Gastblog op Marketing Online ter gelegenheid van een kennisdiner van het NIMA Noord over zorgmarketing.
LINK
Nederland telt ongeveer 10.000 fysiotherapiepraktijken. Deze praktijken zijn (kleine) ondernemingen met als doel patiënten te ondersteunen bij hun bewegend functioneren. Ze doen dat in een continu veranderende markt waarbij ze veel verschillende belanghebbenden moeten bedienen. Praktijkhouders worden uitgedaagd om hun praktijk onderscheidend neer te zetten. Daarvoor is de MOVE-IT Toolkit een hulpmiddel, ontwikkeld voor en door fysiotherapeuten, om een keuze te kunnen maken voor een onderscheidende positionering in de eigen wijk op basis van identiteit, doelgroep, concurrentie en imago
DOCUMENT
Dit is de sterk herziene en uitgebreide, tweede editie van Zorg met liefde en lef. In deze nieuwe handleiding zijn nog meer voorbeelden opgenomen, zijn meer marketingmodellen opgenomen en wordt geeindigd met tips van zorgmarketeers.
LINK
In deze publicatie gaat het veel en vaak om beweegzorg, uitgevoerd door beweegzorgprofessionals, als onderdeel van zowel het zorgaanbod als het beweegaanbod in de wijk. Met beweegzorg wordt de paramedische zorg bedoeld voor mensen die problemen ervaren in hun bewegend functioneren. Beweegzorg wordt uitgevoerd door beweegzorgprofessionals. Dit zijn fysiotherapeuten en/of oefentherapeuten Cesar/Mensendieck. Overal waar fysiotherapeut of fysiotherapiepraktijk staat wordt óók bedoeld oefentherapeut en oefentherapiepraktijk Zij vervullen een rol in het zorg- en beweegaanbod in de wijk. Het zorgaanbod is het geheel aan (eerstelijns) medische en paramedische zorg in de wijk. Het beweegaanbod bestaat uit alle sport- en beweegactiviteiten die in de wijk georganiseerd worden gericht op het welzijn van de burger. In de wijk worden zorg- en welzijnvoorzieningen meer en dichtbij de burger aangeboden. Het onderscheid tussen zorg en welzijn (ook: leefstijl en bewegen) vervaagt. Namelijk, verschillende branches bieden zorg en ondersteuning in de wijk aan. Er is sprake van branchevervaging. Leeswijzer: Dit is de eerste publicatie van MOVES, over de (gewenste) positionering van de fysiotherapeut in de wijk. Op basis van onderzoeksresultaten – literatuurstudie en veldwerk – wordt het net opgehaald van waar de fysiotherapeut staat: wat is het vertrekpunt, wat verandert er de komende jaren, welke uitdagingen zijn er in de wijk als het gaat om stakeholders, imago en samenwerking?
LINK
Dit is de tweede publicatie van MOVES over de (gewenste) positionering van de beweegzorgprofessional in de wijk. Op basis van onderzoeksresultaten presenteren we positioneringsrichtingen - als een keuzepalet - die kansrijk zijn. Het is bedoeld als inspiratie, en aanmoediging van een positioneringskeuze voor elke beweegzorgpraktijk in de wijk. De wijk is expliciet het speelveld waarin MOVES acteert. Dat kan ook een dorp zijn of een stadsdeel, vergelijkbaar met het verzorgingsgebied van de (dichtstbijzijnde) huisarts.
LINK
Nederland krijgt steeds meer ouderen en chronisch zieken. Tot de meest voorkomende klachten van deze mensen behoren problemen in het fysieke functioneren, waardoor veel behoefte is aan beweegzorg. Fysiotherapeuten en oefentherapeuten bieden beweegzorg, veelal in buurt- en wijkverband. Dit zorgveld verandert: steeds meer ontstaat een zorgnetwerk om cliënten heen. Naast fysio- en oefentherapeuten biedt een groeiend aantal andere professionals beweegzorg aan: wijkverpleegkundigen, buurtsportcoaches, praktijkondersteuners. Het veranderende zorgveld en de toenemende concurrentie dwingen fysiotherapeuten zich te positioneren en te profileren in de wijk. Echter, over het algemeen hebben ze te weinig kennis om met hun praktijk relevant, innovatief en onderscheidend invulling te geven aan de veranderende zorg. Ze geven aan niet te weten hoe ze hun waarde voor de kwaliteit van zorg goed kenbaar kunnen maken. Dit onderzoeksproject ‘Moves in de beweegzorg’ onderzoekt langs twee lijnen ‘innovatie’ en ‘positionering’ de vraag ‘Hoe kunnen fysiotherapeuten inspelen op en bijdragen aan de veranderende zorg in de wijken op een manier die -voor hen als MKB-organisaties- haalbaar en rendabel is?’. Samen met tien fysiotherapiepraktijken, de brancheorganisatie voor fysiotherapie en drie lectoraten op het gebied van economie en management en gezondheidszorg is een ontwerpgericht onderzoek ingericht. Case studies in combinatie met kwalitatief onderzoek geven inzicht in de belangrijke factoren voor innovatie en positionering. Vervolgens wordt met betrokken praktijken en stakeholders uit het zorgnetwerk in co-creatie gekomen tot een innovatie-adoptiemodel en positioneringsscenario’s, gericht op beweegzorg in de wijk. De kwantitatieve validatie die model en scenario’s onderbouwt, zorgt voor handvatten voor fysiotherapiepraktijken ten behoeve van hun relevante en unieke bijdrage aan beweegzorg in de wijk. Met tegelijkertijd perspectief op een financieel gezonde praktijkvoering. De resultaten van het onderzoek worden samengevat in een toolkit waarmee fysiotherapeuten concreet aan de slag kunnen met profileren en positioneren in de wijk. Zo blijven ze een belangrijke beweegzorgpartner in het zorgnetwerk.