De focus binnen het lectoraat is gericht op botsende waarden. Publieke organisaties onderscheiden zich op vele punten van private organisaties en hebben unieke publieke waarden. In vele westerse en niet westerse landen zien wij New Public Management opkomen. De kern van deze benadering is dat de verschillen tussen publieke en private organisaties helemaal niet zo groot zijn en dat publieke organisaties kunnen leren van het bedrijfsleven. In het onderzoek van het lectoraat wordt, aan de hand van het thema prestatiemeting, nagegaan in hoeverre er sprake is van botsende waarden, hoe deze botsing tot uitdrukking komt en welke alternatieven er zijn. Het onderzoek van het lectoraat richt zich vooral op prestatiemeting in de publieke sector, waarbij prestatiemeting zowel wordt beschouwd op het niveau van de individuele werknemer als op het niveau van de publieke organisatie als geheel.
DOCUMENT
Sinds 2006 betreden HBO juristen in toenemende aantallen de arbeidsmarkt. Ook de Hogeschool Utrecht levert sinds 2007 HBO juristen af. Nu de eerste HBO juristen een aantal jaren zijn afgestudeerd dient zich een aantal vragen aan. Deze vragen betreffen het samenspel van onderwijs, arbeidsmarkt, organisatie en HBO jurist, dat resulteert in de functievorming voor de nieuwe professional. Het gaat hier om vragen over ontwikkelingen op de arbeidsmarkt waar de HBO jurist zich beweegt en gevolgen van de komst van de HBO jurist daarop, om vragen rond competentievorming die geboden wordt door danwel gevraagd wordt aan onderwijsinstellingen, om het effect van de ervaringen van werkende HBO juristen op het onderwijsaanbod, om keuzes van organisaties inzake functievorming en om verwachtingen en ervaren kwaliteit van de arbeid en doorgroei van de nieuwe professional zelf.
DOCUMENT
Ambassadeur Simon Smits is Ambassadeur internationale organisaties in Nederland. Als 'diplomaat dicht bij huis' fungeert hij als aanspreekpunt voor de professionals die werken bij internationale organisaties als het EMA, het Internationaal Gerechtshof en Europol. Met Simon spreken we over het belang van het hebben van internationale organisaties voor een land als Nederland, over internationale ecosystemen en over stroopwafeldiplomatie. En wat vinden die expats eigenlijk van ons land?
MULTIFILE
The Centre of Research in Knowledge Organisations and Knowledge Management of Zuyd University has developed a knowledge management scan. The scan initiates from two models. The first model is based on the Value Based Knowledge Management approach (Tissen, Andriessen & Lekanne Deprez, 1998) and includes 6 basic abilities of a knowledge-intensive organisation that will enable the organisation to operate successfully in a knowledge based economy (.The second model, developed by Wierdsma and Swieringa (2002), categorises organisations according to their level of learning that is to say, how it develops a specific learning ability. Both models are briefly reviewed within this paper. This knowledge management scan is a tool that enables an organisation to assess the development of its six basic abilities. Once the organisation has a clear insight into its own abilities, it will be able to strengthen its overall learning ability and improve the organisations’ competitive position. Additionally we take a close look at our research approach for developing and implementing the knowledge management scan. The scan encompasses 15 statements per ability (90 statements in total). The complete scan will be assessed on a five-point scale by a representative group of selected employees and managers of an organization, supervised by a researcher/consultant. During the analysis of the results and the presentation of recommendations, specific attention is paid to those statements that achieve high and low scores respectively (invitation to implement improvement actions) and statements that have a relatively high spread across a broad range (differences of opinion or the statement is open to different interpretations). In particular we have examined how the knowledge management scan was put into practice in one of the departments of Zuyd University. After a short summary of the organisation's initial situation, we discuss subsequent steps taken during the assessment, analysis and the advisory process. This paragraph is followed by a concise summary of the results generated by the scan. Finally we offer the recommendations and subsequent steps to be taken to implement these advices in the near future.
DOCUMENT
Het project "werkplaats Oud-Oost" is opgezet om verkokering tussen organisaties te verkleinen, versnippering van aanpak en projecten te voorkomen en kennis die in het werkveld wordt ontwikkeld vast te houden. Het project beoogt daarmee een bijdrage te leveren aan ontschotting, professionalisering en de ontwikkeling van een gedeelde visie voor de aanpak van het gebied Oud-Oost. In dit plan van aanpak wordt de opzet van deze werkplaats verder uitgewerkt
DOCUMENT
De opkomst van social media is een fenomeen. Waardoor komt de groei? Hoe ga je er verantwoord en succesvol mee om? Van groot belang bij zulke vragen is inzicht in wat deze media zijn, ofwel wat is de essentie van social media? In dit white paper beschrijven we de zeven karakteristieken die wij gebruiken om die essentie te begrijpen en om organisaties te adviseren en te begeleiden in het maken van hun keuzes
DOCUMENT
De Haagse Labs zijn leer- en experimenteeromgevingen van het Kenniscentrum Health Innovation i.o. Het zijn fysieke labs en real-life omgevingen, binnen en buiten de hogeschool, waar eindgebruikers, zoals kinderen, ouderen en zorgprofesslonals, centraal staan. Door het slim verbinden van onze kennis en expertise in onderzoek en onderwijs met die van onze partners, gaan we samen de uitdagingen rondom gezondheid aan. Dit doen we door doelgericht, experimenterend en lerend te innoveren! Binnen de labs bundelen we ook vanuit de hogeschool de kennis en krachten. Voor elke vraag uit de praktijk stellen we een multidisciplinair team van experts uit verschiiiende lectoraten en opleidingen samen. We betrekken niet alleen inhoudsdeskundigen, maar ook ontwerpers en technici (in spe).
DOCUMENT
Sportaccommodaties en sportevenementen zijn niet meer weg te denken in ons (sport- en bewegings) landschap. Ze creëren mogelijkheden om te sporten en te bewegen, trekken fans, toeschouwers en in die zin ook sponsors aan, en vormen een interessant communicatie-instrument voor steden en regios. Bovendien komen sportaccommodaties en sportevenementen met private dan wel publieke middelen tot stand. Met sporters, supporters, sponsors, commerciële partners en overheden als belangrijke stakeholders dringt ook een specifieke management- en marketingbenadering van sportaccommodaties en sportevenementen zich op. In het boek Geen sportcultuur zonder sportinfrastructuur wordt uitvoerig aandacht besteed aan het beleid, het management en de marketing van sportaccommodaties en sportevenementen. Het boek onderscheidt zich van andere boeken met betrekking tot sportaccommodaties en sportevenementen, enerzijds door de focus op de Lage Landen en anderzijds door de multidisciplinaire benadering. Onder redactie van Jeroen Scheerder en Steven Vos geven meer dan dertig experts uit Nederland en Vlaanderen wetenschappelijk onderbouwde en/of beleidsrelevante inzichten in diverse beheers- en beleidsaspecten van sportaccommodaties en sportevenementen. Geen sportcultuur zonder sportinfrastructuur is geschreven voor studenten, beleidsmakers en professionals die actief zijn en/of interesse hebben in het management en de marketing van sportaccommodaties en sportevenementen.
DOCUMENT
De gedachte dat private banken seigniorage verdienen aan geldschepping klopt niet.
LINK
Ondanks de toegenomen virtualisering van ons werk en de daarmee samenhangende nieuwe werkvormen is het kantoor voor veel mensen nog steeds de belangrijkste plek waar het werk wordt gedaan. Daarmee is het kantoor ook een plek waar veel tijd wordt doorgebracht. Maar hoe is de situatie feitelijk? En hoe beleven de medewerkers het comfort in kantoorgebouwen? Verrassend genoeg is daarover nog weinig bekend, met name op het snijvlak van de reële en gepercipieerde situaties. Het onderhavige onderzoek ‘Comfort Professionele Kantoorgebouwen’, een samenwerking tussen de Hanzehogeschool Groningen en De Haagse Hogeschool, probeert in die leemte te voorzien. Het doel van het onderzoek is om verschillen en overeenkomsten tussen reële en gepercipieerde situaties in kantoren inzichtelijk te maken. Met de resultaten kunnen deelnemende organisaties bijsturen op geïdentificeerde knelpunten. In brede zin beogen de Hanzehogeschool Groningen en De Haagse Hogeschool met dit onderzoek inzicht te krijgen in de kwaliteit van het comfort in kantoorgebouwen. Daarnaast wil men inzicht krijgen in de maatregelen die het binnenmilieu kunnen verbeteren. Tot slot willen de onderzoekers het bewustzijn van studenten Facility Management op het gebied van het binnenklimaat vergroten door deze intensief te betrekken bij het uitvoeren van het onderzoek. Het onderzoek is voor deze studenten dus een belangrijke leerervaring. Daarmee beoogt het Lectoraat een nieuwe generatie beslissers te inspireren, niet alleen om het inzicht in het functioneren van organisaties te vergroten, maar ook om de prestaties te verbeteren
DOCUMENT