Fintechs worden steeds belangrijker voor de financiering vanhet midden- en kleinbedrijf. Naast nieuwe kansen brengen hunnieuwe verdienmodellen ook nieuwe risico’s met zich mee. Hoekunnen toezichthouders hier verstandig mee omgaan?IN HET KORT●Al te snel ingrijpen smoort innovatie, maar laisser-faire kan viaincidenten het vertrouwen in de financiële sector schaden.●Toezichthouders en de Stichting MKB Financiering kiezen nugelukkig voor intensieve monitoring samen met zelfregulering.
MULTIFILE
De voetbalsector is nog steeds kwetsbaar voor witwaspraktijken en andere vormen van financieel-economische criminaliteit. In dit artikel wordt nader ingegaan op de resultaten en achtergronden van het antiwitwasbeleid van de afgelopen 15 jaar. Geconcludeerd wordt dat de vrije zelfregulering niet effectief is gebleken om een dam op te werpen tegen de instroom van crimineel geld en dat actieve bemoeienis van de overheid vereist is. Het artikel sluit af met drie opties voor – onderbrenging in de WWFT; vergunningplicht en bestuurlijke integriteitstoetsing en geconditioneerde zelfregulering met wettelijke randvoorwaarden – verscherpte regulering en toezicht van de witwaspreventie in het professionele voetbal.
DOCUMENT
Hectische tijden heeft Vincent Smit in zijn vijf jaar als hoofdredacteur van het Tijdschrift voor de olkshuisvesting beleefd. Met volop ruzie en conflict in en tussen de corporatiesector en de politiek over het wonen, de stedelijke vernieuwing en de veertig krachtwijken. Waarbij het vooral over geld, taken, bevoegdheid en verantwoordelijkheden ging. Bij zijn vertrek blikt hij terug op een uitermate roerige periode, waarvan het einde nog niet in zicht lijkt.
DOCUMENT
Dit artikel gaat over het jaarboek 2008 van de Duitse Presserat, de evenknie van de Raad voor de Journalistiek. Het jaarboek opent met een aantal artikelen over online journalistiek. Daarna volgt de Spruchpraxis, onder meer over schokkende foto's van zwaargewonde Duitse soldaten in Afganistan en over sluikreclame in tijdschriften.
LINK
Freedom of speech, plurality and self-regulation characterize the Dutch media system. With fading political parallelism, strong public service broadcasting and a fair level of professionalization the Dutch media system fits the model of Democratic Corporatist media system. Continuous debates on journalistic quality may result form freedom of speech as well as from a professional concern about media performance. The media context offers various professional accountability instruments like the press council and general codes of ethics, but some of them receive only moderate support. Moreover, there are great differences between news media with regard to their efforts at being transparent and accountable to the public. Some news media publish introspective articles by their ombudsman, readers' editor or editor-in-chief, publish their own codes, or experiment with innovative forms of accountability. This proactive openness is rather an exception than the rule and may well be a distinctive indicator for quality journalism.
DOCUMENT
Het hbo ligt onder vuur. Dat is niet vreemd gezien de nadruk die er bij die scholen ligt op zelfregulering. Extern toezicht is nodig
DOCUMENT
Voor veel mensen is het internet inmiddels een medium dat niet meer weg te denken valt uit hun dagelijks leven. Wereldwijd gaat het aantal mensen dat beschikt over een internet-aansluiting, naar de 500 miljoen. In ons land maken ruim acht miljoen mensen minstens eenmaal per kwartaal gebruik van het internet. Een groot gedeelte van deze mensen gebruikt het web ook voor hun informatievoorziening. Dat kan door digitale kranten te raadplegen; vrijwel alle dagbladen hebben een online versie waartoe men wereldwijd toegang heeft en die (nu nog) gratis toegankelijk zijn. Daarnaast zijn er talrijke nieuwssites die niet zijn voortgekomen uit de traditionele dagblad- of omroepsector en die, enkel drijvend op inkomsten uit reclameboodschappen, dagelijks hun algemeen of gespecialiseerd nieuws brengen. Zo is inmiddels naast de dagblad-, radio- en televisiejournalistiek een nieuwe, vierde vorm van journalistiek ontstaan met eigen kenmerken als interactiviteit en hypertextualiteit. Brengt deze nieuwe vorm van journalistiek ook nieuwe morele vragen met zich mee die kenmerkend zijn voor deze manier van journalistiek bedrijven? Of zijn het de klassieke kwesties, nu in een elektronisch jasje? En hoe gaat de journalistieke beroepsgroep om met eventuele nieuwe vragen? Welke antwoorden hierop zijn inmiddels geformuleerd? Welke vormen van zelfregulering zijn of worden ontwikkeld? Dat zijn de vragen die centraal staan in de publicatie "Internetjournalistiek, nieuwe ethische vragen?" van Huub Evers, hoofddocent media-ethiek aan Fontys Hogeschool Journalistiek Tilburg en docent communicatie-ethiek aan de UvA.
LINK
Dit boekje is het resultaat van een onderzoek naar de beroepsethiek van communicatieprofessionals. De volgende vragen stonden centraal: welke morele dilemma's doen zich voor in de dagelijkse beroepspraktijk? Hoe worden die dilemma's opgelost? Spelen gedragscodes hierbij een relevante rol? Welke andere vormen van zelfregulering worden gehanteerd? Antwoorden op deze vragen werden gezocht in de literatuur en in gesprekken met deskundigen. Daarnaast werden binnen- en buitenlandse gedragscodes bestudeerd. De teksten daarvan zijn in een apart hoofdstuk opgenomen. Op basis hiervan concludeert de auteur dat er drie samenhangende kernthema's zijn in de communicatie-ethiek: waarheid, loyaliteit en beïnvloeding.
DOCUMENT
De financiële dienstverlening voor mkb-bedrijven is de afgelopen jaren fundamenteel veranderd met de komst van non-bancaire financiers. Naast de traditionele bank zijn crowdfunding, leasing, factoring en andere verstrekkers van vreemd en eigen vermogen belangrijke financiers van het mkb geworden. De markt voor non-bancaire financiering wordt, in tegenstelling tot de bancaire markt, niet strikt gereguleerd. Dit heeft enerzijds bijgedragen aan de groei van de sector en het bijbehorende diverse aanbod. Anderzijds blijkt dat kleine ondernemers en hun adviseurs niet voldoende bekend zijn met al deze verschillende vormen van alternatieve financiering. Dit leidt tot een informatie-asymmetrie die de verdere groei van de non-bancaire mkb-financieringsmarkt belemmerd. Minimale kwaliteitseisen voor aanbieders van non-bancaire producten kunnen deze informatie-asymmetrie reduceren en non-bancaire financiers helpen bij het verwerven van een legitieme marktpositie
DOCUMENT
Waarop berust de vakethiek van de journalist, wat houdt ze zoal in en wie ziet toe op de naleving ervan?
DOCUMENT