Klaas Doorlag is sinds 2021 werkzaam bij het Lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs. Hij richt zich daarbij op wendbaarheid van onderwijsorganisaties. Het vraagstuk daarbij is hoe de inrichting van organisaties en teamvorming daarbinnen bij kan dragen aan het innovatief vermogen van scholen.
Klaas Doorlag heeft ervaring als docent en leidinggevende in het Voortgezet Onderwijs en Middelbaar Beroepsonderwijs. Daarnaast is hij jarenlang werkzaam geweest als onderwijsadviseur waarbij hij scholen heeft geholpen hun onderwijs anders in te richten. Sinds 2011 is Klaas werkzaam bij de Hogeschool Utrecht waar hij werkt als lerarenopleider, teamcoach en meewerkt aan de netwerkgerichte organisatieontwikkeling van de Hogeschool zelf. Dat thema is ook zijn onderzoeksterrein.
Klaas is een innovator pur sang. Als beginnend leraar paste hij al zijn onderwijs aan aan de grootstedelijke context van de school waar hij werkte. Daar heeft hij ook ervaren dat je als docent echt iets kunt betekenen in het leven van jongvolwassenen en dat scholen niet zomaar succesvolle schoolloopbanen kunnen organiseren voor iedereen. Zijn zoektocht bestaat er sindsdien uit hoe dat wel gedaan te krijgen. Hij kijkt naar deze kwestie op het niveau van lespraktijken, onderwijsontwerp, samenwerkende onderwijsprofessionals in teams en inrichting van de schoolorganisatie.