Werkgeversonderzoek in het kader van Make IT Work in the North
LINK
Dit rapport brengt met acht portretten initiatieven in de regio Utrecht in kaart, waarmee het onderwijs en/of het werk anders georganiseerd werd in een onderwijsinstelling. De volgende onderzoeksvraag stond hierbij centraal: Hoe zijn onderwijsinstellingen in de regio Utrecht hun onderwijs en/of werk anders gaan organiseren? Om deze vraag te beantwoorden, werden de volgende deelvragen bestudeerd: a. Wat was de aanleiding om anders te gaan organiseren? b. Op welke manier werd er anders georganiseerd? c. Hoe is het proces van het anders organiseren verlopen? d. Welke (eerste) resultaten heeft het anders organiseren opgeleverd?
In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) worden vooral voor de beroepsgerichte vakken zij-instromers ingezet als docent omdat zij actuele kennis en vaardigheden uit het werkveld hebben. Veel van deze zij-instromers verlaten het onderwijs alweer binnen drie tot vijf jaar wat bijdraagt aan het actuele lerarentekort. Inductietrajecten ondersteunen startende docenten bij de spanningen die zij ervaren in hun nieuwe beroep en kunnen zorgen voor meer welzijn en minder uitval. Deze interviewstudie heeft als vraagstelling: hoe ervaren zij-instromers staande inductietrajecten wat betreft hun beroepsidentiteitsontwikkeling, leerprocessen, passende begeleiding en co-creatie? Vier mogelijk werkzame elementen in inductietrajecten geïdentificeerd in eerder onderzoek, zijn benut als startpunt voor interviews met acht zij-instromers in het mbo. Deze elementen zijn: 1) de ontwikkeling van de beroepsidentiteit van de zij-instromer, 2) leerprocessen van volwassenen, 3) co-creatie van inductietrajecten en 4) begeleiding op maat. De interviewdata zijn thematisch geanalyseerd volgens de directed content analysis aanpak. In deze ronde tafel vragen we de deelnemers kritisch mee te kijken naar de interpretatie van de data.
MULTIFILE
Op het mbo werken veel zijinstromers, maar veel van hen verlaten voortijdig het onderwijs. Om de uitval te beperken, zijn passende inductietrajecten belangrijk. We onderzoeken de ervaringen van zijinstromers, wat zij nodig hebben en hoe bestaande inductietrajecten zijn vormgegeven om te komen tot bouwstenen voor passende inductietrajecten voor zijinstromers mbo.
'Zijinstromers in het beroep' werken als leraar op een school terwijl zij het leraarsvak nog leren. Zij zijn een oplossing voor het grote lerarentekort, maar hun werk-opleidingstraject is zwaar; de uitval is 50%. Kennis over hoe zijinstromers leren lesgeven is beperkt, maar wel nodig om hen op maat te kunnen begeleiden.Doel Doel is om de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers in het beroep in kaart te brengen. Deze ontwikkeling wordt vergeleken met die van reguliere studenten. Ook wordt de individuele ontwikkeling van zijinstromers van start tot certificering bekeken; hoe duiden zijinstromers deze ontwikkeling zelf? Dit geeft inzicht in de begeleidingsbehoefte van zijinstromers en hoe lerarenopleiders hieraan kunnen voldoen. Resultaten Inzicht in: - de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers; - hoe dit verschilt van reguliere studenten primair onderwijs; - welke handvatten dit geeft voor begeleiders vanuit opleiding en school en het verder op maat maken van opleidingstrajecten. Looptijd 01 september 2022 - 31 augustus 2024 Aanpak HUpabo leidt leraren op met ontwikkelingsgerichte coaching. Lesobservatie, feedbackgesprekken, lesvoorbereidingsformulieren en ontwikkelplannen staan centraal. De ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers wordt gevolgd en vergeleken met die van reguliere studenten. Ook wordt de ontwikkeling van individuele zijinstromers van start tot certificering in beeld gebracht en tijdens een semigestructureerd interview met de betreffende zijinstromer besproken. De grafiek in de afbeelding toont de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van een zijinstromer-in-beroep van start tot certificering. Impact De inzet van goed begeleide zijinstromers in het beroep is van groot belang bij het acute lerarentekort. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe de leerkrachtvaardigheden van zijinstromers zich ontwikkelen wanneer ontwikkelingsgericht wordt gecoacht. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om trainingsprogramma's verder af te stemmen op wat zijinstromers in het beroep specifiek nodig hebben om in korte tijd goede leraren te worden. Zo draagt dit onderzoeksproject bij aan het voorkomen van onnodige uitval.
'Zijinstromers in het beroep' werken als leraar op een school terwijl zij het leraarsvak nog leren. Zij zijn een oplossing voor het grote lerarentekort, maar hun werk-opleidingstraject is zwaar; de uitval is 50%. Kennis over hoe zijinstromers leren lesgeven is beperkt, maar wel nodig om hen op maat te kunnen begeleiden.