagt om het erkennen en benutten van al hun talenkennis.
DOCUMENT
In dit artikel wordt verslag gedaan van een literatuurstudie binnen het onderzoeksproject Lezen en laten lezen. Leraren als leesbevorderaars in het po en vo. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een professionaliseringstraject rondom leesbevordering voor basisschoolleraren en tweedegraadsleraren Nederlands, en het onderzoeken van de effecten daarvan op de leesfrequentie, leesmotivatie en het leesbegrip van leerlingen. De literatuurstudie had tot doel inzicht te verkrijgen in verschillende aspecten: de wijze waarop in de vakliteratuur het opbouwen van repertoirekennis door leraren wordt beschreven, welke leesbevorderingscompetenties van leraren kunnen worden onderscheiden, en wat de kenmerken zijn van een leescultuur op school. De bevindingen uit de studie bieden handvatten waarmee lerarenteams en lerarenopleidingen het gesprek over leesbevordering binnen scholen kunnen vormgeven.
LINK