Deze Tinkertool is onderdeel van een set van tools, die ontwikkelt zijn voor Repurpose Driven Design. Deze versie is in powerpoint gemaakt zodat u hier gemakkelijk mee kunt werken.
De eerste uitgave van deze publicatie is in 1996 samengesteld door de werkgroep "Buigen van dunne plaat" en geeft gerichte theoretische en praktische informatie ten behoeve van respectievelijk de gebruikers van het buigproces, geïnteresseerden in dit proces, technische cursussen en opleidingen. In 2009 is deze publicatie aangepast aan de huidige stand der techniek. De inhoud van deze publicatie behandelt de aspecten welke voor het vormgeven van plaat door middel van buigen van belang zijn. De achterin toegevoegde supplementen over materialen en over machines en gereedschappen geven processpecifieke informatie over de desbetreffende onderwerpen. In de voorlichtingspublikaties VM 111 "Materialen" en VM 112 "Machines en gereedschappen" worden de algemene gegevens over deze onderwerpen behandeld.
Dagelijks worden zeer veel voorwerpen en constructies door middel van lassen gerepareerd. Of dit altijd juist gebeurt of dat de reparatie op de juiste wijze wordt aangepakt, is veelal de vraag. Vaak is er grote tijdsdruk en daardoor nauwelijks tijd de reparatie goed uit te voeren. Er zijn voorbeelden te over waar men, zonder nadenken, tot een reparatie is overgegaan en waarvan de reparatie nog eens moest worden overgedaan. Door, voordat tot de reparatie wordt overgegaan, na te denken over de materiaalidentificatie, de oorzaak van de storing of defect en daarop in te spelen, kan op voorhand vaak al tijd en geld bespaard worden. Deze voorlichtingspublicatie is niet direct bedoeld voor het repareren van lasfouten in lasverbindingen zelf, maar meer voor andere defecten die zijn opgetreden tijdens bedrijf van het onderdeel. Hierbij moet worden gedacht aan slijtage, corrosie of combinaties van beide. Doorgaans geldt voor de reparatie van lasfouten echter dezelfde systematische aanpak als in deze publicatie besproken. Uiteraard gelden in ieder geval dezelfde eisen als voor de oorspronkelijke las. Daarnaast kan deze publicatie ook als hulpmiddel worden gebruikt bij het ontwerpen van constructies. De constructeur weet doorgaans of de constructie wordt blootgesteld aan slijtage en/of corrosie. Door een juiste keuze van de toe te passen materialen kan de schade, veroorzaakt door deze fenomenen worden beperkt. Basiskennis van de aard van de optredende slijtage en/of corrosie is dan wel een voorwaarde. Vandaar dat in deze publicatie de meest voorkomende vormen van slijtage en corrosie beknopt worden besproken. Deze voorlichtingspublicatie is bedoeld voor allen die te maken hebben of te maken krijgen met de selectie, toepassing en reparatie van oppervlaktelagen. Daarbij moet gedacht worden aan constructeurs, lastechnici, werkvoorbereiders, enzovoorts. Deze voorlichtingspublicatie is een update van de bestaande Praktijkaanbeveling TCV05 - "Reparatie door lassen" (uitgave NIL d.d. september 1999). De updating was noodzakelijk, omdat er enerzijds geen document beschikbaar was met een duidelijk overzicht van de (belangrijkste) oppervlaktedefecten slijtage en corrosie en anderzijds, omdat de ontwikkelingen in onder andere de nieuwe oplaslegeringen en oplasprocessen beperkingen (kunnen) stellen aan de uitvoering ervan. De in deze voorlichtingspublicatie genoemde slijtage- en corrosiefenomenen zijn die, welke het meeste voorkomen in de industrie. Deze belangrijke fenomenen worden in beknopte vorm behandeld. Doel van deze publicatie is dan ook basisinformatie te verschaffen over deze fenomenen en hoe ze te bestrijden.
Nederland ligt voor een groot deel onder de zeespiegel. Vele kilometers dijk beschermen het land tegen overstroming. Deze dijken worden gecontroleerd en onderhouden door het hoogheemraadschap. Controle van die dijken is op dit moment nog een arbeidsintensief proces waarbij twee inspecteurs gezamenlijk ter plaatse de dijk controleren. In dit project willen we een eerste stap zetten om deze visuele inspectie te automatiseren. Door middel van beeldmateriaal wordt met een neuraal netwerk gecontroleerd op scheuren en breuken. Worden scheuren of breuken ontdekt, of is er een verhoogd risico volgens het neurale netwerk, dan kunnen inspecteurs op dat moment de situatie bekijken. Laagrisicogebieden hoeven op deze manier helemaal niet meer bezocht te worden, waardoor meer tijd overblijft voor grondiger inspectie van de gebieden waar het risico groter is. In dit project ontwikkelen we niet alleen een proof of concept om de inspectie te automatiseren, maar ook kijken we naar mogelijkheden hoe we het ophalen van beeldmateriaal kunnen vereenvoudigen.
De laatste jaren is er veel veranderd in de bouwwereld, waarbij dit jaar twaalf bouwinnovaties een plaats innemen in de innovatie top 100 lijst van de KVK. Dit is een goede indicator dat er veel verandert en nog veel gaat veranderen in de bouwsector. Soilspect heeft dan ook een manier gevonden waarop de automatisatie van handmatige GPS-metingen mogelijk wordt. Voor de bouw van constructies welke zonder fundatie van heipalen worden vervaardigd is voorbereidend werk vereist. De grond waar deze constructies op gebouwd worden moet in zekere mate zijn ingeklonken om een dragende functie te kunnen garanderen. Dit proces wordt ook wel grondzetting genoemd. Wanneer grondzetting onvoldoende heeft plaats gevonden kunnen op termijn complicaties als scheuren in het wegdek ontstaan. De metingen welke bij grondzetting worden uitgevoerd worden op dit moment nog handmatig gedaan. Het uitvoeren van deze metingen is intensief en kost veel tijd. Wij van Soilspect hebben een manier gevonden waarop dit efficiënter kan. Door gebruik te maken van RTK-GPS zijn wij in staat de grondzettingsmetingen te automatiseren. Elke zakbaak zal worden uitgerust met een Soilspect meetstation, waarbij de meetgegevens vervolgens direct online worden verwerkt. De klant is op deze manier altijd in de gelegenheid de gegevens in te zien, waardoor projectvertraging geminimaliseerd wordt op dit vlak. Ook invoerfouten zullen niet meer aan de orde zijn met de meetsystemen van Soilspect. In dit projectvoorstel zullen bovenstaande aspecten uitgebreid beschreven worden en inzicht verschaffen over de rol van Soilspect binnen de innovatie van de bouwsector. Hierbij zal de nadruk liggen op de kansen welke het HBO take-off fonds voor Soilspect zou kunnen creëren.