In gesprek met Daan van Riet over het werken als filosoof in het (hoger beroeps)onderwijs.
LINK
product
'Ethiek' & 'Sociale filosofie' & 'Esthetica'
Dit is het werkboek havo bij de schoolmethode 'Ik denk - Cogito', een methode filosofie.
PDF
product
'Ethiek' & 'Sociale filosofie' & 'Esthetica'
Dit is het VWO-werkboek bij de filosofie-methode 'Ik denk - Cogito'
PDF
product
Impressie. Dag van de filosofie.
Impressie van de dag van de filosofie 2007 (Tilburg).
PDF
product
De filosofie van voeding …
‘Wat is gezonde voeding?’ Deze vraag wordt steeds vaker gesteld, zowel in de media als op het diëtistisch spreekuur. Bij het beantwoorden van deze vraag wijzen invloedrijke critici de autoriteit van de wetenschap af. Waarom wantrouwen mensen wetenschappelijke antwoorden? Waarom moet de diëtist uitleggen dat hij of zij de onderzoeken van de Gezondheidsraad volgt? Waarom zijn de adviezen van het Voedingscentrum problematisch geworden?
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/matthijs-fleurke-66279110/
https://www.linkedin.com/in/dorien-voskuil-9b27b115/
PDF
product
De kanonnen van de filosofie en de tijdsgeest in mijn boekenkast
Miriam Rasch richtte voor de Maand van de Filosofie een etalage in bij Athenaeum Boekhandel op het Spui. Op ons verzoek licht ze haar keuze toe.
MULTIFILE
product
Why ethics can no longer be ignored in technology
As a teacher in ICT and Media Design at Fontys University of Applied Sciences I know but all too well what many of my students want. They are part of a makers community. Most of them just want to build cool stuff with whatever (new) technology may be relevant. My students are by grosso modo millennials or even post-millennials: a synthetic generation for whom the concept of digital ‘transformation’ is alien (van Doorn, Duivestein, & Pepping, 2019). So most of my students are digitals natives: they use ICT as a tool to make a positive impact on society. But does that mean they use their (ICT) skills to build the right things? Or more specifically: do they automatically build things in a right manner? I don’t think so and I will be happy to explain my reflective thoughts about this later on in this essay. But let me give you an example from my daily practice first.
PDF
product
Rapportage slimme luis in de pels
De ontwikkelingen rondom toekomstige slimme steden worden in de lokale en regionale media maar mondjesmaat belicht. Als er over digitale ontwikkelingen geschreven wordt is dat met name positief gekleurd, zo blijkt althans uit het onderzoek Slimme Luis in een Digitale Pels dat het lectoraat Fontys Journalistiek & Verantwoorde Innovatie en het Fontys ICT lectoraat AI & Big Data afgelopen jaar uitvoerden met steun van het onderzoeksprogramma TEC-for Society (Fontys).
PDF
product
Poster technofilosofie outlines at ICTinPractice
Mens en technologie zijn sterk met elkaar verweven in alle geledingen van de maatschappij. Ook bij alle Fontys opleidingen speelt technologie een steeds grotere rol, reden waarom Fontys TEC for Society als zwaartepunt voor de komende jaren heeft gedefinieerd. Bij FHICT leren we onze studenten ICT-producten te ontwerpen, bouwen en beheren. Naar onze mening verplicht dat ons, samen met onze studenten, na te denken over de impact van technologie op mens en maatschappij. Maar dat geldt evenzo voor alle andere Fontys opleidingen. Mens en technologie vormen elkaar in een voortdurende en razendsnelle ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om als docenten en studenten kritisch en tegelijkertijd opbouwend te kijken naar de technologische ontwikkelingen.