Stichting Spaarnesant spreekt de ambitie uit dat de scholen binnen de stichting met elkaar zijn verbonden door gezamenlijke kwaliteitsborging, het benutten van elkaars expertise en gezamenlijke innovatie (www.spaarnesant.nl). Het lectoraat De Pedagogische Opdracht heeft in haar onderzoeksagenda uitgewerkt op welke wijze het onderzoekend vermogen in de scholen kan worden versterkt en ingezet om deze ambitie te verwezenlijken (Enthoven, 2020). Stichting Spaarnesant en het lectoraat De Pedagogische Opdracht hebben gezamenlijk de intentie uitgesproken om een samenwerking hiertoe op te zetten. Het eerste thema dat in deze samenwerking centraal staat is het thema kansenongelijkheid. Stichting Spaarnesant en het lectoraat De Pedagogische Opdracht zullen samen optrekken om op onderzoekende wijze te komen tot gezamenlijke kwaliteitsborging, het benutten van elkaars expertise en gezamenlijk innovatie op het gebied van het bevorderen van de kansengelijkheid van de leerlingen binnen Spaarnesant. De eerste stappen in dit proces en de daaruit volgende plannen voor de nabije toekomst worden in het hier gepresenteerde tussenrapport beschreven.
DOCUMENT
Eindrappotage. De virusuitbraak en de maatregelen om die in te dammen, confronteert gezinnen met heel nieuwe uitdagingen. Door een beperking van hun sociale omgeving en fysieke leefruimte, zijn gezinnen noodgedwongen op zichzelf aangewezen. Ze zijn meer beperkt tot hun eigen woning en moeten (thuis)werk, thuisonderwijs en zorgtaken combineren. Ook kunnen er onzekerheden zijn over bijvoorbeeld gezondheid, werk- en financiële situatie en de maatschappelijke impact. Met dit onderzoek wordt onderzocht hoe gezinnen omgaan met de uitdagingen in deze coronatijd en hoe ze de inbreuk op hun normale leefomstandigheden ervaren. Op basis van die ervaringen worden conclusies en aandachtspunten geformuleerd voor de ondersteuning van gezinnen. Het doel van het onderzoek is tweeledig: • Zicht krijgen op een aantal thema’s (combinatie werk-gezin, gezinsfunctioneren, relatie grootouders-kleinkinderen) die aan het gezinsleven raken in deze coronatijd; • Aandachtspunten formuleren voor de ondersteuning van gezinnen.
DOCUMENT
Increasingly, internationalisation at home and internationalisation of the curriculum are adopted by universities across the globe but their systemic implementation is a complex process. For instance, academics and academic disciplines understand and approach internationalisation differently, as previous studies have shown. However, there is little research on the role of such disciplinary perspectives in relation to different internationalisation practices and interventions. Using the Becher-Biglan framework of academic tribes, this exploratory study compares 12 undergraduate programmes at a Dutch university of applied sciences and addresses the question if the different disciplinary approaches to internationalisation as identified in previous studies are also reflected in the choices of internationalisation at home activities. The findings show there is more variation in the range of activities rather than in the types of activities and that it is within the rationales underlying those choices where the influence of disciplinary perspectives is more visible.
DOCUMENT
Het is de week van de internationale student. Centraal staat het opdoen van een internationale ervaring. Wist je dat dit breder is dan enkel naar het buitenland gaan? Internationale competenties opdoen kan ook met internationalisaton at home (IaH). In deze aflevering van de podcastserie "Nuffic Actueel" gaan we in op een veelbesproken onderwerp: internationalisation at home. Wat is dat nu eigenlijk? En hoe ziet dit er uit in de praktijk? We gaan in gesprek met expert Eveke de Louw van het lectoraat Global Learning van de Haagse hogeschool. Ook studenten Thijs (Windesheim), Jan (HAN) en Alex (Hogeschool Leiden) sluiten aan en delen hun ervaring.
LINK
Leesvaardigheid wordt gezien als een sleutelcompetentie voor het basisonderwijs en is een sterke voorspeller van toekomstig maatschappelijk en academisch succes. Gedurende alle jaren van het basisonderwijs wordt daarom sterk ingezet op leesonderwijs op school. De leerkracht speelt hierin een grote rol, bijvoorbeeld bij het inoefenen van de verschillende vaardigheden die bij leren lezen komen kijken. Toen de scholen in Nederland tijdelijk werden gesloten en de leerlingen noodgedwongen afstandsonderwijs volgden (van 16 maart tot 25 april 2020), dienden leerkrachten in Nederland in zeer korte tijd en zonder gedegen onderwijskundig ontwerp, hun grotendeels klassikale face-to-face onderwijs om te zetten in (digitaal) onderwijs op afstand. In dit onderzoeksproject is aan de hand van de ervaringen van leerkrachten (in opleiding) onderzocht hoe het leesonderwijs op afstand was vormgegeven en wat we hiervan kunnen leren met betrekking tot toekomstige keuzes voor afstandsonderwijs.
DOCUMENT
De vijfde Internationale conferentie over Inclusief Onderwijs werd gehouden in Azerbeidzjan op 14 en 15 oktober 2011. Dit verslag geeft een beeld van de conferentie en de informatie die daar werd gepresenteerd. Tevens wordt iets gezegd over actuele ontwikkelingen in Azerbeidzjan wat betreft de ontwikkeling van een meer inclusief onderwijssysteem en het verbeteren van de maatschappelijke positie van kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking.
DOCUMENT
Goede samenwerking tussen gezinnen en professionals vanuit het onderwijs en de jeugdhulp ondersteunt de ontwikkeling van kinderen. Bij die samenwerking staat het belang van het kind centraal. Over dat belang kunnen mensen verschillend denken. Deze perspectieven samenbrengen is nodig voor goede samenwerking. Werken met een tijdlijn helpt hierbij. De Tijdlijn is een tool om weer te geven wat er met een kind op school en thuis aan de hand is. Het gaat om een kind of gezin waarbij meerdere professionals vanuit de jeugdhulp, het onderwijs en/of de ondersteuning aan ouders betrokken zijn. Het maakt alle gebeurtenissen in de tijd inzichtelijk, van hoe het kind zich ontwikkeld heeft, de ingezette hulp tot aan hoe de samenwerking is verlopen. Door deverschillende perspectieven die mensen hierop hebben inzichtelijk te maken, wordt het makkelijker om deze te bespreken. Daarnaast biedt het op een praktische en visuele manier overzicht. Tot slot nodigt het uit om na te denken over wat er gebeurd is en wat er nodig is. Deze tool is ontwikkeld vanuit het onderzoek Rondom het Kind. Lees hier meer over dit onderzoek: https://www.kennisnetwerkjeugdhaaglanden.nl/rondom-het-kind
DOCUMENT
Long before the COVID pandemic, we had already realised that traditional forms of internationalisation had their limitations. Mobility of students had remained limited to a small minority of students, a ‘cultural elite’. We had also become aware that student mobility was mostly from the global north to the south and that some of its effects were unwanted, and could lead to ‘white saviourism’. Finally, before the COVID pandemic we were already discussing the CO2 imprint of mobility and considering ‘greener’ forms of mobility of students and staff. More than twenty years ago, around 2000, attempts had already emerged to bring the benefits of internationalisation to all students through internationalisation at home. At the time, this was defined as “Any internationally related activity with the exception of outbound student and staff mobility”. This definition did not mention explicitly that all students were targeted and also omitted the purpose of these activities.
DOCUMENT
In opdracht van de Gemeente Den Haag en de faculteit ‘Astronomy and Society’ van de Universiteit Leiden, presenteren wij hierbij de evaluatie van het project ‘Studenten voor Educatie’ (hierna te noemen: 'het project'). De evaluatie beoogt bij te dragen aan een duurzame en strategisch partnerschap tussen de gemeente, de basisscholen en Stichting Brede Buurtschool als ook studenten. Samenwerking tussen deze partners staat centraal in het project. Dit project beoogt met gerichte inzet van tutoring door studenten, basisscholen te ondersteunen bij verschillende uitdagingen die zijn veroorzaakt en/of verergerd door de COVID19 -pandemie met langdurige gevolgen, zoals: 1. Leerachterstand—veel leerlingen raken steeds verder achterop in hun academische, creatieve en emotionele ontwikkeling; 2. Werkdruk — de werkdruk voor leerkrachten neemt tegelijkertijd exponentieel toe.
DOCUMENT
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft het lectoraat Jeugdhulp in transformatie van De Haagse Hogeschool (HHs) gevraagd om, samen met studenten, een kwalitatief cliëntervaringsonderzoek uit te voeren onder haar inwoners die jeugdhulp krijgen. De Jeugdwet verplicht gemeenten om jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek (CEO) uit te voeren. In 2016 deed de regio Haaglanden, waartoe Leidschendam-Voorburg behoort, een kwantitatief CEO onder jongeren en ouders. Aanvullend daarop liet de regio Haaglanden een kwalitatief CEO uitvoeren om enkele thema’s die voortkomen uit het kwantitatieve onderzoek uit 2016 verder uit te diepen. Dit onderzoek is in 2019 uitgevoerd door het lectoraat Jeugdhulp in Transformatie van de HHs in samenwerking met studenten Social Work en Pedagogiek. De gemeente Leidschendam-Voorburg wilde een dergelijk onderzoek graag voor de eigen gemeente laten uitvoeren. In deze rapportage doen we verslag van het onderzoek. Achtereenvolgens bespreken we de opzet en vraagstelling en de resultaten. We ronden af met conclusies en aanbevelingen. Met medewerking van Bianca Prins, Judith Zweers van de gemeente Leidschendam-Voorburg en studenten Social work van de HHs
MULTIFILE