In 2023 en 2024 is door de Hogeschool Inholland onderzoek gedaan naar de veiligheidsbeleving van bewoners in Hoek van Holland - Dorp. Dit onderzoek vond plaats in opdracht van de gemeente Rotterdam. Uit het onderzoek komt naar voren dat de veiligheidszorgen in Hoek van Holland – Dorp vooral gaan over overlast en, in mindere mate, over criminaliteit. Het gaat dan om overlast van omwonenden, jongeren en mensen die drugs gebruiken of verhandelen. Daarnaast laat het onderzoek zien dat tekenen van sociale en fysieke verloedering de indruk versterken dat het met de veiligheid in het dorp de verkeerde kant op gaat en dat het dorpse karakter wordt aangetast. In de ogen van bewoners werkt het gemeentelijk (woon)beleid deze verloedering in de hand. Het onderzoek vond plaats op basis van 69 straatinterviews met bewoners, groepsinterviews met professionals, een observatie met een wijkagent en analyse van het wijkprofiel van de gemeente Rotterdam. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zijn vijf aanbevelingen geformuleerd waarmee de gemeente de veiligheidsbeleving van bewoners verder kan versterken.
DOCUMENT
Bedrijventerreinen worden vaak geassocieerd met leegstand, verloedering en verrommeling. Om van dit imago af te komen, riep de Taskforce (Her)structurering Bedrijventerreinen in 2008 op om de markt van bedrijventerreinen te gaan hervormen. Deze publicatie laat zien wat er de afgelopen jaren is gebeurd: bedrijventerreinen zijn op grote schaal geherstructureerd, de overheid speelt een andere rol en kijkt met een meer zakelijke blik op bedrijventerreinen, terwijl de rol van ondernemers en vastgoedeigenaren belangrijker is geworden. Lessen en toekomstig beleid De publicatie bespreekt welke lessen we de afgelopen jaren geleerd hebben op basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar bedrijventerreinen en het gevoerde overheidsbeleid. Daarnaast vat het de inzichten samen die kunnen worden meegenomen in het formuleren van nieuw beleid voor de komende jaren. Hierbij is meer aandacht voor eigenaargebruikers van bedrijfsvastgoed en investeerders noodzakelijk, dienen ‘systeemfouten’ in de markt voor bedrijventerreinen gerepareerd te worden en is het de uitdaging om publiek geld op een ‘slimmere’ manier in te zetten. Met uiteenlopende bijdragen van onderzoekers en praktijkdeskundigen op het gebied van bedrijventerreinen is deze publicatie interessant voor iedereen die hierin inhoudelijk geïnteresseerd is. Op de eerste plaats voor beleidsadviseurs en bestuurders bij het Rijk, provincies en gemeenten, maar ook onderzoekers en adviseurs. De wisselwerking tussen beleid, de werking en uitkomsten van de vastgoedmark is bovendien ook relevant voor een breder publiek van ruimtelijke ordenaars en ruimtelijke economen.
LINK
Inwoners van Schiedam voelen zich relatief vaak onveilig in de eigen woonbuurt. De lokale Veiligheidsindex 2019 liet zien dat dit gevoel van onveiligheid van 2017 op 2019 nog weer verder was toegenomen. Het gemeentebestuur van Schiedam vroeg het lectoraat Publiek Vertrouwen in Veiligheid te onderzoeken wat dit gevoel van onveiligheid veroorzaakt en waar aanknopingspunten liggen voor verbetering. In het onderzoeksrapport wordt geconcludeerd dat het zinvol én mogelijk is werk te maken van de verbetering van de veiligheidsbeleving in Schiedam. Het laat echter ook zien dat quick fixes niet voorhanden zijn: verbetering is slechts haalbaar met een intensieve, fundamentele aanpak, gericht op het brede palet aan factoren dat van invloed is gebleken. Zo’n aanpak vereist een lange adem. Een zichtbare, doortastende aanpak van de belangrijkste ‘signal places’ is echter wél op kortere termijn te realiseren. Dit zal de Schiedammers ook duidelijk maken dat het het gemeentebestuur ernst is om de veiligheidsbeleving te verbeteren.
DOCUMENT
Wie kent het trieste aangezicht van een slechtlopende winkelstraat niet? Waar gezelligheid en vitaal ondernemerschap plaats hebben gemaakt voor leegstand, verschraling van het aanbod en verloedering. Het lijkt een proces waar zowel de markt als de staat als oplossende logica’s te kort schieten. In de Jan Evertsenstraat in Amsterdam is ingezet op collectiviteit en samenwerking om deze vicieuze cirkel te doorbreken.
DOCUMENT
In de veiligheidspraktijk ontstaat steeds meer aandacht voor de perceptie van burgers. Kan gerichte overheidscommunicatie helpen om de ervaring van overlast, verloedering of maatschappelijk spanningen te verminderen? In opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie, onderzochten Marnix Eysink Smeets, Ton Baetens en Hans Moors deze vraag. Onlangs rondden zij hun onderzoek af dat tien kernpunten voor een evidence-based communicatiestrategie bevat
DOCUMENT
In het verleden is er veel overlast veroorzaakt door jeugdgroepen rondom het winkelcentrum Rokade in Utrecht Noordwest. Inmiddels zijn er diverse maatregelen getroffen om deze overlast te beperken. Om de huidige situatie in kaart te brengen is er in opdracht van de Gemeente Utrecht een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar enkele aspecten van de aanpak van onveiligheidsbeleving van de bewoners, bezoekers en ondernemers rondom het winkelcentrum Rokade in Zuilen. De vraag die in dit onderzoek centraal stond was: In hoeverre maken bewoners, bezoekers en ondernemers van winkelcentrum Rokade melding van gevoelens van onveiligheid in hun buurt en welke mogelijkheden zien zij voor zichzelf in samenwerking met andere partijen in de aanpak van deze veiligheidsproblematiek?
DOCUMENT
Een verdiepend onderzoek naar de aard en achtergronden van de veiligheidsbeleving van inwoners van het Oude Noorden, naar aanleiding van gestegen indicatoren van subjectieve sociale onveiligheid in de lokale veiligheidsmonitor. In opdracht van de gemeente Rotterdam, directie veiligheid.
DOCUMENT
In de jaren negentig van de vorige eeuw werd door verschillende mainstream-bedrijven een mate van maatschappelijke verantwoordelijkheid geaccepteerd. Die verantwoordelijkheid werd in eerste instantie vooral beperkt tot de vier muren van het bedrijf. Het is echter inmiddels duidelijk geworden dat veel MVO-vraagstukken zich niet beperken tot de grenzen van de onderneming. Dit soort vraagstukken speelt ook in de keten (bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid van de kledingwinkel voor kinderarbeid bij de productie van de kleding), de branche of sector (denkt bijvoorbeeld aan de bouwfraude) en de regio of buurt (denk aan verloedering van een stadscentrum). Verantwoordelijkheid wordt hiermee gedeelde verantwoordelijkheid. Dit hoofdstuk gaat in op de MVO-vraagstukken die spelen in de keten en een vorm van ketenorganisatie vergen.
MULTIFILE
De aanpak van criminaliteit en overlast is een belangrijk onderdeel van de veiligheidszorg. Ook in de ogen van Marnix Eysink Smeets. Maar aandacht voor de subjectieve veiligheid van de burger vindt de onderzoeker veel belangrijker. “De overheid moet niet alleen oog hebben voor de objectieve veiligheid, maar ook voor de andere aspecten van goede veiligheidszorg: veiligheidsbeleving, vertrouwen en vrijheidsbeleving. Dat geldt eens te meer in onze emotiemaatschappij. Je bent immers zo veilig als je je voelt.” Eysink Smeets onderzoekt onder meer de tegenstrijdigheid tussen de dalende criminaliteitscijfers en de aanhoudende onrust onder de bevolking over de veiligheidssituatie
DOCUMENT