De directe aanleiding voor het onderzoek naar festivalbeleving in 2009 was een vraag van de organisatie van het festival Highlands in Amersfoort aan het Crossmedialab. Men wilde weten hoe bezoekers het festival ervoeren en waardeerden. Dit sloot ook aan bij de onderzoekslijn naar de invloed van sociale media in verschillende contexten waarvan de festivalcontext er een van was. In de jaren daarna zijn door het Crossmedialab vergelijkbare empirische onderzoeken uitgevoerd bij Appelpop, Festival de Beschaving en Gluren bij de Buren. Dit rapport poogt een gedetailleerd verslag te geven van het onderzoek naar festivals dat in de jaren 2009-2012 werd uitgevoerd. Het bevat ook een gedetailleerde verslaglegging van de analyse van de resultaten. Hoewel het als een onafhankelijk rapport kan worden gelezen, kan het tevens worden gezien als een uitgebreide appendix van het CELL cahier Festivalbeleving (Van Vliet et al 2012).
The growth of migrants and refugees puts pressure on the building of temporary settlements. Most are designed based on functional aspects, especially during Covid crisis. Emotional well-being connected to the notion of home is missing, impeding an inclusive community. Being There is a VR-experience of migration spaces developed through participatory-design approaches centred around needs connected to home. Thematic analysis based on 28 interviews with Latin-American migrant/refugee women and volunteers, revealed the meaning of home, based on: culture, temporary transition, togetherness, and journey. The insights were used to create the VR animations (of the journey), the ideal temporary space, the interactions (with migrant voice-overs) and Volumetric-Captured character scenarios. It revealed the importance and possibilities to translate notions of home into VR-experiences to raise empathy and awareness for the importance of designing settlements regarding sense of home and shows how VR helps architects to understand, design and communicate temporary spaces.
LINK