Zeker in een tijd waarin steeds meer pubers psychisch kwetsbaar zijn, is het zaak om hun eerste vertrouwenspersonen op VO-scholen optimaal toe te rusten om ook daadwerkelijk die vertrouwenspersoon te kunnen zijn. Dat vraagt om professionalisering bij alle schoolbesturen en op alle scholen waar dat nog onvoldoende gebeurt. Door gericht cursusaanbod, door mogelijkheden voor reflectie en intervisie, door het mogelijk maken van uitwisseling over leerlingen tussen mentoren die elkaar opvolgen in de begeleiding van groepen en door actieve steun vanuit de zorgstructuren op scholen. En door daartoe via het scheppen van adequate randvoorwaarden aan bij te dragen. Daartoe zijn bestuurders en directies aan zet, en daartoe roepen wij hen met kracht op.
MULTIFILE
Om de brug te kunnen slaan tussen onderzoek en praktijk hebben twee ministeries academische werkplaatsen opgericht. Een academische werkplaats is een samenwerkingsverband tussen een praktijkinstelling en een hogeschool of universiteit. De praktijkinstelling krijgt toegang tot onderzoeksresultaten en haar methode en aanpak kunnen wetenschappelijk worden getoetst. Andersom kunnen hogescholen en universiteiten de opgedane kennis toepassen met hulp van de praktijk instelling. Er zijn drie academische werkplaatsen (Amsterdam, Tilburg en Rotterdam), waar professionals, jeugdorganisaties, gemeenten, universiteiten en hogescholen samenwerken aan de ontwikkeling van praktische en bewezen effectieve aanpakken in het bereik van etnische doelgroepen. De academische werkplaats in Rotterdam draagt de naam DWARS: Diversiteit vraagt om kennis en vakmanschap in de Werkplaats voor Academische vorming in de Rotterdamse Stadsregio. DWARS is een netwerkorganisatie, waarin kennis en vakmanschap worden gedeeld tussen doelgroep, praktijk, onderzoek, onderwijs en beleid.
DOCUMENT
Mobility Mentoring® combineert het onderwerp armoede met de laatste inzichten vanuit de hersenwetenschap over de effecten van schaarste en armoede en de ontwikkelbaarheid van hersenfuncties. Deze nieuwe aanpak helpt mensen bij de aanpak van hun financiële en sociale problemen. Het lectoraat Schulden & Incasso van de Hogeschool Utrecht, Platform31 en Impuls ambiëren een effectievere aanpak van financiële problematiek van huishoudens en zochten naar organisaties die de inzichten uit de Schaarste-theorie op een vruchtbare manier vertalen naar hun dagelijkse praktijk.
DOCUMENT
Een ongezonde beweeg- en leefstijl komt veel voor bij leerlingen op het vmbo. Zelfregulatie kan een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van jongeren om meer te gaan bewegen en een gezonde leefstijl aan te nemen. De sportcontext lijkt echter bij uitstek geschikt voor de ontwikkeling van zelfregulatievaardigheden. In deze ervaringsgerichte context kunnen de leerlingen namelijk goed oefenen met het stellen van doelen en het wel of niet bereiken er van. Juist binnen het bewegingsonderwijs zijn deze doelen makkelijk af te bakenen en is het behalen goed te evalueren. Vervolgens kunnen deze aangeleerde vaardigheden ook toegepast worden in de mentorlessen om doelen te gaan stellen voor hun eigen leefstijl. Dit onderzoeksproject richt zich op het (door)ontwikkelen van een interventie waarbij zelfregulatie tijdens de gymles op het vmbo wordt gestimuleerd. Dit zal gebeuren aan de hand van een aantal stappen, waarbij zowel leerlingen als docenten uit het vmbo worden betrokken bij de (door)ontwikkeling van de lesmethode. Deze zal vervolgens onderzocht worden op effecten, en cruciale succes- en faalfactoren door middel van een quasi-experimenteel implementatie onderzoek. Naar aanleiding hiervan zal de interventie aangepast worden, waarna deze verder verspreid zal worden onder vmbo scholen.Hoogtepunten:-leerlingen kiezen hun eigen activiteiten en niveau op basis van hun doelen-leerlingen gaan zelfstandig aan het werk met instructiefilmpjes op de I-Pad-leerlingen bevorderen hun eigen gezondheid door te stellen en activiteiten te kiezen uit de keuzewijzer-de vakleerkracht LO en de mentor spelen een belangrijke rol in het begeleiden van de kinderen naar gezond gedrag