Stadsdistributie. Zonder kritiek te uiten op mijn vakgenoten die menen dat ‘de silver bullet niet bestaat’, en ‘verladers de oplossing in handen hebben’, schijn ik graag een ander licht op de materie die stadsdistributie heet
LINK
Stadshubs, elektrische voertuigen, milieuzones: de afgelopen jaren zijn tal van oplossingen ontwikkeld om stadsdistributie duurzamer te maken. Maar hoe zorgen we dat organisaties deze mogelijkheden benutten? Hiervoor is kennis van veranderingsprocessen nodig.
LINK
Food is een belangrijk thema voor Nederland en de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Zowel op economisch, sociaal als logistiek niveau heeft Food een grote impact op onze samenleving. En door het toenemend aantal monden in Nederland, die steeds meer en gevarieerd eten, wordt deze impact groter en groter. Dit geldt zeker voor Amsterdam, met haar meer dan 5.000 horecazaken en 4.000 horecadistributeurs in de regio. In dit rapport wordt vanuit een analyse van de Nederlandse Agri & Food Sector, oplossingsrichtingen voor een slimmere en schonere horecadistributie voor Amsterdam en de Metropool Regio Amsterdam ontwikkeld. De horecadistributie in Amsterdam is letterlijk aan het vastlopen door de stijgende vraag naar goederen en de afnemende bereikbaarheid in de stad. Om dit structurele probleem op te lossen zullen zowel de gemeente, de horecadistributeurs en de horecondernemers moeten gaan samenwerken. De gemeente heeft hierbij ook de taak een nieuw level playing field te creëren om deze samenwerking zowel af te dwingen als te faciliteren.
MULTIFILE
Het boek behandelt overzichtelijk de drie deelsystemen van fysieke distributie: voorraadbeheer/ DRP, magazijnen/handling en extern transport. Daarnaast komen ook routeplanning en kostenbeheersing aan bod. In het kader van distributiebeheersing worden productkarakteristieken, economic trade offs en pijplijnbeheersing besproken.
DOCUMENT
Binnen het hoger onderwijs in Nederland is sinds 2005 Blended Learning de “standaard”. Ondanks het feit dat iedereen hier iets anders mee bedoelt. Het lectoraat eLearning en de School of Education Rotterdam hanteren de definitie die steeds vaker als uitgangspunt wordt genomen: Blended Learning1 is “Een mix van eLearning en andere vormen van leren, waarbij het gaat om distributie van leerinhouden, vormen van communicatie en didactische methoden in relatie tot soorten leerprocessen, of combinaties hiervan.“ Onder eLearning verstaan we “het gebruik van multimedia technologieën en het internet om de kwaliteit van het leren te verbeteren”.
DOCUMENT
Hoe komen goederen in de toekomst de stad in? Zijn er voldoende vervoersmiddelen die uitstootvrij zijn of komen er andere alternatieven, zoals vervoer over water? Een eenduidig antwoord op die vragen is er niet volgens Hans Quak, onderzoeker stedelijke distributie bij TNO en lector Smart Cities and Logistics aan de Breda University of Applied Sciences. Quak geeft in deze sessie zijn visie en bespreekt graag met u de kansen en mogelijkheden.
YOUTUBE
Lichtgewicht voertuigen voor stadsdistributie bestaan voor een belangrijk deel uit vezelversterkte kunststoffen zoals carbon fiber reinforced polymers. De productie hiervan is tijdrovend en recycling is maar beperkt mogelijk. Het realiseren van zero-emissie stadsvervoer in 2025 wordt met de bestaande technologie duur en niet circulair. ModuBase beoogt een nieuw recyclebaar polymeer in combinatie met een Added Manufacturing platform (3D Printen) te ontwikkelen. Hiermee wordt het mogelijk om volledig recyclebare kunststoffen 3D te printen dichtbij de montage van de voertuigen. Supply chains worden zo korter, gebruikers en ontwerpers krijgen meer ontwerpvrijheid en de grondstof is (oneindig) recyclebaar. Dit consortium maakt gebruik van een nieuw ontwikkeld thermoplastisch polymeer en gaat dit voor het eerst toepassen in 3D printing. Hiervoor is een consortium voorzien met de materiaalexpertise (DSM), 3D Printexpertise (CEAD) en werktuigbouwkundige ontwikkelexpertise (Fontys). De materialen worden uitvoerig bestudeerd voor automotive toepassingen, ontwerpregels worden opgesteld en eerste werkstukken worden geprint. Materiaaleigenschappen en recyclebaarheid na het printen worden in testopstellingen ge-evalueerd. Resultaat is een proof of concept van een vezelversterkt 3D print platform. Het betrokken industriële (automotive) cluster van Brainport wordt geïnteresseerd om met de nieuw ontwikkelde 3D printkennis prototypes voor Light Electric Vehicles onderdelen te gaan ontwikkelen en onderzoeken.
Martien Visser is er klip en klaar over: transport, distributie en opslag van gas is vele malen goedkoper dan van elektriciteit of warmte.
LINK
In de afgelopen jaren zijn er verschillende nieuwe, vaak elektrisch aangedreven of ondersteunde, vervoermiddelen in het straatbeeld verschenen. Deze variëren van moderne bakfietsen tot kleine elektrische bestelauto’s. De introductie van lichte elektrische voertuigen (LEV’s) en cargofietsen in de stadslogistiek past zowel bij de trend naar een fijnmaziger en tijdkritischer stadsdistributie, als de maatschappelijke noodzaak van een emissievrije mobiliteit en daarmee aan de doelstelling van de actieagenda Stadslogistiek van de Topsector Logistiek. Hoewel deze voertuigen zich relatief makkelijk voegen in het stedelijke verkeer, merken logistiek dienstverleners die voorlopen in deze ontwikkeling dat de huidige verkeersregelgeving en inrichting van de openbare ruimte niet voorbereid op de transitie naar een schone en fijnmazige stadsdistributie met LEV’s. Door lokale regelgeving en inrichtingsmaatregelen kan de transitie naar zero-emissie stadslogistiek met LEV’s en cargofietsen verder worden ondersteund. Dit onderzoek heeft tot doel om te bepalen welke maatregelen wegbeheerders kunnen nemen om LEV’s en cargofietsen beter te faciliteren. Uitgangspunt daarbij is de economisch verantwoorde inzetbaarheid van deze voertuigen door logistiek dienstverleners. Het onderzoek zal worden uitgevoerd door een consortium van logistiek dienstverleners (City Hub en Cycloon), de branchevereniging elektrisch vervoer (DOET), een verkeerskundig adviesbureau (Bonotraffics) en de Hogeschool van Amsterdam als kennisinstelling. Daarbij werken we nauw samen met verschillende andere bedrijven met ervaring met de ontwikkeling en inzet van LEV’s en cargofietsen in de stadslogistiek.
YouTube film over Military Event Information System waarbij met behulp van autonome camera 's een live stream van paard en ruiter via een speciaal wifi outdoor netwerk distributie naar bezoekers gaat.
MULTIFILE