Op het terrein van onderwijs en ICT investeren onderwijsinstellingen, bedrijven, brancheorganisaties en overheden in het bewerkstelligen van leertechnologie-afspraken. Het doel van die gezamenlijke inspanning is om het onderwijs te kunnen verbeteren en efficiknter te maken. Gedeelde opvattingen, vastgelegd in specificaties en standaarden, maken uitwisseling van gegevens mogelijk tussen uiteenlopende systemen. Dat biedt grote kansen voor onderwijsvernieuwing. Basisgegevens hoeven slechts op iin plek onderhouden te worden, maar zijn toch voor iedere instelling bruikbaar: eenmaal gemaakte lesmaterialen kunnen in verschillende leeromgevingen worden ingezet, studenten kunnen zich flexibel inschrijven voor cursussen aan verschillende instellingen terwijl hun studievoortgang zonder probleem wordt geregistreerd. Deze processen zijn essentikle voorwaarden voor een duurzame ontwikkeling van e-learning in de Lage Landen. Als samenwerkingsorganisatie voor het hoger onderwijs in Nederland neemt SURF deel aan de mars naar standaardisatie binnen de leertechnologie. De SURF SiX expertisegroep, een Special Interest Group van SURF, onderneemt activiteiten om realisatie en gebruik van leertechnologie-afspraken te bevorderen die voor het Nederlandse hoger onderwijs bruikbaar en nuttig zijn en die blijvende aansluiting van Nederland bij internationale e-learningontwikkelingen garanderen. Met dit boek geeft SURF SiX een brede groep onderwijsontwikkelaars en geonformeerde eindgebruikers inzicht in de huidige Nederlandse situatie op het gebied van leertechnologie-afspraken. Daarnaast wil dit boek laten zien dat leertechnologiespecificaties en standaarden meerwaarde hebben.
DOCUMENT
De kwaliteit van de gegevens die modelbouwers gebruiken, bepaalt de kwaliteit van hun uitkomsten, zegt voedingsexpert Annet Roodenburg in haar bijdrage aan de vraag wat voor kennis modellen opleveren. Recent werkte ze mee aan een vergelijking van modellen. Het beste viel moeilijk te bepalen door de onvergelijkbaarheid van de modellen. Ze pleit daarom voor standaardisatie om dat probleem op te lossen.
LINK
Het UPPScAle-partnerschap heeft tot doel de bachelorcurricula voor pijnwetenschappen in de bachelor fysiotherapie in heel Europa te innoveren, verbeteren en standaardiseren. Er is een dynamische Open Education Source ontwikkeld om academici te ondersteunen met behulp van een verscheidenheid aan onderwijs- en beoordelingsmethoden om de leermogelijkheden voor studenten in heel Europa en daarbuiten te vergroten (e-learning, probleemoplossing -gebaseerd leren en case studies). Educatieve output als lezingen, Train-the-Trainer-handleidingen, reflectief dagboek en beoordelingen, wordt via deze website aangeboden.
LINK
DOCUMENT
The complexity of Information Technology (IT) is increasing; so are customer expectations. Consequently it is not easy for especially small and medium enterprises (SMEs) to keep track of all IT-developments, let alone leverage them in business operations with the aim to satisfy increasingly demanding customers. This also holds for the health care sector. This research is focussed on first line health care, and deals with the following research question; ‘which IT capabilities do SMEs within the first line health care sector need to have at their disposal in order to reach Business/IT-Alignment (BITA) maturity?’ Using the best practices ITIL, ASL and BiSL (cf. Bon, et al. 2007), IT capabilities are formulated. Based on the theory of Luftman (2000) business/IT-alignment and maturity is measured. Quantitative research of 123 first line health care SMEs in the Netherlands, confirms a moderate to strong correlation between the IT capability constructs ‘Organisation’, ‘Processes’, ‘Knowledge’ and ‘People’ on the one hand, and BITA maturity on the other. The results indicate that SMEs within the first line health care sector should invest in IT capabilities related to the enterprise's ‘Organisation’ and ‘Processes’ to strive for increased business and IT maturity.
DOCUMENT
Domein 2 van professionaliteit heeft betrekking op het verrichten. Het verrichten gebeurt door de professionele werkzaamheden. Deze werkzaamheden kunnen op grond van de professionele missie worden getypeerd als waardevol maatwerk: de humanitaire kern maakt het werk waardevol, terwijl de complexiteit om maatwerk vraagt. Professionele werkzaamheden berusten op de expertise van de professional. Deze expertise is de complexe synthese van de tegenpolen van vele dimensies van professionaliteit, zoals feit en waarde, kennis en vaardigheid, theorie en praktijk. Zulke complexe expertise kan enkel in personen en praktijken worden verankerd, en bijvoorbeeld niet in producten of procedures: producten en procedures vereisen standaardisatie, terwijl complexiteit om maatwerk vraagt. De werkzaamheden van professionals worden gestuurd door handelingswaarden: professioneel handelen is effectief (terwijl op de vrije markt productiviteit centraal staat) en kwalitatief (terwijl in de hiërarchische bureaucratie procedurele zorgvuldigheid overheerst).19 Welke rol spelen deze handelingswaarden binnen de reclassering?
DOCUMENT
Inleidend verhaal over normalisatie in het algemeen en normalisatie met betrekking tot leertechnologieën in het bijzonder. Ook op de NEN-website te vinden.
DOCUMENT
Hoe werken organisaties in de praktijk met producten- en dienstencatalogi en waarom doen zij dat zó? Verslag van een onderzoek in een negental grote organisaties uit diverse sectoren van de maatschappij.
MULTIFILE
With summaries in Dutch, Esperanto and English. DOI: 10.4233/uuid:d7132920-346e-47c6-b754-00dc5672b437 "The subject of this study is deformation analysis of the earth's surface (or part of it) and spatial objects on, above or below it. Such analyses are needed in many domains of society. Geodetic deformation analysis uses various types of geodetic measurements to substantiate statements about changes in geometric positions.Professional practice, e.g. in the Netherlands, regularly applies methods for geodetic deformation analysis that have shortcomings, e.g. because the methods apply substandard analysis models or defective testing methods. These shortcomings hamper communication about the results of deformation analyses with the various parties involved. To improve communication solid analysis models and a common language have to be used, which requires standardisation.Operational demands for geodetic deformation analysis are the reason to formulate in this study seven characteristic elements that a solid analysis model needs to possess. Such a model can handle time series of several epochs. It analyses only size and form, not position and orientation of the reference system; and datum points may be under influence of deformation. The geodetic and physical models are combined in one adjustment model. Full use is made of available stochastic information. Statistical testing and computation of minimal detectable deformations is incorporated. Solution methods can handle rank deficient matrices (both model matrix and cofactor matrix). And, finally, a search for the best hypothesis/model is implemented. Because a geodetic deformation analysis model with all seven elements does not exist, this study develops such a model.For effective standardisation geodetic deformation analysis models need: practical key performance indicators; a clear procedure for using the model; and the possibility to graphically visualise the estimated deformations."
DOCUMENT