Project

DC Onderwijs

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

In het RAAK-TOP-Up project ‘DC Onderwijs’ is in 2016 en 2017 door De Haagse Hogeschool gewerkt aan het toekomstbestendig maken van het (huidige) curriculum. Gelijkspanningstechnologie is binnen het vakgebied van Elektrotechniek in opkomst. De opleiding speelt daar op twee manieren op in.
Als eerste wordt het huidige curriculum aangepast. Er komt meer zogenaamde energietechniek in projecten in de vier opleidingsjaren. In deze projecten wordt energie gecombineerd met bijvoorbeeld elektronica (voor sturing), Embedded Systems (voor intelligente regelingen) en/of vermogenselektronica (schakelende voedingen, DC-DC omvormers etc.). Gelijkspanning biedt hier de mogelijkheid, beter dan in het verleden, om enkele onderwerpen vanuit de Elektrotechniek in één praktijkcasus bijeen te brengen.
Ten tweede wordt het toekomstige curriculum anders ingericht dan het bestaande. Het huidige curriculum is ingericht rondom de vakgebieden Energietechniek, Elektronica, Software-Development en Embedded Systems, naast meer algemene, ondersteunende vakken als bijvoorbeeld Wiskunde, Projectmanagement en SLB. Het nieuwe curriculum wordt ingericht rond thema’s: ‘Elektrotechniek voor de Mens’, ‘Elektrische Mobiliteit’ en ‘Energiesystemen’. Op deze manier kan de techniek achter Domotica, robotica, Smart-Grids etc. vanuit diverse invalshoeken (vakkennis, ondersteunende kennis en vaardigheden) worden benaderd met zowel wisselspanning als gelijkspanning. Het doorvoeren van deze vernieuwing ligt in het najaar van 2017 ter besluitvorming voor.
Om deze verandering te ondersteunen is veel onderzoek gedaan, niet alleen in afgeronde, maar ook in nog lopende projecten voor toegepast onderzoek (DC-Flexhouse. USB-DC). Via literatuur (presentaties, papers, proceedings) van conferenties zijn onderwerpen als Vermogenselektronica, Microgrids, Smart grids bestudeerd. De opzet en invulling van het thematisch werken is afgestemd met het beroepenveld. Speerpunten vanuit De Haagse Hogeschool (wereldburgerschap, netwerkhogeschool en internationalisatie, kwaliteitsverbetering) krijgen een prominente plaats door de recente goedkeuring van het ERASMUS+ project DCT-REES (586190-EPP-1-2017-1-NL-EPPKA2-CBHE-JP). Direct Current Technologies: Renewable Energy Engineering and Skill Development Programme for South-Africa.


Beschrijving

AANLEIDING
In het RAAK-MKB project ‘Gelijkspanning breng(t) je verder’ heeft De Haagse Hogeschool, specifiek de opleiding Elektrotechniek, ervaren dat de opkomst van het onderwerp ‘Gelijkspanning’ (ook wel DC) in het beroepenveld sterk samenhangt met ontwikkelingen in het vakgebied van ‘Vermogenselektronica’ of ‘Power Eletronics’. Het beroepenveld vraagt steeds vaker om steeds meer kennis op dit vakgebied, in het kader van bijvoorbeeld de energietransitie, Smart Grids, Internet-of-Things etc. Om deze kennis op een goed gestructureerde wijze over te dragen aan studenten, moeten er een aantal belemmeringen worden weggewerkt. Een van deze belemmeringen is de beperkte beschikbaarheid van kennis; het vakgebied is relatief nieuw en nog sterk in ontwikkeling.

Binnen De Haagse Hogeschool is door de opleiding Elektrotechniek (met kennis van de nog weg te werken belemmeringen) de bewuste keuze gemaakt om zich binnen Nederland te willen profileren met het onderwerp ‘Gelijkspanning’. Vanuit het eerdere RAAK-MKB project ‘Gelijkspanning breng(t) je verder’ werden hiertoe een eerste vak en practicum ontwikkeld: Vermogenselektronica 1. Hierin worden beginselen van DC-DC omvormers behandeld. DC-DC omvormers zorgen voor het transformeren van DC-spanningen, om energie bij hoge spanningen en dus lage verliezen te kunnen transporteren. Vanaf het huidige collegejaar (2015-2016) is ook een tweede vak op dit gebied toegevoegd aan het curriculum: Vermogenselektronica 2: hierin worden DC-AC omvormers op hoofdlijnen behandeld. Deze omvormers zorgen ervoor dat veel gebruikte types motoren aangedreven kunnen worden met gelijkspanning.

Deze hoofdlijnen staan in de ogen van het beroepenveld nog (te) ver af van toepassingen waarmee zij werken. Daarbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld elektrische mobiliteit (specifieke types motoren), verlichting (DC-DC), distributietechnieken (DC-DC op hogere vermogens) of slimme netten (integratie van energietechniek, communicatietechnologie en regeltechniek / embedded systems).

DOELSTELLING
Het doel van het project is het opstellen van een implementatiewijze ter verdere invulling van de onderwerpen ‘Gelijkspanning’ en ‘Vermogenselektronica’ in het curriculum van de opleiding Elektrotechniek voor de teamleider van Elektrotechniek van De Haagse Hogeschool om de gewenste profilering te kunnen realiseren.

ACTIVITEITEN
Vanuit de curriculum commissie van de opleiding Elektrotechniek wordt opdracht gegeven aan een apart team om het implementatievoorstel voor te bereiden. Hierin werken twee docent/onderzoekers samen met de teamleider en enkele extern specialisten. In vijf opeenvolgende stappen wordt op een top-down manier gewerkt aan
1. Formuleren competenties voor DC
2. Hoofdstromen curriculum inrichten
3. Uitwerken vakinhoudelijke gebieden Elektrotechniek (‘leeg vel papier’)
4. Koppelen opzet aan bezetting en kennis in het team en bij partners
5. Voorbereiden besluitvorming

RESULTAAT
Op deze wijze wordt een heldere visie ontwikkeld op het benodigde onderwijs om het onderwerp gelijkspanning gestructureerd aan te kunnen bieden. Daarbij gaat het om vakinhoudelijke kennis in vakken, met bijbehorende practica en projecten. Om deze kennis goed aan te bieden wordt nadrukkelijk ook de samenwerking met andere kennisinstellingen (zoals Zuyd Hogeschool en de TU-Delft) gezocht.



© 2024 SURF