In this response to the article by Matt Carlson and Chris Peters, we consider the challenge that the authors deem key for journalism studies and their answer to this challenge: “realist journalism studies.” We explore what the authors mean by decentring journalism studies, by “realism,” and the reason for wanting to keep journalism studies. We conclude by exploring what we consider the main challenge for journalism studies: to untangle what journalism does in society and how it can serve people and communities better, and what methodologies and theories we would need to do so from a place of curiosity, not opposition.
DOCUMENT
Via dit onderzoek is inzicht verkregen in de beeldvorming van studiesucces, binding en diversiteit bij de meest betrokken actoren, namelijk de studenten, de docenten en de professionals in het werkveld. Zo blijkt dat er nog altijd veel beelden over en van elkaar bestaan. Deze beelden zijn al dan niet gekleurd en bewust dan wel onbewust ontwikkeld. Veel actoren realiseren zich dat ze heel bewust en op een positieve wijze met diversiteit (willen) omgaan, maar dat de praktijk van alledag toch weerbarstig is. De aanbevelingen die in dit adviesrapport gedaan worden, leveren een bijdrage aan het vergroten van kansen van studenten doordat concrete interventies worden voorgesteld die zowel de studenten, docenten als het werkveld raken.
DOCUMENT
Introduction to a special issue of the IASPM journal. This special issue on fan studies aims to build a bridge with the study of popular music in order to inspire further investigation of music fandom.
DOCUMENT
Er is onderzocht of studenten na deelname aan de zomercursus rekenen, taal en studievaardigheden van de opleidingen business studies, accountancy en bedrijfseconomie, beter presteren op reken- en taalopgaven in vergelijking tot hun prestaties voorafgaand aan de zomercursus én in vergelijking tot studenten die niet hebben deelgenomen aan de zomercursus. Studenten die hebben deelgenomen aan de zomercursus hebben voorafgaand aan de zomercursus een aantal reken- en taalopgaven gemaakt en een algemene vragenlijst ingevuld. Een controlegroep die niet heeft deelgenomen aan de zomercursus heeft een vergelijkbare algemene vragenlijst ingevuld. Daarnaast hebben alle studenten, zowel de deelnemers aan de zomercursus als de controlegroep, een diagnostische instaptoets voor taal en rekenen gemaakt bij de start van het studiejaar.
DOCUMENT
De gezondheidswaarde van sport is de afgelopen jaren een prominentere rol gaan spelen in het huidige lokale sport- en beweegbeleid. Met name het bevorderen van een gezonde en actieve leefstijl speelt een relevante rol. Vanwege het groeiend aantal senioren met één of meer chronische aandoeningen in de gemeente Sittard-Geleen, is de beweeginterventie Physical Activity Centre (PAC) opgezet. Senioren met chronische klachten worden binnen PAC persoonlijk en op maat begeleid door studenten van Fontys Sporthogeschool. Hierbij zijn de kwaliteit van deze beweeginterventie en de begeleiding door bewegingsdeskundigen noodzakelijke voorwaarden. Echter dient men bij beweeginterventies ook rekening te houden met zowel de deelnemer (persoon) als de sociale steun en de setting. Daarom wordt er, binnen de methodiek PAC, een sociaal-ecologisch model gehanteerd dat de interactie van deze drie componenten weergeeft. Om deze reden is er binnen dit onderzoek gekozen voor een bundeling van studies op het vlak van persoon (fysieke vooruitgang en motivatie) en sociale steun (gedragsdeterminanten) gekoppeld aan de setting (methodiek PAC). Deze bundeling heeft als doel om inzicht te verwerven in duurzaam en verantwoord bewegen. Studie 1 toonde aan dat PAC naast een positieve invloed op de lichaamssamenstelling, ook een positief effect heeft op zowel spierkracht als cardiovasculair uithoudingvermogen van de deelnemers. Daarnaast bleek uit studie 2 dat deelname resulteert in een verschuiving naar intrinsieke motivatie. Vervolgens gaven deelnemers van studie 3 aan dat de gedragsdeterminanten: (1) positieve cognitieve attitude, (2) sociale steun van een persoonlijke begeleider alsmede (3) modelling en sociale steun van gelijken leidden tot een hoge mate van intrinsieke motivatie om aan PAC te blijven deelnemen. Uiteindelijk blijkt dat de drie componenenten van de keten, namelijk persoon, sociale steun en setting, bijdragen aan het positieve effect op de gezondheid van de deelnemers en aan duurzaam verantwoord bewegen. In de toekomst wordt aangeraden om de interactie tussen deze componenten nog nader te onderzoeken.
LINK
This presentation explores various transformations that inform Deaf Studies research, ranging from transformations in deaf networks to larger sign language networks and transformations in applied linguistics, society, and language ideologies, and the related potential impact on sign language policy and revitalisation. After discussing some new research lenses in Deaf Studies, such as visual methods, the presentation suggests some ways forward for Deaf Studies in terms of research priorities and rights discourses.
LINK
This book provides original, innovative, and international tourism research that is embedded in interdisciplinary and transdisciplinary theoretical and methodological thought in the study of dark tourism.It is almost 25 years since the idea of dark tourism was introduced and presented into the field of tourism studies. The impact of this idea was greater, which attracted a great deal of attention from different researchers and practitioners with a good range of disciplines and farther tourism studies. This edited volume aims to capture a glimpse of the types of cutting-edge thinking and academic research in the domain of dark tourism studies as well as encourage and advance theoretical, conceptual, and empirical research on dark tourism. The book also addresses several future research directions focusing on the experience and emotions of visitors at ‘dark tourism’ sites.This book will be valuable reading for students, researchers and academics interested in dark tourism. Other interested stakeholders including those in the tourism industry, government bodies and community groups will also find this volume relevant.The chapters in this book were originally published as a special issue of the Journal of Heritage Tourism
DOCUMENT
Blockchain is a disruptive and rapidly evolving technology with diverse applications, yet its integration into non-technical curricula remains limited and under-studied. This study develops a teaching framework tailored for Business, Management and Economics (BME) programmes, addressing key pedagogical and interdisciplinary challenges. Using a mixed-methods approach, the research incorporates a survey of 129 educators from four European institutions, an analysis of 17 existing Blockchain courses, and interviews with six experts in the field. The findings highlight key barriers, including limited educator expertise and insufficient resources, and propose strategies for overcoming these challenges through accessible materials and modular, adaptable teaching approaches. By delivering actionable insights for the integration of Blockchain into higher education curricula, this study contributes to equipping students with the critical competencies required to thrive in a digital economy.
DOCUMENT