Op basis van onderzoek worden de vrijetijdspatronen (georganiseerde en ongeorganiseerde vrijetijd) van kinderen tussen 10 en 15 jaar uit verschillende sociale milieus beschreven. Uit de resultaten blijkt dat de ongerustheid over de te drukke agenda's van kinderen en jonge tieners niet terecht is. Nog geen 12% van de onderzochte leeftijdsgroep blijkt vier of meer vaste afspraken c.q. georganiseerde activiteiten per week te hebben (sporttraining, gitaarles, buitenschoolse opvang e.d.). Zij zijn meestal afkomstig uit gezinnen met hoogopgeleide ouders. 47% blijkt en of twee vaste afspraken te hebben en ruim 27 % neemt deel aan geen enkele activiteit die wekelijks georganiseerd wordt. Verder wordt uit het onderzoek duidelijk dat bij jonge adolescenten zeer gedifferentieerde patronen van vrijetijdsbesteding te onderscheiden zijn. Op basis van de onderzoeksgegevens wordt een typologie gegeven van ongeorganiseerde vrijetijdsbesteding (welke groepen jongeren onderscheiden naar klasse en gender doen wat?)En ook is onderzocht hoe onderscheiden groepen jongeren ongeorganiseerde activiteiten en georganiseerde activiteiten combineren.
DOCUMENT
Artikel student Hoger Hotel Onderwijs. Beoordeling: 7.
MULTIFILE
Dit onderzoek, dat handelt over de vrijetijdsbehoeften van jongeren in Stadbroek, is uitgevoerd door de Hogeschool Zuyd in opdracht van de gemeente Sittard-Geleen. De aanleiding was het sluiten van het locatiegebonden jongerenwerk als gevolg van vandalisme, bedreiging en overlast.
DOCUMENT
Hoe beleven en ervaren basisschoolkinderen de openbare ruimte in de wijken Kolenkitbuurt, Laan van Spartaan en Overtoomse Veld (Amsterdam) als plek om te spelen? Om hier meer inzicht in te krijgen, is ten eerste samengewerkt met twaalf kinderen van een basisschool in Overtoomse Veld. Na meerdere bijeenkomsten waarin uitleg is gegeven over onderzoek en verschillende begrippen, hebben we aan deze kinderen (8, 9 en 10 jaar) gevraagd om foto's te maken van hun favoriete en minder favoriete speelplekken. In kleine groepjes zijn we deze foto's vervolgens gaan bespreken om te achterhalen waarom ze deze foto's hebben genomen en wat hun ervaringen in de openbare ruimte zijn. Daarnaast is er met 24 andere kinderen - op vijf verschillende dagen en in groepjes van vijf à zeven kinderen - door de wijken gewandeld om te horen waar zij spelen en hoe zij de openbare ruimte beleven. De kinderen mochten daarbij om de beurt de route bepalen en konden tijdens het wandelen allemaal aangeven wat ze leuke en minder leuke speelplekken vinden. Zij waren gemiddeld negen jaar oud, variërend van vijf tot en met elf jaar. Bij beide onderzoeksmethoden was tegelijkertijd een mannelijke en vrouwelijke onderzoeker aanwezig.
LINK
Resultaten uit onderzoek naar de vrijetijdsbesteding van jonge adolescenten. Het artikel laat zien welke jongeren (opleiding, leeftijd, gender)een groot deel van hun vrije tijd met leeftijdgenoten doorbrengen en welke niet en welke activiteiten zij samen ondernemen.
DOCUMENT
In dit verslagboek is getracht een compleet en divers beeld te schetsen van het SIA RAAK-project rond de Limburgse bezinningsmarkt voor toerisme. Vanuit de meest uiteenlopende invalshoeken, corresponderend met de diversiteit aan betrokken bij dit project, wordt er feedback gegeven op het procesverloop en de onderzoekresultaten.
DOCUMENT
Eindadvies van de commissie Tieneropvang. In het advies worden de volgende vragen beantwoord: Hoe kan de opvang van tieners buiten schooltijd worden vormgegeven? Hoe ziet de leefwereld en met name de vrijetijdsbesteding van moderne tieners eruit? Wat willen tieners zelf met betrekking tot buitenschoolse opvang en - activiteiten? Welke behoeften hebben ouders? Welke maatschappelijke doelstellingen worden met tieneropvang nagestreefd? Wat kan de plaats en functie zijn van tieneropvang in het Nederlands stelsel van kinderopvang, welzijnswerk en onderwijs? Hoe kan de financiering worden geregeld?
LINK