De managementgame is de populaire benaming voor het ontwerpvak BK6ON5, een verplicht vak
voor derdejaars Bachelors van de faculteit Bouwkunde, met ieder jaar zo’n 300-350 studenten.
Een rollenspel, waarbij studenten in groepen van 9-10 rollen gedurende 10 weken een gebied
analyseren en een ontwikkelingsvisie voor de komende 50 jaar formuleren. Elk jaar wordt een
actuele casus waar vraag naar is opgepakt: Herontwikkeling van Blaak (Rotterdam 2013),
Pompenburg (Rotterdam 2014), Campus TU (Delft 2015), barrièrewerking A20 (Schiedam 2016),
M4H (Schiedam en Rotterdam 2017), Spoorzone (Dordrecht en Zwijndrecht 2018),
Alexanderpolder (Rotterdam 2019) en Van A tot Z (Rotterdam 2020). Met deze cases wordt
geschiedenis geschreven: toenemende complexiteit en integraliteit, gevolgen van
klimaatverandering, economische ontwikkeling, verschuivende politieke verhoudingen, de
verschuivingen in sturing op ontwikkeling, een meer circulaire economie en inclusieve
samenleving.
Het beschrijven van de opeenvolgende processen, de relatie met de gemeente die de opdracht
heeft geformuleerd en de impact van de ‘lessons learned’ is de essentie van het voorstel. Het is
niet alleen een rijke leeromgeving om te bestuderen, maar de uitkomsten van die studie zijn ook
weer zeer bruikbaar voor de gemeente.
De beschrijving van de cases en ontwerpoplossingen laat ook zien hoe een vak, gewaardeerd
door studenten én professionals, kan worden vormgegeven. Er zit een beproefd didactisch
concept achter de managementgame, wat ook op andere scholen, zeker in andere steden maar
ook op andere schaal en zelfs context, kan worden toegepast. Die toelichting is een zinvolle
kennisdeling in zich zelf, passend in de doelstelling van de City Deal Kennis Maken.