Mens en technologie zijn sterk met elkaar verweven in alle geledingen van de maatschappij. Ook bij alle Fontys opleidingen speelt technologie een steeds grotere rol, reden waarom Fontys TEC for Society als zwaartepunt voor de komende jaren heeft gedefinieerd. Bij FHICT leren we onze studenten ICT-producten te ontwerpen, bouwen en beheren. Naar onze mening verplicht dat ons, samen met onze studenten, na te denken over de impact van technologie op mens en maatschappij. Maar dat geldt evenzo voor alle andere Fontys opleidingen. Mens en technologie vormen elkaar in een voortdurende en razendsnelle ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om als docenten en studenten kritisch en tegelijkertijd opbouwend te kijken naar de technologische ontwikkelingen.
DOCUMENT
De ontwikkelingen rondom toekomstige slimme steden worden in de lokale en regionale media maar mondjesmaat belicht. Als er over digitale ontwikkelingen geschreven wordt is dat met name positief gekleurd, zo blijkt althans uit het onderzoek Slimme Luis in een Digitale Pels dat het lectoraat Fontys Journalistiek & Verantwoorde Innovatie en het Fontys ICT lectoraat AI & Big Data afgelopen jaar uitvoerden met steun van het onderzoeksprogramma TEC-for Society (Fontys).
DOCUMENT
As a teacher in ICT and Media Design at Fontys University of Applied Sciences I know but all too well what many of my students want. They are part of a makers community. Most of them just want to build cool stuff with whatever (new) technology may be relevant. My students are by grosso modo millennials or even post-millennials: a synthetic generation for whom the concept of digital ‘transformation’ is alien (van Doorn, Duivestein, & Pepping, 2019). So most of my students are digitals natives: they use ICT as a tool to make a positive impact on society. But does that mean they use their (ICT) skills to build the right things? Or more specifically: do they automatically build things in a right manner? I don’t think so and I will be happy to explain my reflective thoughts about this later on in this essay. But let me give you an example from my daily practice first.
DOCUMENT
Impressie van de dag van de filosofie 2007 (Tilburg).
DOCUMENT
Dit is het VWO-werkboek bij de filosofie-methode 'Ik denk - Cogito'
DOCUMENT
Dit is het werkboek havo bij de schoolmethode 'Ik denk - Cogito', een methode filosofie.
DOCUMENT
‘Wat is gezonde voeding?’ Deze vraag wordt steeds vaker gesteld, zowel in de media als op het diëtistisch spreekuur. Bij het beantwoorden van deze vraag wijzen invloedrijke critici de autoriteit van de wetenschap af. Waarom wantrouwen mensen wetenschappelijke antwoorden? Waarom moet de diëtist uitleggen dat hij of zij de onderzoeken van de Gezondheidsraad volgt? Waarom zijn de adviezen van het Voedingscentrum problematisch geworden? LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/matthijs-fleurke-66279110/ https://www.linkedin.com/in/dorien-voskuil-9b27b115/
DOCUMENT
Filosofie, ooit de bewaakster van de rationaliteit van de religie, is geworden tot de bewaakster van haar irrationaliteit.
DOCUMENT
Democratie, vrijheid, gelijkheid voor wie? Deze vraag staat centraal in het boek Denken over Democratie, geschreven voor het havo-eindexamen filosofie. Leerlingen verdiepen zich in een reeks politieke denkers van de Oudheid tot de huidige tijd: van Plato tot Michael Sandel. Ze denken na over fundamentele democratische kwesties zoals vrijheid van meningsuiting en de rechtsstatelijkheid van partijprogramma’s. Dit informatieve boek biedt aanknopingspunten om in de geschiedenisles met leerlingen na te denken over zulke vraagstukken.
DOCUMENT
In gesprek met Daan van Riet over het werken als filosoof in het (hoger beroeps)onderwijs.
LINK