The thoracic and peritoneal cavities are lined by serous membranes and are home of the serosal immune system. This immune system fuses innate and adaptive immunity, to maintain local homeostasis and repair local tissue damage, and to cooperate closely with the mucosal immune system. Innate lymphoid cells (ILCs) are found abundantly in the thoracic and peritoneal cavities, and they are crucial in first defense against pathogenic viruses and bacteria. Nanomaterials (NMs) can enter the cavities intentionally for medical purposes, or unintentionally following environmental exposure; subsequent serosal inflammation and cancer (mesothelioma) has gained significant interest. However, reports on adverse effects of NMon ILCs and other components of the serosal immune systemare scarce or even lacking. As ILCs are crucial in the first defense against pathogenic viruses and bacteria, it is possible that serosal exposure to NMmay lead to a reduced resistance against pathogens. Additionally, affected serosal lymphoid tissues and cells may disturb adipose tissue homeostasis. This review aims to provide insight into key effects of NMon the serosal immune system.
DOCUMENT
Lunchseminar Onderwijsraad, 4 juni 2019. Op dinsdag 4 juni heeft Erica Bouw (promovendus lectoraat Beroepsonderwijs) op uitnodiging van de Onderwijsraad een lunchseminar gehouden over haar promotieonderzoek. De introductie is gegeven door Ilya Zitter (Lectoraat Beroepsonderwijs) in de rol van copromotor. Onderwerp van dit seminar was: Hoe verbind je onderwijs en beroepspraktijk goed met elkaar? Eén van de manieren om beroepsonderwijs en de beroepspraktijk goed met elkaar te verbinden is door leeromgevingen te ontwerpen op de grens van school en werk. Op die grens zijn veel verschillende leeromgevingen te vinden zoals werkpleksimulaties, regionale leeromgevingen en hybride leeromgevingen, waarin werken en leren stevig met elkaar worden verbonden. Inmiddels is steeds meer bekend over het ontwerpen van leeromgevingen op de schoolwerkgrens.
DOCUMENT
De plannen voor een waterstoffabriek op het GZI-terrein in Emmen zijn een opsteker voor de glastuinbouwlocaties Klazienaveen en Erica. De tuinders kunnen wellicht in de toekomst de productiewarmte afnemen of zelfs pure waterstof verstoken in hun WKK-installaties. Studenten van de deeltijdopleiding Milieukunde aan Hogeschool Van Hall Larenstein hebben onderzocht hoe het kassengebied Erica/Klazienaveen duurzaam is te maken om het gebied zo een nieuwe impuls te geven.
LINK
Conferentiepaper van Marco Snoek en Erica Moens voor de Onderwijsresearchdagen 2010 over de bijdrage van het doen van praktijkonderzoek aan het leren van onderzoeksdocenten binnen academische opleidingsscholen.
DOCUMENT
Studenten van de deeltijdopleiding Milieukunde aan Hogeschool Van Hall Larenstein (HVHL) hebben onderzocht welke innovatieve ideeën een bijdrage kunnen leveren om het kassengebied Erica/Klazienaveen duurzaam te ontwikkelen en hiermee het gebied een nieuwe impuls te geven.
LINK
Inleiding: Vanaf 1 juli 2022 heeft iedere gemeente de taak een prenataal huisbezoek (PHB) aan te bieden aan zwangeren in een kwetsbare situatie. De term 'kwetsbaar’ is omstreden. Dit onderzoek bekijkt hoe de term ‘kwetsbaar’ door ouders en professionals wordt ervaren en wat passende strategieën zijn om op het ouderperspectief aan te sluiten. Methode: Er is een participatief actieonderzoek uitgevoerd in Delft, waarbij ouders en professionals uit het medische en sociale domein samenkwamen om in een iteratief proces data te verzamelen, acties te ontwikkelen, te evalueren en te verbeteren. Data is verzameld via interviews, observaties en gesprekken. Resultaten: Ouders en professionals vinden de term 'kwetsbaarheid' stigmatiseren en belemmerend voor het accepteren van hulp. Dit heeft geleid tot de keuze om voor het PHB kwetsbaarheid niet als selectiecriterium te hanteren. Twee soorten acties zijn daarbij ingezet: het breed informeren van ouders over het PHB en ouders bij de verloskundige kennis laten maken met de JGZ. Beschouwing: Dit onderzoek heeft betrekking op de Delft, maar de discussie rondom kwetsbaarheid zal ook in andere situaties spelen. Het voor iedereen open stellen van het PHB kan zorgen voor laagdrempeligheid en een groter bereik, maar vervolgonderzoek is nodig naar welke doelgroepen dan worden bereikt en welke niet.
MULTIFILE
Jaarverslag van het lectoraat Beroepsonderwijs.
DOCUMENT
Er is steeds meer aandacht voor onderzoek en practoraten in het mbo (Werkagenda mbo, 2023-2027). Geïnspireerd en gestuurd door ontwikkelingen binnen het onderwijs, het werkveld en de maatschappij, kiezen steeds meer mbo-scholen ervoor zelf onderzoek te doen en zich te ontwikkelen als kennisinstelling en onderzoekspartner. Schoolbesturen voelen zich steeds meer eigenaar van de onderzoeksagenda op thema’s die voor het mbo relevant zijn (zie NRO Kennisagenda voor het Onderwijs, 2022). Scholen willen het brede palet van activiteiten, producten en kennis uit onderzoek benutten ten dienste van professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling alsmede innovatie van het onderwijs en beroepspraktijk.
DOCUMENT
Leren, vooral leren voor een beroep, is meer dan alleen kennis ontwikkelen. Je moet die kennis ook kunnen benutten in diverse contexten samen met je vaardigheden en attitudes. Kan dat tegelijkertijd? Of is het beter om dat op verschillende plekken te doen? Gescheiden in tijd en plaats? De ‘situering van het leren’ kan vele vormen aannemen en ademt bovendien de tijdgeest.
LINK
Een praktisch boek voor leraren in het voortgezet onderwijs die aan de gang willen met deugden. De deugden zijn bij uitstek geschikt om vorm te geven aan morele vorming en persoonsontwikkeling op school. Daarbij gaat het om het ontwikkelen van houdingen bij leerlingen, zoals rechtvaardig, tolerant, vrijgevig, verantwoordelijk, eerlijk en respectvol zijn. Met voorbeeldhoofdstuk.
MULTIFILE