In 2023 werd de handreiking 'Hulpverlening voor kinderen en jongeren met FASD' ontwikkeld door het lectoraat GGZ-Verpleegkunde, samen met de FASD Stichting, 's Heeren Loo en de FAS-poli in Zutphen. Ook jongvolwassenen met FASD, ouders en andere experts droegen bij aan de handreiking. Dit weblecture is een aanvulling op de handreiking. In het weblecture wordt besproken wat FASD inhoudt en welke elementen kunnen bijdragen aan passende hulpverlening voor kinderen en jongeren met FASD. Ten slotte gaan we in op de bestaande interventies die in Nederland al ingezet worden voor deze doelgroep.
VIDEO
De opleiding Pedagogiek heeft zich in de afgelopen jaren vooral gericht op didactische inzet van video in het kader van het vormgeven aan activerende didactiek. Aanleiding voor de tweede iteratie van het herontwerp zijn de aanbevelingen die voortvloeien uit de resultaten van de eerste iteratie. Ook ziet de betrokken pionier als docent de kans om tijdens lessen interactiever met de studenten aan het werk te gaan door het beredeneerd inzetten van weblectures. En docenten willen hiermee studenten faciliteren en activeren om in eigen tijd en op een zelfgekozen plaats de benodigde kennis te verwerven. De centrale vraag was hoe het didactisch ontwerp van onderwijseenheid ‘Literatuurstudie’ als onderdeel van de conceptuele leerlijn in jaar 1, blok 3 in de opleiding Pedagogiek eruit ziet. Een ontwerp waarin beoogd wordt met de inzet van weblectures en een andere invulling van contacttijd bij te dragen aan activering van de student en versterking van de interactie tussen docent en student. Hierbij voelt de docent zich eigenaar van het ontwerp en acht zich ook in staat het ontwerp in de praktijk te realiseren.
DOCUMENT
Three graduates of the Inholland Master Leren en Innoveren (Zac Woolfitt, Iris Sutherland and Richard Kragten) each presented their master thesis in an interactive 'flipped' session which involved providing content in advance via a video for those attending the session. The session was well attended and generated an interesting and constructive discussion.
DOCUMENT