In het praktijkboek ‘Verhalen vertellen met data’ leer je alles over het ontwikkelen en inzetten van datavisualisaties. Hierbij doorlopen we het gehele proces, vanaf de keuze voor een datavisualisatie tot de ontwikkeling en uiteindelijk ook de uitrol. Het boek staat boordevol met nuttige takeaways die van grote waarde zijn als je zelf van plan bent aan de slag te gaan met datavisualisaties. Voor het beste resultaat en een goede werking van de interactieve elementen, bekijk je het boekje op de website (zie link).
MULTIFILE
Zo worden cliënten burgers beschrijft de uitgangspunten en methodiek van het Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen (SRH). Deze methodiek biedt professionals in de geestelijke gezondheidszorg, de maatschappelijke opvang en de verslavingszorg handvatten om cliënten optimale ondersteuning te geven. Het SRH is bedoeld om mensen te ondersteunen in hun persoonlijk en maatschappelijk herstelproces. Zij is gebaseerd op uitgangspunten van psychosociale rehabilitatie, presentie, herstel en empowerment. Het boek bevat veel praktijkvoorbeelden en praktische aanwijzingen. Het is uitermate geschikt voor opleiding en training van professionals op mbo- en hbo-niveau.
LINK
Zo worden cliënten burgers beschrijft de uitgangspunten en methodiek van het Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen (SRH). Deze methodiek biedt professionals in de geestelijke gezondheidszorg, de maatschappelijke opvang en de verslavingszorg handvatten om cliënten optimale ondersteuning te geven. Het SRH is bedoeld om mensen te ondersteunen in hun persoonlijk en maatschappelijk herstelproces. Zij is gebaseerd op uitgangspunten van psychosociale rehabilitatie, presentie, herstel en empowerment. Het boek bevat veel praktijkvoorbeelden en praktische aanwijzingen. Het is uitermate geschikt voor opleiding en training van professionals op mbo- en hbo-niveau.
LINK
Een praktisch boek voor leraren in het voortgezet onderwijs die aan de gang willen met deugden. De deugden zijn bij uitstek geschikt om vorm te geven aan morele vorming en persoonsontwikkeling op school. Daarbij gaat het om het ontwikkelen van houdingen bij leerlingen, zoals rechtvaardig, tolerant, vrijgevig, verantwoordelijk, eerlijk en respectvol zijn. Met voorbeeldhoofdstuk.
MULTIFILE
In dit praktische boek worden voor negen deugden ideeën aangereikt voor de lespraktijk op de basisschool en voor de opvoeding thuis. Verder bevat het boek een hoofdstuk met achtergrondinformatie over deugden en de rol van deugdethiek in de opvoeding. Met voorbeeldhoofdstuk.
MULTIFILE
Het afgelopen decennium is het aantal masteropgeleiden in het onderwijs, mede door diverse beleidsmaatregelen gericht op versterking van de onderwijskwaliteit, sterk toegenomen. In die periode is de vraag gerezen hoe deze masteropgeleiden daadwerkelijk in te zetten zijn ten gunste van de onderwijskwaliteit. Met hun onderzoekende vermogen zouden ze weerbarstige kwaliteitsvraagstukken kunnen aanpakken, maar een onderzoekende leercultuur staat in veel scholen nog in de kinderschoenen, ook in het mbo. Daarnaast hebben scholen vaak moeite om een omgeving te bieden waarin onderwijsprofessionals structureel onderzoekend kunnen samenwerken aan onderwijskwaliteit. Dit bij elkaar maakt dat de inzet van masteropgeleiden voor scholen nog moeilijk te verzilveren is.Dit onderzoek richtte zich op de vraag hoe en onder welke interne en externe condities de samenwerking van Masteropgeleide Teacher Leaders, verder hier: MTL’s en ontwerpgroepen bijdraagt aan onderwijskwaliteit (onderwijs-, team- en organisatie- ontwikkeling) in het mbo. Vier deelvragen hierbij zijn: 1) Wat zijn kenmerken van de MTL’s, van hun ontwerpgroepen en van hun interne en externe netwerken? 2) Welke activiteiten ontplooien de MTL’s en hun ontwerpgroepen? 3) Hoe ontwikkelen de kenmerken en activiteiten van MTL’s, ontwerpgroepen en interne en externe netwerken zich? 4) Hoe dragen deze activiteiten en ontwikkelingen bij aan onderwijskwaliteit (onderwijs-, team- en organisatieontwikkeling
DOCUMENT
Werken in Verbinding beschrijft hoe je kunt werken met de methodiek van Steunend Relationeel Handelen (SRH). SRH is ontwikkeld om professionals in de GGZ, de Maatschappelijke Opvang en de Verslavingszorg handvatten te bieden om cliënten optimaal te ondersteunen bij herstel en kwaliteit van leven. Werken met het SRH houdt concreet in: de ander ondersteunen bij kwaliteit van leven, bij betekenisvolle activiteiten en sociale rollen. Daarbij wordt de basis gevormd door een persoonlijk-professionele samenwerkingsrelatie. Bij SRH staan vier kernhandelingen centraal, dit zijn: • Verbinden: het aangaan van een samenwerking waarbij evenwaardigheid voorop staat. • Verstaan: begrijpen wat voor de ander belangrijk is en wat wensen en behoeften zijn. • Verzekeren: ondersteuning bieden bij kwetsbaarheid • Versterken: van zelfvertrouwen, identiteit, vaardigheden en sociale relaties. Werken in Verbinding beschrijft hoe -op een methodische wijze- goede zorg en dienstverlening geboden kan worden. Het is een praktisch boek met veel voorbeelden en hulpmiddelen.
DOCUMENT
This book describes the principles and methodology of the CARe Model. This eclectic approach offers professionals working with people with a mental health or addiction problem, or persons with other social disadvantages, effective ways of support. The CARe model is meant to support people in their personal development. It is based on principles of psychosocial rehabilitation, recovery and empowerment. The book contains a lot of practical examples. It can be used by professionals in the field, and for the education of present and future professionals. The CARe model is an evidence based approach used by thousands of professionals world-wide
LINK
Steeds meer studenten kampen met psychische problemen en ervaren hierdoor belemmeringen bij het volgen van een reguliere opleiding. Een aantal van deze jongeren breekt hun studie zelfs voortijdig af en heeft hierdoor minder kans op een (goede) baan. De nieuwe uitgave Begeleid Leren voor studenten met psychische problemen geeft inzicht in veelvoorkomende psychische problemen bij studenten. Het boek biedt daarnaast praktische en toepasbare handvatten om deze jongeren binnen het mbo, hbo en wo te begeleiden bij het volhouden van hun studie.
LINK