Naar een gedragen visie en ontwerpprincipes voor het flexibel opleiden van leraren Tijdschrift voor Lerarenopleiders 45 (3), pp. 67-77.
LINK
In dit artikel wordt uiteengezet wat voor de schrijver de pijlers zijn waar zij haar onderwijsactiviteiten op baseert: "Dagelijks liggen er binnen het onderwijs interessante leermomenten voor het oprapen. Het is daarvoor wel nodig dat je visie ontwikkeld op wat je als docent doet en waarom." In de nieuwsbrief van DHO wordt de essentie van haar betoog verwoord.
Een leertheoretische visie dient als fundament voor het vormgeven aan krachtige leeromgevingen. Componenten van leerprocessen en het onderscheid tussen extern gestuurd leren, zelfgestuurd leren en ervaringsleren worden besproken. In de leerpsychologie en in de praktijk verschuift de aandacht naar de laatste twee. Leerlingen verschillen in de leerstrategiekn die ze hanteren en de voorkeuren die ze bij het leren hebben (leerstijlen). Kenmerken en kwaliteitscriteria van krachtige leeromgevingen worden ontleend aan leerpsychologische inzichten in ervaringsleren en zelfgestuurd leren. De conclusie is dat in het (beroeps)onderwijs een verschuiving van onderwijzen naar het vormgeven van leeromgevingen gewenst is.