Bij de economische opleidingen van Fontys, te weten bedrijfseconomie, bedrijfskundige informatica, commercikle economie, communicatie, fiscale economie en management, economie en recht is in 2000 en 2001 gewerkt aan het studievorderingen- en toetsingsbeleid. Op basis van de ervaringen is dit rapport opgesteld voor opleidingsmanagement, toetscommissies, opleidings- en onderwijscommissies die belast zijn met de verdere ontwikkeling van het beleid. Dit rapport richt zich dus op het strategische en tactische niveau van toetsen. Het studievorderingenbeleid bevat de omschrijving en verantwoording van de planning en onderwijsorganisatie rondom toetsen, om te bevorderen dat studenten hun studie kunnen afronden via een zo efficiknt mogelijke studieloopbaan. Het toetsingsbeleid bevat de omschrijving en verantwoording van de gekozen toetsvormen en de kwaliteitsbewaking rondom toetsing, om te bevorderen dat er vertrouwen is dat de verworven eindkwalificaties van afgestudeerden qua inhoud en niveau (diepgang) congruent zijn met de opleidingskwalificaties. Het studievorderingen- en toetsingsbeleid moet zijn vertaling krijgen naar de onderwijspraktijk op twee punten: De toetsplannen. Een overzicht per semester of periode van alle toetsen met deeltoetsen. Het Onderwijs- en Examenreglement (OER) met de regels, rechten en plichten van alle betrokkenen rondom toetsen. Hoofdstuk 2 gaat in beroepsprofiel, eindtermen en leerdoelen. Centraal staat de wijze waarop de opleidingsinhoud ingedeeld wordt. Hoofdstuk 3 geeft enkele mogelijkheden waarop het curriculum is ingericht. Toetsen, onderwijsmethoden en didactische werkvormen moeten immers op elkaar aansluiten. Hoofdstuk 4 gaat kort in op de wettelijke, organisatorische en financikle kaders. Deze zijn niet verder uitgewerkt omdat deze in het rapport "Accreditering, toetsing en toetsbeleid Fontys" van september 2000 zijn uitgewerkt. De hoofdstukken 5, 6 en 7 gaan in op het studievorderingen- en toetsingsbeleid, de toetsplannen en de toetsen. De hoofdstukken 8 en 9 bevatten informatie over de organisatie en kwaliteitszorg rondom toetsing. Tot slot wordt in hoofdstuk 10 ingegaan op het opstellen van een studievorderingen- en toetsingsbeleid als zodanig. Want afhankelijk van de startpositie en het beoogde doel kan een werkwijze bij het maken van een beleid gekozen worden. Dit rapport vormt iin geheel met het toetsvormenboek, waarin kwaliteitscriteria, toetscyclus etc. zijn uitgewerkt. Het toetsvormenboek is een handreiking voor docenten, toetscommissies, docenten-, semester- of projectteams, die met de ontwikkeling en uitvoering van toetsen zijn belast. Het richt zich dus op het operationele niveau van toetsen.
DOCUMENT
Een empirisch onderzoek naar de voorkeuren van docenten godsdienstlevensbeschouwing voor de doelen van het vak en de samenhang met de uitvoering door hen zelf.
DOCUMENT
Presentatie op netwerkbijeenkomst over HAVO-didactiek, ITS-Academy, Amsterdam. Ontwikkelingen in samenleving en onderwijs, verkenning van de leerprocessen in het hbo, (onderzoek) naar effectieve inzet van technologie in het leerproces, herontwerp onderwijs.
DOCUMENT
The CDIO network works with the extended CDIO syllabus version 2.0 (Crawley et. al., 2011), in which two learning goal sections were added: leadership and entrepreneurship. This paper focuses on entrepreneurship and uses a case study of the Eye on Entrepreneurs (EoE) initiative in the Netherlands to reflect on the similarities and differences between the CDIO learning goals in entrepreneurship and the unconventional approach of EoE in teaching (engineering) students entrepreneurship in practice. Eye on Entrepreneurs (EoE) offers a student an intense learning experience in an informal but authentic learning context. What are the perceived strengths of their approach when it comes to effectively teaching entrepreneurship? When translating this back to the formal learning context of a university, how does this relate to the CDIO framework and syllabus especially? And what would this mean for the lecturer's competencies? Based on a case study discussion with practitioners an answer to these questions was sought. Both stakeholders from the (entrepreneurial) professional field (including talented students) and (entrepreneurship-) educators in general and from the CDIO-network were involved. The results show that what translates back to formal education is for teachers to be open minded, give space to manoeuvre and make mistakes, and have reciprocal dialogue and reflection with students when teaching entrepreneurship. Their main role should be to recognize talents and stimulate them to take initiative, show empathy and take risks in creativity. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/suzannececiliabrink/
DOCUMENT
In dit boek wil de kenniskring van het lectoraat Groene Leefomgeving van Steden duidelijk maken dat de charette een zeer interessante verrijking is van het onderwijs aan Van Hall Larenstein. Studenten kunnen even snuffelen aan de beroepspraktijk waarin ze misschien later komen te werken. Docenten kunnen hun onderwijsmethoden aanscherpen aan diezelfde praktijk. Hogeschool Van Hall Larenstein vindt via de charettes allerlei nieuwe samenwerkingsverbanden met nationale en internationale partners, en kan via de charettes laten zien hoe interessant en – zeker niet minder belangrijk – leuk het onderwijs kan zijn. De docenten en de organisatoren van deze charettes hopen dat dit boek een inspiratie mag zijn om nieuwe charettes te blijven organiseren.
DOCUMENT
There is a central dilemma embedded in the relationship between teachers and researchers. Teachers know the story of the classroom well, but they are seldom asked to tell their stories, nor do they usually have the opportunity. Researchers, on the other hand, are skilled at telling certain things about classrooms, but they often miss the central stories that are there. This divergence can lead to different opinions on what teaching is about and what is important within it. To bridge this gap, we describe an approach which puts the teacher and the student at the centre. With respect to emotional and behavioural problems of students, we underline the notion of student-teacher compatibility, deriving from theories emphasizing the transactional/reciprocal nature of human behaviour. One of the aims of the Lectorship and Knowledge Network Behavioural Problems in School Practice, is to identify at-risk-teachers (i.e. those most vulnerable to the presence of behaviourally challenging students and parents) so that interventions, both in initial teacher training as well as in inservice training can be applied to help them develop adequate attitudes and coping-skills. In clinical supervision, peer coaching or reflective practice, these teachers can be helped to consider in what way student and parental problem behaviour contribute to their loss of satisfaction, their feelings of self doubt, perceived disruption of the teaching process, and their frustration working with parents.
DOCUMENT
Begin mei hebben alle studenten van Inholland een uitnodiging gehad om deel te nemen aan een grote internationale studie naar de impact van de coronacrisis op hun leven en studie. In deze poster heeft de onderzoekslijn Studiesucces de belangrijkste resultaten, ingedeeld in vier thema’s, verwerkt. Deze thema's zijn studentenwelzijn, student engagement, tevredenheid en het coronavirus. Bij studentenwelzijn is gevraagd naar gevoelens en contacten. Bij student engagement vroegen we naar tijdsbesteding en betrokkenheid. Bij tevredenheid is gekeken zaken als ICT-faciliteiten, onderwijskwaliteit en informatievoorziening. Natuurlijk vroegen we ook of studenten corona hadden (gehad) en in hoeverre zij de maatregelen naleefden.
DOCUMENT
In dit boek van twee ervaren, originele en internationale economen vinden we beschrijvingen van vele totaal verschillende uitgevoerde veldexperimenten. Dit alles met het doel te bepalen wat de meest effectieve en efficiënte manier van onderwijs geven, ontwikkelingshulp en goede doelenacties is. Goed geschreven en zeer relevant. Het gaat om praktisch bruikbaar economisch onderzoek.
LINK
Samenvatting van het startdocument voor de EOQ-conferentie, track Organisational excellence in educational institutes. Vijf ontwikkelingsfasen van kwaliteitsmanagement worden beschreven.
DOCUMENT
In September 2017, the English-taught, 3-year Bachelor Industrial Design Engineering (IDE) programme at The Hague University of Applied Sciences (THUAS) has changed its curriculum from a linear to a flexible, choice-based modular curriculum, 'Curriculum M'. And with it, one integrated assessment method has been developed for the whole programme, centered around ownership of the students regarding their own learning, and assessing directly and holistically on competency-level. Students decide themselves which six sub-competencies they will prove mastery of, on what level (novice, advanced beginner, or competent), with what proof material from their portfolio library, during which integrated oral assessment (in week 5, 10 or 15 of a semesters). This oral assessment is the only summative method of testing offered throughout the programme. In this paper the first four iterations of the integrated assessment, which are all part of the only mandatory semester 'Basics of IDE' (Boi), are analyzed. Each 'real-time beta-testing' iteration was observed and reflected on, which lead to (minor) changes in the design to be implemented in the next iteration. The expectation was that the assessment redesign in the authentic, integrated project-based, active-learning IDE curriculum leads to an increase of students' ownership for their learning process, improvement of study progress, and more lifelong learning aptitude of students. The results of this study indicate that these goals were achieved. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/suzannececiliabrink/ https://www.linkedin.com/in/wiandavisser/ https://www.linkedin.com/in/miranda-de-hei-8039012a/
DOCUMENT