Heb je wel eens gemerkt dat de premie voor je autoverzekering verandert als je in een andere wijk gaat wonen? Verzekeraars berekenen dit met een algoritme, wat kan leiden tot indirecte discriminatie. Dit project onderzoekt hoe zulke digitale differentiatie (DD) zowel eerlijk als rendabel kan.
Dit project ontwerpt een methode om digitale differentiatie te verantwoorden vanuit zowel eerlijkheid als rendement. Voor onze praktijkpartners is het een uitdaging op deze vraag een antwoord te vinden doordat het een integratie vraagt van wetgeving, ethiek en techniek in huidige werkprocessen. Tevens, gebruiken we deze methode om zulke behoeftes scherp te krijgen vanuit verzekeraars en softwaremakers.
Dit project gebruikt een design science aanpak: we ontwerpen een methode voor DD en gebruiken deze methode om de behoeftes scherp te krijgen. Dit doen we door middel van interviews, een literatuurstudie, ontwerp en vier co-design workshops waar de praktijkpartners de methode evalueren en hun behoeftes aangeven.
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend