Kunstmatige intelligentie AI biedt de journalistiek veel mogelijkheden, maar er zijn juist richtlijnen nodig.
LINK
This white paper is the result of a research project by Hogeschool Utrecht, Floryn, Researchable, and De Volksbank in the period November 2021-November 2022. The research project was a KIEM project1 granted by the Taskforce for Applied Research SIA. The goal of the research project was to identify the aspects that play a role in the implementation of the explainability of artificial intelligence (AI) systems in the Dutch financial sector. In this white paper, we present a checklist of the aspects that we derived from this research. The checklist contains checkpoints and related questions that need consideration to make explainability-related choices in different stages of the AI lifecycle. The goal of the checklist is to give designers and developers of AI systems a tool to ensure the AI system will give proper and meaningful explanations to each stakeholder.
MULTIFILE
In de afgelopen jaren spelen toepassingen van kunstmatige intelligentie (artificiële intelligentie, AI) een steeds prominentere rol bij werk, er wordt zelfs gesproken dat AI menselijke arbeidstaken geheel kan overnemen. De bestaande overzichten van gebruikte AI-tools zijn vaak ingedeeld in categorieën van AI-technologie, de techniek die in het AI-systeem zit. Echter om de AI-impact op de werkvloer te kunnen duiden is ander taalgebruik nodig, dat uitgaat van de werktaak en niet van de AI-techniek. In dit artikel wordt een methodiek uitgewerkt om de rol van AI te duiden, een AI-impactscan in de taal van werktaken, samen met de professionals die deze werktaken (gaan) uitvoeren. De methodiek bestaat uit drie onderdelen: inspiratie, co-creatie om voorbeelden te vinden en impact assessment. Dit resulteert in een overzicht van AI-toepassingen in een specifieke sector of bedrijf. Deze voorbeelden worden ook ingedeeld in toepassingen die al gemeengoed zijn, toepassingen waarmee wordt geëxperimenteerd of toepassingen die in de toekomst van waarde zouden kunnen zijn. Ook het niveau van de impact (hoog, middel, laag) op de werktaak wordt bepaald. Met dit overzicht kan een organisatie aan de slag om met AI-tools een verantwoorde meerwaarde te leveren aan het bedrijfsproces. Door de impactscan met de werknemers uit te voeren, ontstaat daarbij een bewustzijn over wat AI kan bieden in hun eigen takenpakket en het bedrijfsproces. Zo worden AI-systemen realistischer en beter begrepen op de meerwaarde en de beperkingen.
DOCUMENT
Dit artikel legt het belang uit van goede uitleg van kunstmatige intelligentie. Rechten van individuen zullen door ontwerpers van systemen van te voren moeten worden ingebouwd. AI wordt beschouwd als een 'sleuteltechnologie' die de wereld net zo ingrijpend gaat veranderen als de industriele revolutie. Binnen de stroming XAI wordt onderzoek gedaan naar interpretatie van werking van AI.
DOCUMENT
In het rapport ‘Artificiële Intelligentie en passende zorg’ van het Zorginstituut Nederland worden kansen en uitdagingen van AI binnen de zorg belicht. Artificiële Intelligentie (AI) biedt ook talrijke mogelijkheden voor de medisch specialistische revalidatiezorg (MSR). Aan de hand van dit rapport beschouwen we de kansen en uitdagingen van AI voor de MSR. Samenwerking binnen de revalidatiesector is daarbij essentieel om AI-toepassingen effectief en verantwoord te integreren in de revalidatiezorg.
DOCUMENT
Handboek voor MKB-ers die de eerste stappen willen zetten in het innoveren met AI.Ondernemers zien natuurlijk kansen in de ontwikkeling van nieuwe producten en/of diensten, ondersteund door AI (Artificial Intelligence). Want data blijkt immers ‘het nieuwe goud’ te zijn! Maar hoe doe je dat dan? Waar begin je? Wat zijn de do’s en wat zijn de dont’s?Voor MKB-ondernemingen, die hier vaak geen specialisten voor in huis hebben, zijn dit de relevante vragen. Speciaal voor deze doelgroep is, binnen het KI-AGIL project, het Handboek AI ontwikkeld. Dit Handboek gaat in op deze en meer vragen, en geeft diverse handreikingen (o.a. om de aanpak op een ‘business verantwoorde, agile manier’ te doen), waardoor een MKB-onderneming goed op weg geholpen wordt met AI.
MULTIFILE
Er is weinig aandacht voor het precies definiëren van kunstmatige intelligentie, ook wel artificiële intelligentie (AI). Door het bestaan van verschillende interpretaties en definities van AI is niet helemaal duidelijk wat een AI nu wel of niet kan. Met het woord intelligentie in de naam, en de indrukwekkende nieuwe systemen zoals ChatGPT die in 2022 in de markt kwam, ontstaat het beeld dat AI menselijke eigenschappen heeft. Het gevolg is dat AI wordt gebruikt als co-pilot, als digitaal vriendje of zelfs als alwetende. De mens of de AI, wie bepaalt nu eigenlijk? Of is AI als een collega met wie je goed kunt samenwerken? Tijd om nog eens goed te beschrijven wat AI is, hoe AI wordt ingezet en wat nodig is om AI een meerwaarde te geven en verantwoord te maken.
DOCUMENT
De ontwikkelingen rondom toekomstige slimme steden worden in de lokale en regionale media maar mondjesmaat belicht. Als er over digitale ontwikkelingen geschreven wordt is dat met name positief gekleurd, zo blijkt althans uit het onderzoek Slimme Luis in een Digitale Pels dat het lectoraat Fontys Journalistiek & Verantwoorde Innovatie en het Fontys ICT lectoraat AI & Big Data afgelopen jaar uitvoerden met steun van het onderzoeksprogramma TEC-for Society (Fontys).
DOCUMENT
De ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI) gaan razendsnel. Hoe ga je als schooldirecteur om met de kansen en keerzijden van generatieve AI in het onderwijs, zoals ChatGPT? Onderwijskundige en specialist digitale geletterdheid Josien Boetje geeft uitleg, inzichten en tips om jou en je team te inspireren.
LINK
In het boek komen 40 experts aan het woord, die in duidelijke taal uitleggen wat AI is, en welke vragen, uitdagingen en kansen de technologie met zich meebrengt.
DOCUMENT