Het project App4Support richtte zich op het ondersteunen van vrijwillige jeugdtrainers in het omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag van kinderen met milde psychosociale problemen. Het doel was een app te ontwikkelen die sportprofessionals helpt om dit gedrag te interpreteren, zodat zij vrijwillige trainers en coaches kunnen adviseren over passende begeleidingsstrategieën. Binnen sportverenigingen is er vraag naar meer en adequatere ondersteuning als het gaat om kinderen die nu niet goed bereikt worden met de reguliere aanpak en die om deze reden som ook stoppen met sporten.
De onderzoeksvraag was: ‘Hoe zou een app eruit kunnen zien waarmee sportprofessionals moeilijk verstaanbaar gedrag van kinderen met milde psychosociale problemen zodanig kunnen ‘lezen’ dat zij trainers en coaches die als vrijwilliger aan een sportvereniging zijn verbonden, kunnen adviseren over een passende begeleidingsaanpak?’
In het onderzoek zijn 14 interviews afgenomen met vrijwillige jeugdtrainers en sportprofessionals en is er geobserveerd in het veld. Daarnaast zijn er vier focusgroepen gehouden met experts op het gebied van sport en jeugdontwikkeling. Uit deze gesprekken en observaties kwamen 50 verschillende moeilijk-te-verstaan gedragingen naar voren die jeugdtrainers tegenkomen op het veld, evenals 45 mogelijke aanleidingen voor dat gedrag en meer dan 50 praktische tips voor de begeleiding op het sportveld.
De verzamelde informatie is verwerkt in een proof-of-concept versie van de app App4Support. Deze app maakt het voor sportprofessionals mogelijk om binnen drie klikken een relevante tip te vinden die direct toepasbaar is op een specifieke situatie. Hiermee biedt de app een praktisch hulpmiddel voor sportprofessionals om vrijwillige trainers en coaches te ondersteunen in het begeleiden van kinderen met milde psychosociale problemen, waardoor zij beter in staat zijn om pedagogisch verantwoord in te spelen op het gedrag van deze kinderen. En zo uiteindelijk de kinderen aangesloten te houden op de sportclub.
Voetbal Technische Ondersteuning Nederland (VTON) is een grote speler in de creatieve industrie op het terrein van sport en bewegen. Dit bedrijf heeft een veelgebruikte app voor jeugdvoetbaltrainers ontwikkeld. Als vervolg daarop wil VTON nu een app voor sportprofessionals zoals clubkadercoaches en sportpedagogen, gaan realiseren. De app moet sportprofessionals in staat stellen om trainers en coaches van sportverenigingen te ondersteunen wanneer deze ‘op het veld’ te maken krijgen met kinderen die moeilijk verstaanbaar gedrag vertonen ten gevolge van milde psychosociale problemen. Aan zo’n app bestaat grote behoefte bij sportprofessionals.
Het lectoraat Bewegen, Gezondheid en Welzijn (BGW) van Hogeschool Windesheim bezit de kennis en ervaring die nodig zijn voor praktijkonderzoek gericht op het ontwikkelen van een app voor professionals in de beweeg- en sportsector. Ook beschikt het lectoraat over een uitgebreid netwerk van relevante organisaties. Dat netwerk bestaat – naast VTON – onder meer uit Sportservice Zwolle, multidisciplinaire praktijk Intraverte en Faculteit Techniek van Hogeschool Windesheim.
Het onderzoeksproject dat het lectoraat BWG voor ogen staat, heeft als vraagstelling: Hoe ziet een prototype van een app eruit waarmee sportprofessionals zoals clubkadercoaches en sportpedagogen, moeilijk verstaanbaar gedrag van kinderen met milde psychosociale problemen zodanig kunnen ‘lezen’ dat zij trainers en coaches van sportverenigingen kunnen adviseren over een passende begeleidingsaanpak? Deze onderzoeksvraag zal in samenwerking met zowel bestaande als nieuwe netwerkpartners worden beantwoord.
Doelstelling is om – tezamen met partners uit de creatieve industrie, beweeg- en sportsector en ICT-branche – praktijkonderzoek te doen voor het ontwikkelen van innovatieve technologie waardoor kinderen duurzaam en met plezier kunnen blijven sporten. Het project resulteert in een prototype van een app waarvan sportprofessionals gebruik kunnen maken om trainers en coaches van sportverenigingen zodanig te ondersteunen dat deze tijdens trainingen en wedstrijden beter kunnen inspelen op kinderen die nu door hun gedrag minder goed kunnen meedoen.