Begint de wetenschap zich eindelijk te ontworstelen aan de houdgreep van uitgevers? Publiceren in open-access-tijdschriften neemt immers flink toe. Tijdens het seminar Toegang tot de toekomst werd de balans opgemaakt van het Open Access Jaar 2009. "Verplichten helpt niet, verleiden wel", vindt NWO-directeur Jos Engelen.
DOCUMENT
This repository is based on the media art and research networking conference MetaForumX - PermaCrises, co-organized by Flóra Barkóczi, Geert Lovink, Áron Lődi, Diana McCarty, Zsolt Miklósvölgyi and János Sugár. The event was held from October 25-26, 2024, at Trafó House of Contemporary Arts in Budapest and the Intermedia Department of the Hungarian University of Fine Arts.
LINK
Op het terrein van onderwijs en ICT investeren onderwijsinstellingen, bedrijven, brancheorganisaties en overheden in het bewerkstelligen van leertechnologie-afspraken. Het doel van die gezamenlijke inspanning is om het onderwijs te kunnen verbeteren en efficiknter te maken. Gedeelde opvattingen, vastgelegd in specificaties en standaarden, maken uitwisseling van gegevens mogelijk tussen uiteenlopende systemen. Dat biedt grote kansen voor onderwijsvernieuwing. Basisgegevens hoeven slechts op iin plek onderhouden te worden, maar zijn toch voor iedere instelling bruikbaar: eenmaal gemaakte lesmaterialen kunnen in verschillende leeromgevingen worden ingezet, studenten kunnen zich flexibel inschrijven voor cursussen aan verschillende instellingen terwijl hun studievoortgang zonder probleem wordt geregistreerd. Deze processen zijn essentikle voorwaarden voor een duurzame ontwikkeling van e-learning in de Lage Landen. Als samenwerkingsorganisatie voor het hoger onderwijs in Nederland neemt SURF deel aan de mars naar standaardisatie binnen de leertechnologie. De SURF SiX expertisegroep, een Special Interest Group van SURF, onderneemt activiteiten om realisatie en gebruik van leertechnologie-afspraken te bevorderen die voor het Nederlandse hoger onderwijs bruikbaar en nuttig zijn en die blijvende aansluiting van Nederland bij internationale e-learningontwikkelingen garanderen. Met dit boek geeft SURF SiX een brede groep onderwijsontwikkelaars en geonformeerde eindgebruikers inzicht in de huidige Nederlandse situatie op het gebied van leertechnologie-afspraken. Daarnaast wil dit boek laten zien dat leertechnologiespecificaties en standaarden meerwaarde hebben.
DOCUMENT
This Professional Doctorate (PD) project explores the intersection of artistic research, digital heritage, and interactive media, focusing on the reimagining of medieval Persian bestiaries through high dark fantasy and game-making. The research investigates how the process of creation with interactive 3D media can function as a memory practice. At its core, the project treats bestiaries—pre-modern collections of real and imaginary classifications of the world—as a window into West and Central Asian flora, fauna, and the landscape of memory, serving as both repositories of knowledge and imaginative, cosmological accounts of the more-than-human world. As tools for exploring non-human pre-modern agency, bestiaries offer a medium of speculative storytelling, and explicate the unstable nature of memory in diasporic contexts. By integrating these themes into an interactive digital world, the research develops new methodologies for artistic research, treating world-building as a technique of attunement to heritage. Using a practice-based approach, the project aligns with MERIAN’s emphasis on "research in the wild," where artistic and scientific inquiries merge in experimental ways. It engages with hard-core game mechanics, mythopoetic decompressed environmental storytelling, and hand-crafted detailed intentional world-building to offer new ways of interacting with the past that challenges nostalgia and monumentalization. How can a cultural practice do justice to other, more experimental forms of remembering and encountering cultural pasts, particularly those that embrace the interconnections between human and non-human entities? Specifically, how can artistic practice, through the medium of a virtual, bestiary-inspired dark fantasy interactive media, allow for new modes of remembering that resist idealized and monumentalized histories? What forms of inquiry can emerge when technology (3D media, open-world interactive digital media) becomes a tool of attention and a site of experimental attunement to cosmological heritage?