Hoe kun je slim werken met talent in teams? Deze vraag staat centraal in deze bundel. We beschrijven tien teams uit het onderwijs en andere sectoren die vertellen hoe zij in hun team werken vanuit talent, en welke stappen zij hebben gezet om dat voor elkaar te krijgen. Er is geen ‘one best way’, zo is onze conclusie. Er zijn vele manieren om binnen het team talentgericht te werken. Toch zijn er enkele algemene lessen te trekken. Met de voorbeelden en de afsluitende conclusies in deze bundel willen we andere teams (in het onderwijs) inspireren om ook in hun team aan de slag te gaan met talentgericht werken.
DOCUMENT
Het betreft een videolecture van 7:14 min waarin de volgende zaken aan bod komen: effecten talentgericht werken binnen teams, voorwaarden teamgerichte talentbenadering en ondersteuning bij talentgericht werken in teams.
VIDEO
Talentgericht werken is gebaseerd op wederzijdse beïnvloeding en het toepassen van drie strategieën: (denk)ruimte, structuur en adaptieve ondersteuning. Talentgericht werken bevordert een gevoel van autonomie, betrokkenheid en competentie en daarmee de kans op talentontwikkeling en studiesucces. Studenten en opleiders die talentgericht werken zijn gemotiveerd en creëren samen optimale leeromgevingen.
DOCUMENT
Dit betreft een videolecture van 13:04 min waarin de volgende onderwerpen aan bod komen: de vier ontwikkelingsfasen van talentgericht werken binnen teams en ruimte voor verbetering in de praktijk
VIDEO
In dit artikel leggen we de nadruk op het belang van het begrijpen van gedrag vanuit het perspectief van leerlingen met kenmerken van autisme. Door het dynamische karakter van ontwikkeling te benadrukken, wordt de focus verlegd van de diagnose van de leerling naar het interpreteren van gedrag vanuit de perceptie en ervaringen van de leerling zelf. Centraal in dit artikel staat: Hoe kan de leerkracht leerlingen met kenmerken van autisme talentgericht ondersteunen? Het doel is enerzijds om de lezer te inspireren om te kijken vanuit de ogen van de leerlingen. Anderzijds beogen we de lezer een aantal inzichten te geven in hoe de begeleiding van de leerling meer passend gemaakt kan worden. Door talentgericht te kijken en te handelen kunnen deze leerlingen gaan sprankelen en tot ontwikkeling komen. We gaan in op gedragingen die leerlingen met autisme kunnen vertonen in verschillende contexten. We moedigen leerkrachten aan om door de ogen van de leerling te kijken en begrip te hebben voor de basisbehoeftes. Door het bieden van structuur, ruimte en flexibele ondersteuning, kunnenleerkrachten hun onderwijs ook daadwerkelijk afstemmen op de behoeftes van leerlingen. Tot slot benadrukken we het belang van interprofessioneel samenwerken. Dit biedt mogelijkheden om het onderwijszorgaanbod voor leerlingen met autisme te verbeteren en inclusiever onderwijs te realiseren.
LINK
Bij autisme spelen twee kernkwetsbaarheden een rol: 🔹 Moeite met sociale interactie en communicatie 🔹 Beperkte en herhalende gedragingen, interesses of aanpakkenOm deze leerlingen talentgericht te begeleiden in de klas, zijn er drie sleutelprincipes: ▪️ Ruimte bieden – zie het unieke perspectief van het kind▪️ Structuur geven – creëer voorspelbaarheid en veiligheid▪️ Flexibel ondersteunen – sluit aan op individuele behoeften en mogelijkhedenDeze kennisclips brengen deze aanpakken helder in beeld aan de hand van drie ervaringen van leerlingen en hun leerkracht. Ze zijn compact, praktisch en direct inzetbaar in jouw onderwijs- of hulpverleningspraktijk.
LINK
Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) komen te vaak in de problemen in het onderwijs, waarbij een deel van de kinderen zelfs uit het onderwijs valt. Dit heeft mogelijkerwijs te maken met twee duidelijke knelpunten van het beleid van passend onderwijs. Ten eerste is passend onderwijs nog te veel een bestuurlijk construct en nauwelijks op het handelingsniveau van professionals gericht. Ten tweede vormen de grenzen van onderwijs en de jeugdhulpverlening nog te veel een belemmering om met vereende kracht leerlingen op maat te ondersteunen.Het op maat ondersteunen vraagt om een versteviging van vaardigheden van leerkrachten en jeugdhulpverleners om het welbevinden en leergedrag van ASS-leerlingen te stimuleren. Daarbij kunnen professionals elkaars expertise beter benutten om op deze manier samen in de klas op een talentgerichte wijze het welbevinden en leergedrag van leerlingen met ASS te ondersteunen.Dit professionaliseringsprogramma beoogt de vaardigheden die leerkrachten en jeugdhulpverleners in de klas1 nodig hebben, om leerlingen met ASS op een passende en integrale wijze te kunnen ondersteunen in hun leergedrag en het welbevinden te vergroten.Het doel van deze professionalisering is in lijn met het landelijk beleid rondom passend onderwijs en de nationale wetenschapsagenda bij het thema ‘Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs’. Verbetering van het handelen van leerkrachten en jeugdhulpverleners in een integrale aanpak zorgt voor betere schoolresultaten, minder schooluitval en een betere communicatie tussen leerkrachten en hulpverleners. Bovendien draagt het bij aan een inclusieve maatschappij.1
DOCUMENT