Het boek is geschreven voor (toekomstige) beroepskrachten die in aanraking komen met vragen van ouders. Denk aan de kinderleidster, de leerkracht, de trainer van de sportclub, de huisarts, de sociaal verpleegkundige, de buurthuiswerker, de jeugdwerker, de gezinscoach, de straatcoach... Het boek biedt een vier-stappen-methodiek om een opvoedvraag te onderzoeken, doelen te formuleren, een aanpak te kiezen en te evalueren. Aan de hand van heel veel casussen en oefeningen wordt de lezer enthousiast gemaakt om opvoedvragen te bezien vanuit de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. En daardoor tot creatieve oplossingen te komen...
Het belang van voorlichting en ondersteuning aan ouders en opvoeders wordt al meer dan honderd jaar erkend. Een keur aan pedagogische initiatieven, met of zonder steun van de overheid, zijn in de afgelopen eeuw ontstaan. Zo ook de `Vereeniging Nationaal Reizend Museum voor Ouders en Opvoeders´ in april 1912, die uiteindelijk leidde tot de Vereniging Kinderverzorging en Opvoeding. Opgericht vanuit de behoefte aan richtlijnen voor de verzorging en opvoeding van kinderen door mevrouw M. E. H. Sandberg–Geisweit van der Netten (1871 - 1961). En in nauwe samenwerking met Dr. J. H. Gunning, een van de eerste hoogleraren in de pedagogiek in Nederland, werkte zij als pionier haar plannen voor een toegankelijke en functionele vraagbaak uit.
Internettechnologie speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven en we doen er steeds meer mee: een filmpje kijken, boodschappen doen, controleren of het gaat regenen, een recept opzoeken en kijken hoe we een kleine reparatie moeten uitvoeren... de mogelijkheden zijn oneindig. Voor een nieuwe generatie jonge ouders is de beschikbaarheid van deze technologie een vanzelfsprekend gegeven. Aangezien de technologie steeds meer interactie faciliteert, vindt ook steeds meer communicatie in de digitale wereld plaats. Dus waarom niet ook met sociaal werkers, pedagogen en hulpverleners? Het zou vreemd zijn als de hulpverlening níet zou aansluiten bij deze maatschappelijke ontwikkelingen. Communicatie met behulp van internettechnologie is de afgelopen jaren dan ook doorgedrongen in het domein van de psychosociale en pedagogische hulpverlening. Een kwartiertje surfen op het web levert tal van apps en websites op over drugs, gamen, eetstoornissen, schulden, depressie… Ook over opvoeden zelf kunnen ouders heel wat informatie en ondersteuning op het internet vinden. In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven over wetenschappelijke kennis op dit vlak en een model behandeld voor optimalisatie van online communicatie.