Publinova logo
project

DLO Digitale Inclusie


Beschrijving

Vijftien tot twintig procent van de wereldbevolking is neurodivergent. Hieronder vallen neurotypen zoals ADHD, Autismespectrumstoornis en Dyscalculie/Dyslexie. In de digitale werk- en leeromgeving van het hoger onderwijs betekent dit dat veel studenten, docenten en andere onderwijsmedewerkers een ondersteuningsbehoefte hebben. Hoe kunnen we hun behoeften als startpunt nemen om de digitale werk- en leeromgeving inclusiever te maken voor iedereen?


Doel


  • Het inventariseren van de behoeften van (neurodivergente) studenten, docenten en ontwikkelaars – oftewel gebruikers van de digitale werk- en leeromgeving.

  • Het identificeren en valideren van gedeelde behoeften – zowel binnen neurodivergente gebruikersgroepen als tussen neurodivergente en neurotypische gebruikers.

  • Het ontwikkelen van handvatten die helpen om kennis en ervaringen rondom neurodiversiteit in de (digitale) werk- en leeromgeving beter onder de aandacht te brengen.

  • Het gezamenlijk ontwikkelen van interactieve en visuele handvatten om de (digitale) werk- en leeromgeving inclusiever te maken voor iedereen.


Resultaten


  • Behoeftenpaletten van neurodivergente studenten in de digitale leeromgeving. Bekijk in Mural. 

  • Onderzoeksrapport fase 1. Naar ResearchGate.

  • Video’s waarin de opgedane inzichten en kennis van het onderzoek worden gedeeld:



Video fase 1 - Digitale inclusie binnen de HU


Video fase 2 - Vervolgonderzoek DLO Digitale Inclusie



  • Video’s met persoonlijke ervaringsverhalen van neurodivergente studenten en medewerkers van de Hogeschool Utrecht:  


 


Video - ADHD en digitale leeromgevingen



Video - ASS en digitale leeromgevingen


 


Video - Dyslexie en digitale leeromgevingen


 


Video - Neurodivergente student, docent en medewerker


Aanpak

Door middel van literatuuronderzoek, (generatieve) co-design sessies, interviews en groepsbijeenkomsten met experts op het gebied van neurodiversiteit, studenten, onderwijsprofessionals en onderwijsontwikkelaars, zijn behoeften in de digitale werk- en leeromgeving geïdentificeerd en richtlijnen voor verbetering ontwikkeld.


Producten

Er zijn geen producten gekoppeld



Projectstatus

Afgerond

Startdatum

Einddatum

Regio

Niet bekend