Online-informatievaardigheden: we gebruiken ze de hele dag door. Bijvoorbeeld als we op internet naar nieuws, een vegetarisch recept of inspiratie voor een volgende reis zoeken. Hoewel het zoeken en vinden van informatie op het internet een alledaagse bezigheid is, blijkt toch dat het een lastige vaardigheid is, zeker in het onderwijs. Tegen welke problemen lopen studenten aan als zij naar informatie zoeken op het internet? Waar moet je als docent rekening mee houden? Kun je studenten hierin begeleiden? Antwoord op onder andere deze vragen vind je in deze publicatie van het Lectoraat Teaching Learning & Technology, zodat je in 7 minuten weer bent 'bijgepraat' over online informatievaardigheden in het onderwijs.
DOCUMENT
BACKGROUND: Due to the increasing number of older people with multi-morbidity, the demand for outpatient geriatric rehabilitation (OGR) will also increase.OBJECTIVE: To assess the effects of OGR on the primary outcome functional performance (FP) and secondary outcomes: length of in-patient stay, re-admission rate, patients' and caregivers' quality of life, mortality and cost-effectiveness. We also aim to describe the organisation and content of OGR.METHODS: Systematic review and meta-analysis. Five databases were queried from inception to July 2022. We selected randomised controlled trials written in English, focusing on multidisciplinary interventions related to OGR, included participants aged ≥65 and reported one of the main outcomes. A meta-analysis was performed on FP, patients' quality of life, length of stay and re-admissions. The structural, procedural and environmental aspects of OGR were systematically mapped.RESULTS: We selected 24 studies involving 3,405 participants. The meta-analysis showed no significant effect on the primary outcome FP (activity). It demonstrated a significant effect of OGR on shortening length of in-patient stay (P = 0.03, MD = -2.41 days, 95%CI: [-4.61-0.22]). Frequently used elements of OGR are: inpatient start of OGR with an interdisciplinary rehabilitation team, close cooperation with primary care, an OGR coordinator, individual goal setting and education for both patient and caregiver.CONCLUSION: This review showed that OGR is as effective as usual care on FP activity. It shows low certainty of evidence for OGR being effective in reducing the length of inpatient stay. Further research is needed on the various frequently used elements of OGR.
MULTIFILE
Backgroundthe efficacy and outcomes of geriatric rehabilitation (GR) have previously been investigated. However, a systematic synthesis of the aspects that are important to patients regarding the quality of GR does not exist.Objectivethe aim of this scoping review was to systematically synthesise the patients’ perspective on the quality of GR.Methodswe followed the Scoping Review framework and gathered literature including a qualitative study design from multiple databases. The inclusion criteria were: a qualitative study design; a geriatric population; that patients had participated in a geriatric rehabilitation programme and that geriatric rehabilitation was assessed by the patient. The results sections of the included studies were analysed using a thematic analysis approach.Resultstwenty articles were included in this review. The main themes identified were: (i) the need for information about the rehabilitation process, (ii) the need for telling one’s story, (iii) the need for support (physical, psychological, social and how to cope with limitations), (iv) the need for shared decision-making and autonomy, (v) the need for a stimulating rehabilitation environment and (vi) the need for rehabilitation at home.Conclusionin this study, we identified the aspects that determine the quality of rehabilitation from the patient’s perspective, which may lead to a more holistic perspective on the quality of GR.
MULTIFILE
Fontys begeleidt een groep van 15 studenten tijdens hun afstuderen bij een MKB bedrijf intensiever dan gebruikelijk, opdat zij hun afstudeerstage met perspectiefrijke onderzoekstrajecten bij deze bedrijven kunnen vervolgen. Fontys begeleidt deze onderzoekstrajecten vakinhoudelijk, maar werkt met de bedrijven en studenten tevens aan de inhoudelijke verdieping en algemene vorming. Hiervoor werkt Fontys in deze pilot een traineeprogramma uit, alsook een werkwijze om studenten en bedrijven te verbinden. Een zorgvuldig ontworpen monitoring van de aanpak en resultaten zorgt voor tijdig bijsturen en een treffende evaluatie na afloop. Het Traineeprogramma richt zich op technologische MKB bedrijven in de Brainport regio. Zij vormen belangrijke schakels in de toeleverketens naar grote wereldmarktspelers als ASML, VDL en Philips. Vaak zijn zij ook zelfstandig actief aan de grenzen van de technische mogelijkheden. Sleuteltechnologieën als fotonica en fabrication technologies worden in hoog tempo omarmd om de wereldwijde concurrentie aan te kunnen. MKB bedrijven ontwikkelen mee aan de producten en diensten waardoor zij eveneens deze technologieën moeten beheersen. Maar, door de kleinere schaalgrootte ontbeert het vaak aan kennis en capaciteit. Deze pilot biedt mogelijk oplossingen voor beide. Met deze pilot beogen we innovatie in het MKB te bevorderen. Docent-onderzoekers van Fontys komen via de trajecten in direct inhoudelijk contact met de bedrijven en hun technologische uitdagingen. De bedrijven vormen met Fontys en de afgestudeerden een ‘learning community’ die op de high tech onderwerpen verdiepende kennis deelt en genereert. Deze community bestendigt de relatie met de hogeschool, maar heeft ook de potentie om zich na afloop te blijven ontwikkelen. Het Fontys Centre of Expertise HTSM is opgericht om bedrijfsleven en de hogeschool te verbinden. Het CoE verzorgt de werving en matching, regisseert het traineeprogramma en verbindt de onderzoekslijnen aan de actuele thema’s in de trainee-bedrijven. Daarmee versterkt het CoE eveneens haar eigen rol in de Brainport Regio.