Jonge en oude technici duurzaam laten samenwerken: Kansrijk én uitdagend
Een flink aantal technische mkb-ondernemingen geeft aan dat samenwerking tussen generaties een steeds groter probleem is op de werkvloer. Als concreet voorbeeld noemen zij dat de oudere medewerker nog graag belt, maar dat de nieuwe, jonge medewerker dit doorgaans niet meer doet. De samenwerkingsproblemen hebben tot gevolg dat jonge technici regelmatig vertrekken. Dit is onwenselijk voor de onderneming gezien de ervaren personeelstekorten en vanwege de vergrijzing. Er is nog een reden waarom een goede samenwerking tussen generaties belangrijk is in de techniek sector. Iedereen, jong en oud, is hard nodig voor het realiseren van de energietransitie, een van de grote maatschappelijke opgaven die sterk leunt op het werk van technische vaklieden. De ondernemingen formuleren de praktijkvraag als volgt: “Hoe zorgen we voor duurzame samenwerkingen tussen verschillende generaties op de werkvloer?”
Mkb-ondernemingen hebben behoefte aan handelingsperspectief en zoeken concrete, praktische handvatten en voorbeelden in hoe om te gaan met ervaren problemen in de samenwerking tussen jonge en oude technici. Ze geven aan zelf geen duidelijk zicht te hebben op waar in de samenwerking de problemen zich precies bevinden, hoe deze (zijn) ontstaan, en hoe deze dus kunnen worden opgelost. Dit verkennend onderzoek is nodig om de valkuilen en kritische succesfactoren boven water te krijgen. De onderzoeksvraag, vertaalt vanuit de praktijkvraag, luidt: “Wat zijn de valkuilen en kritische succesfactoren in het bewerkstelligen van een duurzame samenwerking tussen technische vaklieden uit verschillende generaties binnen technische mkb-ondernemingen?
Het voorgestelde onderzoek vindt plaats binnen Switch naar Techniek, een netwerkverband door en voor technische mkb-ondernemers die hun werkzaamheden verrichten binnen de energietransitie. Switch naar Techniek is de changemaker binnen het project en gebruikt en verspreidt de kennis en uitkomsten van het project (ook na afloop) in de dagelijkse mkb-praktijk.