Project

COMPLETE: Collaboration with parents in speech and language therapy

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Project COMPLETE (http://www.complete.hu.nl/) richtte zich op de samenwerking tussen logopedisten en ouders van jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Goede samenwerking is essentieel voor de behandeling van jonge kinderen. Taaltherapie is vaak kindgericht, waarbij de samenwerking met ouders beperkt is vormgegeven. Logopedisten weten niet altijd hoe ze gelijkwaardig partnerschap met ouders tot stand kunnen brengen. Ouders van kinderen met TOS willen meer ondersteund worden in het beter te kunnen stimuleren van de (taal)ontwikkeling van hun kind. Voor succesvolle interventies is het essentieel dat ouders een gelijkwaardige rol spelen in de behandeling, empowered worden en eigen regie ervaren.
COMPLETE heeft deze vragen van logopedisten en ouders via praktijkgericht onderzoek aangepakt. In het project is systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd naar de barrières en behoeften in de samenwerking tussen logopedist en ouders. Daarnaast is verdiepend kwalitatief onderzoek verricht. De bevindingen zijn omgezet naar actieve doelstellingen voor logopedisten om de samenwerking te kunnen verbeteren. In co-design met ouders en logopedisten is vervolgens de INCOMPLETE toolbox ontwikkeld die dit via gedragsveranderings-technieken ondersteunt. Samen met de praktijk zijn ook reeds bestaande tools gericht op het verbeteren van samenwerking getest op bruikbaarheid. Waar mogelijk/nodig zijn ze, al dan niet aangepast, opgenomen in de toolbox.
De INCOMPLETE toolbox is een laagdrempelig, interactief intervisie-instrument voor logopediepraktijken dat verbetering van de samenwerking tussen logopedisten en ouders via reflectie, concrete doelstellingen en een veranderplan stimuleert. De uitkomsten en opbrengsten van dit project zijn ook relevant voor andere zorgprofessionals die werken met ouders van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen. Over het project en de toolbox is gepresenteerd op diverse congressen voor professionals en zijn er drie wetenschappelijke publicaties in voorbereiding. Op dit moment zetten we stappen om het prototype van de toolbox verder door te ontwikkelen, voor logopedisten, en ook voor andere therapeuten die langdurig werken met ouders en kinderen met ontwikkelingsproblemen.



Beschrijving

Zelfregie, empowerment, patiënt centraal: in elk rapport over de zorg komen we deze woorden tegen. Maar hoe doe je dat eigenlijk als zorgprofessional? Het project COMPLETE richt zich op de samenwerking tussen ouders van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen en zorgprofessionals. Deze samenwerking is een van de belangrijkste aspecten van interventie bij jonge kinderen. Logopedisten werken dagelijks met peuters met taalontwikkelingsstoornissen. Taaltherapie is kindgericht, waarbij de samenwerking met ouders vaak slechts beperkt is vormgegeven. Logopedisten geven aan handelingsverlegenheid te ervaren in de samenwerking met ouders. Zij weten niet hoe ze echte betrokkenheid en partnerschap tot stand kunnen brengen. Ouders herkennen de ervaringen van professionals. Zij ervaren variatie in de mate waarin zij betrokken worden bij therapie en willen versterkt worden in de mogelijkheden om de ontwikkeling van hun kind te stimuleren. Het belang van samenwerking volgt ook uit effectstudies. Voor succesvolle interventies moeten ouders een belangrijke rol spelen in de behandeling, empowered worden en eigen regie ervaren. De urgentie van deze vraag komt specifiek aan de orde in de kennisagenda Logopedie en ouderbetrokkenheid is onderdeel van het kwaliteitsbeleid van de beroepsvereniging.
Het project COMPLETE wil bijdragen aan de vragen van logopedisten en ouders. Het project start met kwalitatief onderzoek naar de behoeften en ervaren barrières in samenwerking bij logopedist en ouders en een systematisch literatuuronderzoek naar deze aspecten. Deze aspecten worden omgezet naar actieve doelstellingen waarmee professionals de samenwerking kunnen verbeteren. In de volgende stappen ontwikkelen we in co-design tools die hierbij ondersteunen. Daarnaast gaan we op zoek naar bestaande tools die we samen met de praktijk op bruikbaarheid testen en aanpassen. Het project resulteert in een toolbox voor samenwerking tussen logopedisten en ouders van jonge kinderen. De uitkomsten en opbrengsten van dit project zijn ook relevant voor andere zorgprofessionals die werken met ouders van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen.



© 2024 SURF