The Education Assembly for a Sustainable Europe (EASE) project trains teachers in teaching sustainable development by designing and evaluating pre-service and in-service teacher training courses (EASE courses). These courses equip primary school teachers and pre-service teachers with the knowledge and skills required to teach lessons addressing Education for European Sustainable Development. The EASE courses intend to support teachers to gain the necessary general science knowledge about climate change and biodiversity, teaching skills to foster students’ arguing and ability to take in different perspectives and collaboratively search for solutions. This e-book reports on examining opportunities to educate and empower teachers to implement education for sustainable development goals in the context of European Grean Deal (EGD) issues. Chapter 1 delves into the educational principles underpinning the group problem solving approach. Chapters 2 and 3 detail the development, implementation, evaluation, and improvement of courses focused on education for sustainable development goals in the context of EGD for pre-service and in-service teachers. The final chapter offers concluding insights into how teachers can be better equipped to deliver high-quality education about the EGD.
MULTIFILE
In onze samenleving is scholing een paspoort voor werk. Helaas zijn er steeds meer jongeren die door psychische problemen uitvallen en het onderwijs zonder diploma verlaten. Jongeren met psychische problemen op weg naar een opleiding biedt handvatten om jongeren met psychische problemen te begeleiden bij het verkennen, kiezen en verkrijgen van een (nieuwe) opleiding.De auteurs maken daarbij gebruik van de methodiek Begeleid Leren, waarbij niet de psychische problematiek, maar de studiebelemmeringen die daarmee gepaard kunnen gaan het uitgangspunt vormen van de begeleiding. Daarmee onderscheidt Begeleid Leren zich van andere interventies voor jongeren met psychische problemen.Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel wordt de problematiek van schooluitval en de terugkeer van jongeren met psychische problemen beschreven. Ook wordt Begeleid Leren als methodiek geïntroduceerd. Het tweede deel gaat dieper in op de Begeleid Leren-methodiek en alle stappen in het traject worden aan de hand van casuïstiek beschreven. Dit deel wordt afgesloten met een praktijkvoorbeeld. In het derde deel is aandacht voor good practices en komt de implementatie van Begeleid Leren in organisaties aan bod.
LINK
This book describes the principles and methodology of the CARe Model. This eclectic approach offers professionals working with people with a mental health or addiction problem, or persons with other social disadvantages, effective ways of support. The CARe model is meant to support people in their personal development. It is based on principles of psychosocial rehabilitation, recovery and empowerment. The book contains a lot of practical examples. It can be used by professionals in the field, and for the education of present and future professionals. The CARe model is an evidence based approach used by thousands of professionals world-wide
LINK
Participatie van kwetsbare burgers en de vermaatschappelijking van de zorg vormen belangrijke beleidsthema’s van landelijke en lokale overheden en van organisaties op het gebied van zorg en welzijn. Ervaringsdeskundigheid, die gebaseerd is op persoonlijke ervaringen met ontwrichting en het herstel daarvan, is in dit kader sterk in opmars. Ervaringsdeskundigen hebben vaak creatieve oplossingen, kunnen vanuit eigen ervaring bemoedigen en verminderen het stigma dat participatie kan blokkeren. GGZ Nederland, het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn van mening dat ervaringsdeskundigheid het herstel en de participatie van ‘verwarde’ en kwetsbare burgers kan bespoedigen. De behoefte aan ervaringsdeskundigen binnen de zorgverlening is groot. HBO-opgeleide zorgverleners met eigen cliënt- of probleemervaringen op het gebied van verslaving of psychiatrie geven aan het moeilijk te vinden om hun ervaringsdeskundigheid een duidelijke en volwaardige plek te geven in hun werk. Veel zorgorganisaties moeten wennen aan het idee dat ook zorgprofessionals ervaringsdeskundig kunnen zijn. Deze zorgprofessionals hebben behoefte aan kennis en praktische handvatten zodat zij hun ervaringsdeskundigheid goed kunnen benutten. In dit praktijkgerichte onderzoeksproject wordt samengewerkt tussen Windesheim en hogeschool Utrecht en vier grote zorginstellingen (GG-Net, RIBW-GO, MEE-IJsseloevers en Trajectum), met cliëntenpopulaties met complexe problematiek. De centrale onderzoeksvraag luidt: Op welke manier kan de ervaringsdeskundigheid van zorgprofessionals een bijdrage leveren aan het persoonlijk en maatschappelijk herstel van mensen met psychiatrische problemen en verslaving? Doelstelling van dit project is het opdoen van nieuwe kennis waarmee zorgprofessionals hun ervaringsdeskundigheid op een professionele en effectieve manier kunnen inzetten. Het onderzoek beoogt hiermee bij te dragen aan het bestrijden van de participatieachterstand van mensen met verslavings- en psychiatrische problemen. Dit project levert naast praktijkverbetering producten voor zorg en onderwijs: handleidingen voor zorgprofessionals-ervaringsdeskundigen (in opleiding); kennis over duurzame positionering en kwalitatieve borging van ervaringsdeskundigheid en tot slot een verzameling inspirerende, gevalideerde exemplarische voorbeelden van de bijdrage van ervaringsdeskundigheid van zorgprofessionals.
In kleine kernen in krimpgebieden in Nederland is sprake van bereikbaarheidsproblemen. Voorzieningen zoals scholen en winkels verdwijnen en openbaar vervoer is vaak onrendabel. Dit kan gevolgen hebben voor de leefsituatie in kleine kernen. Vraagafhankelijke digitale mobiliteitssystemen vormen een kansrijke oplossing voor de bereikbaarheidsproblematiek van kleine kernen. Het succesvol matchen van vervoersvragen van inwoners met zowel professioneel als particulier aanbod biedt mogelijkheden voor een fijnmazige oplossing in tijd en ruimte voor mobiliteit van inwoners van kleine kernen. Er bestaat een aantal uitdagingen voor het realiseren van dergelijke mobiliteitssystemen die mobiliteitsdiensten combineren, van leenfiets en taxi tot openbaar vervoer en meerijden met een dorpsgenoot. Juist voor kleine kernen speelt het particuliere aanbod een belangrijke rol door een tekort aan openbaar vervoer. Het type mobiliteitssyteem dat geschikt is voor kleine kernen is daarom sterk socio-technisch van aard. Dit zorgt voor extra uitdagingen. Om een mobiliteitssysteem voor kleine kernen te realiseren moet daarom een aantal organisatorische, vervoerskundige, en technische vraagstukken geadresseerd worden. Netmobil richt zich op het oplossen van deze vraagstukken. Organisatorische vragen gaan onder meer over community-building in kleine kernen en samenwerking tussen aanbieders. Vervoerskundige vragen gaan over de analyse van de individuele vervoersvraag en het beschikbare en/of mogelijke aanbod, onder andere op basis van databronnen (‘big data’). Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de analyse van de actuele en de potentiele vervoersbehoefte voor verschillende mobiliteitsdiensten. Technische vraagstukken gaan over het vinden van vraag/aanbod-matches op basis van dynamische data en over manieren om mens en technologie optimaal te laten samenwerken aan het succesvolle matches. Netmobil beoogt een vraagafhankelijk mobiliteitssysteem gebaseerd op bestaande componenten van projectpartners aangevuld met componenten die nieuw worden ontwikkeld op basis van de genoemde vragen. Het systeem wordt getest en geëvalueerd binnen twee pilots waarvoor de regio Achterhoek als living lab dient.
De toepassing van nieuwe technologie in systemen en materialen maakt steden slimmer. Dat is ook nodig omdat de wereldwijde concentratie van mensen en activiteiten in de steden een forse opgave vormt voor het creëren van een vitale en gezonde leefomgeving. Het uitgangspunt voor het platform is dat de slimme stad bewoners en gebruikers in staat moet stellen om zelf bij te dragen aan het creëren van een gezonde en vitale leefomgeving. Het platform brengt lectoren bijeen (bij aanvang zijn al meer dan 20 lectoren aangehaakt) samen met kennisinstellingen en kennisnetwerken uit relevante branches zoals de bouw en de mobiliteit en met stedelijke actoren. Vanuit verschillende disciplines en invalshoeken wordt gezamenlijk gewerkt aan het versnellen en verbeteren van praktijkgericht onderzoek, ontwerp en experimenten voor de toepassingsmogelijkheden van nieuwe technologieën voor een vitale ontwikkeling van de slimme stad. De missie van het platform is om met onderzoek-, ontwerp- en toepassingsexperimenten in de werkelijke omgeving van de stad te zorgen voor de vitale en gezonde leefomgeving die mensen nodig hebben.