Gespecialiseerd verpleegkundigen staan voor de uitdaging om collega’s, teams en relevante anderen in de zorg te scholen in een steeds complexere zorgomgeving. Deze noodzaak wordt versterkt door personeelstekorten en toenemende zorgvragen. Ondanks de belangrijke rol van deskundigheidsbevordering ervaren gespecialiseerd verpleegkundigen belemmeringen bij het overdragen van kennis en vaardigheden aan collega's.
De bevindingen van dit promotieonderzoek bieden concrete handvatten voor het opleiden en begeleiden van gespecialiseerd verpleegkundigen, zodat zij effectiever hun rol in de deskundigheidsbevordering van anderen kunnen vervullen.
Met dit onderzoek wordt beoogd om zowel wetenschappelijke als praktische inzichten te verwerven die de professionele ontwikkeling van verpleegkundigen ondersteunen, wat uiteindelijk bijdraagt aan een betere zorgverlening.
Het promotieonderzoek volgt een ontwerpgerichte benadering waarbij de praktijk en theorie worden geïntegreerd om professionaliseringsmethoden te identificeren en te testen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de beroeps- en onderwijspraktijk.
Het promotieonderzoek:
Het promotieonderzoek volgt een ontwerpgerichte benadering, gestructureerd volgens het drie processenmodel en de vier fasen van ontwerpgericht onderzoek. Er wordt gestart met het beschrijven van een conceptueel raamwerk van het professioneel zelf op basis van bestaande theorie en praktijkonderzoek.
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend